به گزارش پلاتو هنر، در این گزارش نگاهی اجمالی به سیر تاریخی هوش مصنوعی و وقایعی که موجب تحول این تکنولوژی شده اند، انداختیم و در قالب بیست و پنج عکس، شرح کوتاهی از هر واقعه را ارائه کردیم. این مسیر را ابتدا از سال 1818 با ادبیات و رمان معروف مری شِلی آغاز و در ادامه سری به حوزههای دیگر مانند ریاضیات، سینما، علم رباتیک و… میزنیم و این سیر تاریخی را با بررسی سال 2018 پایان میدهیم.
استیون هاوکینگ: «تا صد سال دیگر ماشینهای مجهز به هوش مصنوعی از انسانها پیشی خواهند گرفت و زمانی که این اتفاق بیافتد، باید از همسو بودن اهداف آنها با هدفهای خودمان اطمینان داشته باشیم.»
1
1818: ادبیات
مری شِلی رمان «فرانکنشتاین» یا «پرومته مدرن» را منتشر میکند.
2
1843: ریاضیات
ایِدا لاولِیس «یادداشت های موتور تحلیلی» را که توسط چارلز بابِیج اختراع شده بود، ترجمه میکند. او در قسمت یادداشتهای مترجم، اولین الگوریتمی را توسعی میدهد که باعث میشود موتور بابِیج یک «دنباله برنولی کامل» را محاسبه کند.
3
1913: ریاضیات
بِرتراند راسل و آلفرد نورت وایتهد کتاب «اصول ریاضی» را چاپ میکنند. این کتاب نقطه عطفی در استدلال و منطق صوری است.
4
1923: فلسفه
کارل چاپک کلمه «ربات» را در نمایشنامه «کارخانه ربات سازی روسوم»(R.U.R) معرفی میکند. او اولین نفری است که این کلمه را نامگذاری میکند.
5
1945+1950: ریاضیات
آلن تورینگ در پارک بِلچلی برای رمزشگشایی اطلاعات آلمانی ها مشغول به کار میشود و این فرآیند را خودکارسازی میکند.
در سال 1950، آلن تورینگ کنفرانس «ماشین هوشمند؛ یک نظریه مخالف» را در مورد خطرات احتمالی خودکارسازی فرآیندهای عقلی برگزار میکند. آلن تورینگ مقاله «ماشین رایانش و هوش» را منتشر و «آزمون تورینگ» را معرفی میکند.
6
1950: علوم رایانه
جان مککارتی زبان برنامه نویسی «لیسپ» را برای کامپیوتر «704» شرکت IBM توسعه میدهد و در سال 1960، این شرکت بزرگرایانهِ «7000-700» را تولید میکند که سیستم مهمی در علوم رایانه و برنامه نویسی اولیه هوش مصنوعی به حساب میآید.
7
1956: موفقیتهای ابتدایی در حوزه هوش مصنوعی
کلود شانون رباتی با نام «تسئوس» را اختراع میکند. این ربات سایبرنِتیک به شکل موش است و میتواند هزارتو «ماز» را حل کند. در سال 1948 و 1958، کلود شانون مقالهایی در مورد نظریه اطلاعات ارائه میکند.
در سال 1956، جان مککارتی، ماروین مینسکی و کلود شانون به همراه دانشمندان دیگر، کنفرانسی در دارتموث برگزار کردند که باعث تبدیل هوش مصنوعی به یک رشته پژوهشی میشود.
8
1959: موفقیتهای ابتدایی در حوزه هوش مصنوعی
جان مککارتی و ماروین مینسکی پروژه «هوش مصنوعی» را به عنوان بخشی از تحقیقات آزمایشگاهی برای مرکز محاسبات و الکترونیک در دانشگاه MIT شروع میکنند.
9
1960: پیشرفت در علم رباتیک
جیمز ال آدام ارابه «اِستَنفورد» را میسازد. این ارابه شکل اولیه ماشین های بدون سرنشین است.
10
1961: پیشرفت در علم رباتیک
کمپانی «جنرال موتورز» از «یونیمِیت» اولین ربات صنعتی رونمایی میکند.
11
1966: پیشرفت در علم رباتیک
آزمایشگاه هوش مصنوعی اِستَنفورد از «شِیکی»، اولین ربات همه کاره رونمایی میکند.
12
1969: جامعه و فرهنگ
استنلی کوبریک در فیلم «2001:ادیسه فضایی» هوش مصنوعی پلیدی به نام «هال9000» را به تصویر میکشد. ماروین مینسکی به عنوان مشاور در این فیلم حضور داشت.
13
۱۹۷۱: شبکههای عصبی
نولان باشنل و تِد دابنی بازی ویدئویی «کامپیوتر اِسپِیس» را تولید میکنند. این اولین بازی آرکید است که از هوش مصنوعی استفاده میکند.
14
1981: جامعه و فرهنگ
در سال 1981، شرکت IBM سیستم عامل «کامپیوتر شخصی» (PC) را منتشر میکند.
15
1982: جامعه و فرهنگ
ریدلی اسکات فیلم «بلِید رانر» را با بازی هَریسون فورد کارگردانی میکند. او این فیلم را با اقتباس از رمان فیلیپ کِی دیک به نام «آیا آدم مصنوعیها خواب گوسفند برقی میبینند؟» میسازد. این کتاب روایتگر افزایش تاثیرات ماشینها و اطلاعات روی مفاهیم انسانیت و فردیت است.
16
1989: شبکههای عصبی
در سال 1989، دانمشندی انگلیسی به نام تیم بِرنِرز لی «وب جهان گستر» را اختراع کرد. شروع کار «وب جهان گستر» دادههای در دسترس برای پژوهش «یادگیری ماشینی» را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.
17
1990: شبکههای عصبی
رادنی بروکس مقاله «فیلها شطرنج بازی نمیکنند» را منتشر و مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی در دانشگاه MIT میشود. او تحولات جدیدی در پژوهش شبکههای عصبی ایجاد میکند.
18
1999: جامعه و فرهنگ
لانا و لیلی واچوفسکی فیلم «ماتریکس» را کارگردانی میکنند. داستان این فیلم درباره سقوط تکنولوژیکی انسان است. ساخت هوش مصنوعی موجب قیام گونهای از ماشینهای خودآگاه میشود که بشریت را در یک سیستم واقعیت مجازی به نام ماتریکس زندانی کردهاند.
19
1999: پیشرفت در علم رباتیک
برای اولین بار رباتی به نام «آیبو» توسط شرکت سونی در بازار به فروش میرسد. این ربات به شکل یک سگ خانگی است.
20
2000: شبکههای عصبی
سینتیا بریزِل «کیسمِت» را توسعه میدهد. «کیسمت» یک برنامه و ربات است که میتواند با آنالیز حالات صورت انسانها، احساسات آنها را تشخیص دهد.
21
2010: پیشرفت در علم رباتیک
هیروشی ایشیگورو و آزمایشگاه «رباتهای هوشمند» از رباتی انساننما با نام «جِمینُید»(Geminoid) رونمایی میکنند.
22
2015: جامعه و فرهنگ
پژوهشکده The Future of Life نامه سرگشادهای را تحت عنوان «اولویتهای پژوهشی برای هوش مصنوعیِ قدرتمند و سودمند» منتشر میکند و 8000 نفر از جمله استیو وازنیاَک، استیون هاوکینگ و ایلان ماسک آن را امضا میکنند.
23
2015: پیشرفت در علم رباتیک
هیروشی ایشیگورو و آزمایشگاه «رباتهای هوشمندِ» دانشگاه اوساکا، از ربات انساننمایی به اسم «اِریکا» رونمایی میکنند. این ربات گوینده خبر است.
24
2016: شبکههای عصبی
آلفاگو سیستم دیپ مایند گوگل، در بازی «گو»(Go)، لی سِدول قهرمان این رشته را شکست میدهد.
25
2018: شبکههای عصبی
اتحادیه اروپا آزمایشگاه ELLIS را تأسیس میکند.
بیشتر بخوانید: