مروری به آثار شنیدنیِ بامداد افشار/موسیقی متن

به گزارش پلاتو هنر، بامداد افشار متولد ۱۳۶۵ در تهران، فعالیت موسیقی خود را از سال 1389 شروع کرده است. او برای موسیقی نمایش «مکبث»، در گام‌های نخست فعالیتش نامزد بهترین موسیقی از بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد.

بامداد افشار در ادامه مسیری هنری‌اش طراحی صدا و آهنگسازی بیش از ۲۰ تئاتر را انجام داد. آهنگسازی برای فیلم کوتاه، مستند، فیلم سینمایی و سریال نمایش خانگی کارنامه پرباری برای این آهنگساز جوان ساخته است. این آهنگساز جوان برای فیلم سینمایی «پوست»، از جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین دریافت کرده‌است.

موسیقی سریال‌های «رهایم کن»، «پوست شیر»، «نوبت لیلی»، «یاغی» و فیلم‌های سینمایی «بی مادر»، «پوست»، «ملاقات خصوصی»، «جنگ جهانی سوم» و «بی رویا» از مشهورترین آثار بامداد افشار در زمینه آهنگسازی است.

در ادامه به آثار موسیقی این هنرمند جوان نگاهی می‌اندازیم.

بامداد افشار/ «یاغی»؛ شخصیت‌سازی با صدای سوت

سریال عاشقانه و درام «یاغی» به کارگردانی محمد کارت به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی سال 1401 در 22 قسمت از پلتفرم نمایش خانگی فیلیمو منتشر شد. پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طباطبایی، امیر جعفری، فرهاد اصلانی، نیکی کریمی، آبان عسکری، مهدی حسینی‌نیا، مه لقا باقری، عباس جمشیدی‌فر، جواد خواجوی، ناهید مسلمی، امیر رضا دلاوری و الیکا ناصری بازیگران اصلی این سریال هستند.

بامداد افشار با استفاده درست و دقیق ساز‌های کوبه‌ای و ضرب و زنگ زورخانه به مخاطب القا می‌کند که با یک درام پرفراز و نشیب و سرشار از تعلیق روبه‌رو است. نوای سوت هم نقش مهمی در شخصیت‌سازی و نمایش شخصیت‌هایی از طبقات متنوع اجتماعی این سریال دارد.

عواملی که گروه موسیقی «یاغی» را به آهنگسازی بامداد افشار تشکیل دادند، بدین شرح هستند سنتور: نیلوفر قربانی، ضرب و زنگ زورخانه: علی قهرمان، ویولنسل: نیوشا قربانی، سوت: علی انوری، پیانو: امید سعیدی، ویولن: آسو کوهزادی، گیتارباس: پویا شمالی، گیتار اوکوله‌له: آرش والی، ضبط: استودیو سهند محمدزاده.

در ادامه شنونده موسیقی «یاغی» باشید:

بامداد افشار/ «یاغی»
بامداد افشار/ «یاغی»، عکس: مجید طالبی

«رهایم کن»؛ روایت کشمش‌های عاشقانه در فضایی کلاسیک با سازهای زهی

سریال نمایش خانگی «رهایم کن» با داستانی عاشقانه در بستر رخدادی تاریخی به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌‌کنندگی مجید مولایی، سال 1401 در 18 قسمت از پلتفرم فیلیمو منتشر شد. محسن تنابنده، هدا زین‌العابدین، هوتن شکیبا، مهدی حسینی‌نیا، بابک کریمی، مونا احمدی، مائده طهماسبی، شهرام قائدی، آزاده صمدی، حسن معجونی، یوسف تیموری و سام نوری بازیگران اصلی این سریال هستند.

موسیقی سریال عاشقانه «رهایم کن» به واسطه قصه‌اش فضایی کلاسیک و ملودیک دارد. موسیقی این سریال به داستان، روابط  و کشمش‌های عاشقانه پر و بال می‌دهد، به صورتی که پس از پیشرفت چند قسمت، فضای عاشقانه و لطیف بر سریال غالب می‌شود و ملودی حرف اول را می‌زند.

صدای سازهایی نظیر پیانو و ویلن، ویولا و ویولنسل موفق شده است بار ملودی این داستان عاشقانه را به دوش بکشد. انتخاب دقیق ساز، ارکستراسیون، طراحی صدا و فضاسازی با تکرار ملودی‌های آشنای عاشقانه امضای بامداد افشار بر این سریال است. ناگفته نماند که ترکیب موسیقی بامداد افشار با ترانه و صدای محسن چاوشی در تیتراژ پایانی این سریال به ذائقه مخاطب خوش آمده است.

موسیقی «رهایم کن» با صدای محسن چاوشی

موسیقی متن

و دیگری…

«پوست شیر»؛ نوایِ آرامش قبل از طوفان

سریال نمایش خانگی «پوست شیر» به نویسندگی و کارگردانی جمشید محمودی با داستانی درام جنایی پلیسی سال 1401 و 1402 طی سه فصل و ۲۴ قسمت از پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد. شهاب حسینی، هادی حجازی‌فر، پانته‌آ بهرام، علیرضا کمالی، مهرداد صدیقیان، پردیس احمدیه، بابک کریمی، بهزاد خلج، کامران تفتی و… بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

موسیقی «پوست شیر» مخاطب را با ریتمی تکان‌دهنده و هیجان‌انگیز، شوک‌آور به سمت یک داستان غیر قابل پیش‌بینی دعوت می‌کند. در حقیقت ملودی به نوعی آرامش قبل از طوفان محسوب می‌شود. افشار در موسیقی این سریال از یک ساز باستانی چینی از خانواده‌ی سازهای مغولی بهره گرفته است و لحظاتی استفاده می‌شود که شخصیت‌های داستان دچار سرافکندگی همراه با غم می‌شوند. این ساز در ایران با عنوان «آرخو» شناخته می‌شود.

موسیقی متن «پوست شیر»

تیتراژ «پوست شیر»

«پوست شیر»، عکس: فتاح ذی‌نوری
«پوست شیر»، عکس: فتاح ذی‌نوری

«بی‌مادر»؛ مفهوم مادرانگی

فیلم سینمایی «بی‌مادر» به کارگردانی مرتضی فاطمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و علی اوجی محصول سال 1400 است. امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی و پردیس پورعابدینی بازیگران اصلی «بی‌مادر» هستند.

بامداد افشار با کارنامه هنری درخشانی که در آهنگسازی داشت، به خوبی با تاکید بر فقدان یک مفهوم، سوگ و مفهوم مادرانگی از پس موسیقیِ «بی مادر» برآمد. این آهنگساز در سکانسی از این فیلم از لالایی افغانستانی (هراتی) با عنوان «الله هو» استفاده کرده است.

رستاک حلاج خواننده تیتراژ پایانی این فیلم سینمایی است.

«بی‌مادر»

«ملاقات خصوصی»؛ تعریف عشق در بستر اجتماع

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس محصول 1400 است. پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین‌فر، رویا تیموریان، سیاوش چراغی‌پور، نادر فلاح، پیام احمدی‌نیا، شیرین آقا کاشی و حسین پارسایی بازیگران ملاقات خصوصی هستند.

موسیقی این فیلم با ریتم و تعلیق‌آفرینی شخصیت‌ها، تاثیر شرایط نابسامان و جبر اجتماع بر روابط عاشقانه همراه بود.

«نوبت لیلی»؛ سرنوشت در دنیای مجازی

سریال نمایش خانگی «نوبت لیلی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی روح‌الله حجازی سال ۱۴۰۰ از پلتفرم نماوا پخش شد. مریلا زارعی، حمید فرخ نژاد، مهران غفوریان، لادن مستوفی، پردیس احمدیه و گوهر خیراندیش بازیگران اصلی این سریال هستند.

موسیقی این سریال هم مانند قصه‌اش با استفاده از عناصر طلسم و نفرین، فراواقعی به نظر می‌رسد و به دنبال اسطوره می‌گردد.

در ادامه شنونده قطعه‌هایی از این سریال نمایش خانگی باشید:

«شهر مدهوشان»

«کاروان لیلی»

«بانوی حصاری»

«نوبت لیلی»، عکس: سارا ملکی
«نوبت لیلی»، عکس: سارا ملکی

بیشتر بخوانید:

موسیقی متن/ مروری به آثار خاطره‌انگیزِ حبیب خزایی‌‌فر

https://didhonar.ir/?p=68823