پلاتوهنر

قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ در عزای حسینی

به گزارش پلاتو هنر، ماه محرم و واقعه عاشورا میان مناسبت‌های مذهبی همیشه مورد احترام بوده‌است و مردم با آیین‌ها و مراسم‌های گوناگون به سوگواری می‌پردازند. این ماه سوگواری در بازار موسیقی تنها محدود به فعالیت مداحان و روضه‌خوانان نمی‌شود. خوانندگان سبک‌های مختلف به ویژه عرصه پاپ، تاکنون هر سال به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری امام حسین(ع) قطعه‌های ماندگاری در عزای حسینی با محوریت محرم و عاشورا منتشر کرده‌اند.

محسن چاوشی، محمد اصفهانی، رضا صادقی، علیرضا طلیسچی، حسام‌الدین سراج، علیرضا عصار، مصطفی راغب، محمد علیزاده، میثم ابراهیمی، محسن ابراهیم‌زاده، امیرحسین مدرس، علی لهراسبی ازجمله خوانندگانی هستند که در عرصه موسیقی پاپ برای این سوگواری آثاری را منتشر کرده‌اند.

در ادامه تعدادی از قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ که با یادآوری حادثه عاشورا سروده و خوانده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

محسن چاوشی

«تکیه کوچک»

قطعه موسیقی «تکیه کوچک» با ترانه‌سرایی امید روزبه جدیدترین اثر محسن چاوشی پیرامون واقعه عاشورا در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان پس از قطعه «آواز خون» است. تنظیم این قطعه توسط رضا فوادیان و میکس و مسترینگ آن توسط مهدی کریمی انجام شده‌است.

من اشک فروریخته از چشمه فراتم/ بشناس منو من یکی از گریه کناتم/ من شمع عزای تو رو خاموش نکردم/ اون تیکه‌ی کوچیک و فراموش نکردم/ اه ای تن صد جا که پر از نیزه شکسته/ ای بغض تو در چشم خداوند نشسته/ اه از دل رنجیده زینب که حسینش/ بی سر به عزای زن و فرزند نشسته/ کی گفته غریبیم عزیز دل خواهر/ در هر دو جهان نیست کسی از تو تنی تر/صد بار در این فاصله رو خاک نشستم/فریاد زدم صد دفعه با گریه برادر….

در ادامه شنونده «تکیه کوچک» باشید:

قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ در عزای حسینی
قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ در عزای حسینی

«آواز خون»

این قطعه موسیقی با صدا و آهنگسازی محسن چاوشی و شعری از امید روزبه با برداشتی از یک نوحه قدیمی ساخته شده‌است. رضا فوادیان تنظیم و عابد بسطامی میکس و مسترینگ این قطعه را بر عهده دارد. چاوشی مدت‌ها است در تولید و انتشار قطعه‌های مذهبی دستی بر آتش دارد و به گفته خودش «آواز خون» ادای دین شخصی‌اش به اهل کربلا است.

رخت عزامو پیرهن سیامو از باغچه بیرون می‌کشم دلتنگیامو/ از غربت تو با من بخونه حرفی به سینه می‌زنه زنگ صدامو/ دل بود خون شد جونم فدای مشکی که مثل لاله‌های واژگون شد/ عیبی نداره بذار بگن که آوازه خون بود و واسه تو روضه خون شد/ داغ جوونو داغ خزونو گریه کنم کوچه به کوچه آسمونو/ بازم قراره هر شب دوباره پیدا کنم با پرچم تو خونمونو…

در ادامه شنونده «آواز خون» باشید:

 

«ظهر عطش»

این قطعه موسیقی با صدا و آهنگسازی محسن چاوشی و شعری از محمدرضا آغاسی به مناسبت ایام عزاداری سالار شهیدان منتشر شده‌است.

ای تشنه شهید سر بریده/ دل از سر و از پسر بریده/ در ظهر عطش مگر چه دیدی/ کز جام جهان نظر بریدی/ ای آب حیات دین احمد/ ای کشتی امت محمد/ بگذار که در غمت بمیرم/ کز چشم تو خون بها بگیرم/ بی سر و سامان توام یا حسین/ دست به دامان توام یا حسین/ بر سر نی زلف رها کرده‌ای/ با جگر شیعه چه ها کرده‌ای/ زهره منظومه‌ی زهرا حسین/ کشته افتاده به صحرا حسین…

در ادامه شنونده «ظهر عطش» باشید:

 

«عباس»

این قطعه موسیقی با صدا، آهنگسازی و ترانه‌سرایی محسن چاوشی برای امام حسین (ع) و حضرت عباس ساخته شده‌است. تنظیم و میکس و مسترینگ قطعه «عباس» برعهده امیر جمال‌فرد بوده ا‌ست. نوازنده دودوک امیرحسین کیان‌پوراست.

‌پرسید ز من دست نحیفم/ خود برکنم از نزد شما تا/ دستی شوم از آن کسی که/ بی‌دست چو دستان خدا بود/ من دست بدادم و بگفتم/ خود پر بکش از ما و سلامم/ بر او برسان، بوس دو دستش/ دستی که از ایشان نه جدا بود/ از هر طرفش نیزه رسیدست/ دست از تن عباس چکیدست/ من تشنه ی دیدار تو هستم/ عباس بیا از تو بعید است/ خود قابلتان هیچ ندارد/ دستان نحیف و لاغر اما/ خود هیچ جز این دست نباشد/ ای کاش که آن نزد شما بود…

در ادامه شنونده «عباس» باشید:

قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ در عزای حسینی
قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ در عزای حسینی

«من علمدارم علمدار» با صدای علیرضا طلیسچی

مدیحه «من علمدارم علمدار» توسط احد قدمی در وصف اهل بیت سروده و خوانده شده است که بازخوانی این مداحی را علیرضا طلیسچی انجام داده‌است. علیرضا طلیسچی خواننده، ترانه‌سرا و تنظیم‌کننده ایرانی است که با آلبوم موسیقی «نارفیق» به شهرت رسید. «من علمدارم علمدار» تنها قطعه‌ای است که این خواننده پاپ به مناسبت مذهبی وعزاداری سالار شهیدان بازخوانی کرده‌است.

تا رسیدم به فرات و بنشستم لب آب تا رسیدم به فرات و بنشستم لب آب/ یادم آمد ز کبودی لب طفل رباب یادم آمد ز کبودی لب طفل رباب/ نبود صبر و قرارم گره افتاده به کارم داداش نبود صبر و قرارم گره افتاده به کارم/ من علمدارم علمدار من علمدارم علمدار بر حسینم یار و غمخوار بر حسینم یار و غمخوار/ نه سری مانده نه دستی نه سری مانده نه دستی کمرم را تو شکستی کمرم را تو شکستی/ چه بگویم به سکینه چو سراغت گیرد…

در ادامه شنونده «من علمدارم علمدار» باشید:

قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ در عزای حسینی
قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ در عزای حسینی

«داغ نهان» با صدای محمد اصفهانی

این قطعه موسیقی با شعری از عبدالجبار کاکایی و آهنگسازی فرید سعادتمند توسط محمد اصفهانی خواننده پاپ و سنتی ایرانی در وصف حضرت زینب وعزاداری امام حسین (ع) خوانده شده‌است.

گریه نکن میگذرد این شب محنت بار یوسف تو شهره شود بر سر هر بازار/ گریه نکن میگذرد این شب محنت بار یوسف تو شهره شود بر سر هر بازار/ فردا کاروان آید بر چاه بیند گوهری تابان چون ماه دارد در دل رازی از این شب کوتاه/ ای آتش پنهان در من برخیز ای شسته به خون پیراهن برخیز/ برخیز با داغ نهان برگیر این بار گران روشن کن چشم جهان/ خطبه بخوان زینب خطبه بخوان زینب/ ای خواب از چشم تو دور بیداد از خشم تو کور آوار شو بر سر زور…

در ادامه شنونده «داغ نهان» باشید:

قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ در عزای حسینی
قطعه‌های ماندگار خوانندگان پاپ در عزای حسینی

«مرثیه» با صدای رضا صادقی

این قطعه موسیقی با آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی رضا صادقی و شعری از بحرطویل قدیمی خوانده شده‌است که به مناسبت سوگواری سالار شهیدان سال 1388 در قالب آلبوم «سلام آقا» منتشر شد. آلبوم «سلام آقا» با صدای رضا صادقی، محسن چاوشی، محمد علیزاده و مهدی یغمایی پیرامون واقعه عاشورا در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان تهیه شده‌است.

زینب از سوز جگر رو به سوی شاه نجف کرد و بگفت/ ای پدر از بهر چه امداد عیالت ننمایی که شویم خوار/ همه در دست خسان گشته گرفتار بیا ای شه ابرار/ ببین ساجد بیمار بشد آل علی زار مرا بیش مکن خوار و/ سر از خاک برون آر و بکش تیغ و بکُش لشکر کفار/ بر سر نی همه سرهای جوانان و عزیزان/ جلوی عمه و خواهر دخترت زینب مضطر/ میزند سکینه بر سر، داد از شمر ستمگر.

در ادامه شنونده «مرثیه» باشید:

 

https://didhonar.ir/?p=57759