پلاتوهنر

محمد لاریان در گفتگو با پلاتو هنر؛

قصه باید در دل یک ترانه شنیده شود

به گزارش پلاتو هنر، نمایش «آتی ساز» به کارگردانی سعید دشتی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا ترخان از ۴ بهمن ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه ملک روی صحنه رفته‌است. گفتنی است اجرای این نمایش تا 20 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس، ترلان پروانه بازیگر و محمد لاریان خواننده گروه موسیقی «سیریا» با نمایش «آتی ساز» روی صحنه می‌روند.

محمد لاریان خواننده و ترانه‌سرای گروه موسیقی «سیریا» در گفتگو با پلاتو هنر درباره نمایش «آتی‌ساز» توضیحاتی را ارائه داده است: آهنگ «شعر یادُم رَ» نام قطعه‌ای از گروه موسیقی «سیریا» است که در نمایش «آتی‌ساز» روی صحنه اجرا می‌شود. همچنین همراه قطعه شناخته شده «شعر یادُم رَ» آهنگ دیگری هم روی صحنه خوانده می‌شود که تاکنون شنیده نشده است. این قطعه موسیقی را در زادروزم نوشته‌ام که بیشتر در این ترانه درباره خودم صحبت می‌کنم. «گل زرد» نام این آهنگ است.

این هنرمند به خاطر دوری از صحنه تئاتر ابراز دلتنگی کرد و گفت: از اینکه پس از مدت‌ها به صحنه تئاتر برگشته‌ام، خوشحال هستم. اجرا روی صحنه تئاتر برای من بسیار لذت‌بخش است.

کنسرت «سیریا» در راه است

این خواننده با توجه به اینکه گروه موسیقی «سیریا» مدت‌ها در تهران کنسرتی برگزار نکرده‌است، خبر داد: امیدوارم اسفند ماه شرایط آماده شود تا بتوانیم در تهران روی صحنه برویم. در حال حاضر هم به ضبط و تنظیم قطعات جدید «سیریا» مشغول هستیم که در نظر داریم این قطعات را به صورت تک‌آهنگ تا پایان سال جاری منتشر کنیم.

اولین کنسرت گروه «سیریا» در تهران اسفند ماه 1400 در تالار وحدت برگزار شد.

قصه باید در یک ترانه شنیده شود

محمد لاریان درباره ترانه‌سرایی آهنگ‌های «سیریا» مطرح کرد: برای ترانه‌سرایی هیچ چیز مهم‌تر از وجود یک قصه نیست. ما بیشتر اوقات قصه را در ترانه جاری می‌بینیم و یا قصه را پشت ترانه پیدا می‌کنیم. ممکن است ترانه قصه‌ای روایت نکند ولی صددرصد قصه‌ای پشت آن ترانه وجود دارد. از نظر من قصه باید در یک ترانه شنیده شود و مخاطب قصه را در ترانه احساس کند.

برای سرودن یک ترانه…

او در پاسخ به این سوال که آیا برای سرودن یک ترانه از شعر یا موسیقی خاصی الهام می‌گیرد، اظهار کرد: پیش‌تر ممکن بود از اشعار حسین منزوی و احمد شاملو برای سرودن ترانه‌هایم وام ‌بگیرم ولی در حال حاضر بیشتر محیط و مسیر زندگی‌ام در ترانه‌سرایی‌ام تاثیر می‌گذارد.

حتی رویاهایم به بوشهر تعلق دارند

این خواننده درباره بهره‌گیری از ویژگی‌های شهر بوشهر برای ساخت قطعات موسیقی‌اش، عنوان کرد: بوشهر زادگاه من است. متریال فکری و روحی من از شهری است که در آن زیست داشته‌ام. طبیعتا با همان گویش حرف می‌زنم و با همان زبان خواب می‌بینم. حتی رویاهایم به بوشهر تعلق دارند. «سیریا» هم میان همین مردم زیسته و معنا گرفته است. طبیعتا ترانه هایم، حال و هوای بوشهر را به خود می‌گیرند و فضای این شهر را نشان می‌دهد.

این هنرمند اظهار کرد: گروه «سیریا» تا جایی که امکان‌پذیر بود، تلاش کرده است تا دریافت و تعریف خود را از موسیقی داشته باشد. ما ادعایی در ارائه موسیقی بوشهر نداریم ولی امیدواریم مخاطبان با «سیریا» عاشق بوشهر شوند.

برخلاف تصور، موسیقی بوشهر غمگین است

این خواننده در اشاره با موسیقی خطه جنوب گفت: موسیقی بوشهر بر خلاف تصور اکثر مردم تقریبا ۷۰ درصد غمگین و 30 درصد شاد است. موسیقی بوشهر گسترده است. در این نوع موسیقی انواع عزاداری، لالایی، موسیقی بی‌کلام و موسیقی مقام‌هایی که با نی و دایره نواخته می‌شود، دیده می‌شود.

«شعر یادُم رَ»؛ مورد توجه مخاطبان

محمد لاریان در پاسخ به این سوال که کدام از آهنگ‌هایش بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، اظهار کرد: بهتر است این سوال را مخاطب پاسخ دهد اما گمان می‌کنم آهنگ «شعر یادُم رَ» بیشتر در ذهن مخاطب مانده‌است.

«معشوق دولاچنگ»؛ پرچالش‌ترین آهنگ در اجرا

این خواننده از چالش‌های ضبط آهنگ‌هایش گفت: تا به امروز در ضبط و رکورد آهنگ‌هایم بیش‌ترین چالش را با آهنگ «میز دوتایی» داشته‌ام که با وجود چالش‌هایی که وجود داشت، این قطعه را با برداشت‌های متعددی ضبط کرده‌ایم. از چالش های حین اجرا هم می‌توانم به آهنگ «معشوق دولاچنگ» اشاره کنم، اجرای این آهنگ در بخش وکال از من بسیار انرژی گرفت.

آهنگ «میز دوتایی»

آهنگ «معشوق دولاچنگ»

با «سیریا» آشنا شوید

محمد لاریان کمی درباره «سیریا» توضیح داد: من و مهدی منفرد یکی از اعضای گروه «سیریا» در مدرسه با یکدیگر آشنا شدیم. در ادامه هم افراد دیگر به گروه پیوستند و از تابستان 1396 فعالیت رسمی و حرفه‌ای گروه «سیریا» آغاز شد.

محمد لاریان خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرا، امیرحسین ماهینی نوازنده گیتار بیس، معین پاکباز طبل، بهروز شریفیان سازهای کوبه‌ای، مهدی ناصری گیتار، فرشاد برنجی پیانو و مهدی منفرد سازهای محلی بوشهر، اعضای گروه «سیریا» را تشکیل می‌دهند.

آلبوم «میز دوتایی» اولین آلبوم گروه موسیقی «سیریا» است.

کارگاهی برای شروع خواندن

این هنرمند درباره کارگاه موسیقی که با همکاری خانه رویداد جریان برگزار کرده است، توضیح داد: در حقیقت این کارگاه آواز بیشتر به یک کارگاه تولید اثر شباهت دارد که در ابتدا با هنرجویان در مورد یک ترانه به توافق می‌رسیم. ملودی برای ترانه ساخته می‌شود، تنظیم ملودی را خودم بر عهده می‌گیرم. پس از تنظیم ملودی، هنرجویان برای اجرای آن ترانه آماده می‌شوند.

کنسرت گروه «سیریا» در بوشهر ممکن است به علت هم‌ذات‌پنداری مردم این شهر با گویش و زبان گروه «سیریا» نسبت به تهران با فضای متفاوت‌تری برگزار شود، محمد لاریان در پایان گفتگو با توجه به این موضوع به خون‌گرمی مردم خطه جنوب اشاره کرد و گفت: بوشهری ها مردمانی پذیرا هستند، به صورتی که هر آنچه به آن‌ها تزریق شود را با آغوش باز می‌پذیرند. کنسرت و اجرای موسیقی هم خارج از این قضیه نیست.

با دو آهنگ دیگر از آلبوم «میز دوتایی» آشنا شوید:

آهنگ «چیش عسلی»

آهنگ «دلم تو می‌‌خواد»

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

خواننده گروه «سیریا» با نمايش «آتی ساز» روی صحنه می‌رود

«حیدر بابا» نسل‌ها ماندگار می‌ماند

https://didhonar.ir/?p=41390