پلاتوهنر

قدم زدن در جهان NFT

به گزارش پلاتو هنر، مدت زمان زیادی از پیدایش توکن‌های غیرقابل معاوضه NFT نمی‌گذرد اما در همین زمان اندک نیز جهان هنر را به صورت گسترده‌ای دستخوش تحول کرده‌اند. تحولاتی که حتی روزی تصور آن برایمان دشوار بود. در دنیای امروز که تعریف هنر بیش از پیش در حال تغییر و دگرگونی است، فرض کنید که شما یک تابلوی نقاشی خلق کرده‌اید که آن را تبدیل به NFT کرده و در یک پلتفرم در معرض تماشا قرار داده‌اید.

به بیان ساده،‌ در دنیای جدید NFT این امکان وجود دارد که هر شخصی بتواند اثر هنری خلق کند و در پلتفرم‌های مختلف آن اثر را در هر زمان و مکانی به فروش برساند.

برای کشف این دنیای جدید به چند پرسش پایه‌ای پاسخ داده‌ایم.

متاورس چیست؟

متاورس (Metaverse) از دو کلمه متا (meta) به معنی فراتر، برتر و کلمه ورس (vers) که از کلمه universe به معنی جهان گرفته شده، تشکیل شده است. از همین رو می توانیم این کلمه را به معنای فراتر از جهان یا جهان برتر ترجمه کنیم.

متاورس در نهایت مفهوم دنیایی فراتر از دنیای واقعی را در ذهن مخاطب خلق می‌کند. متاورس مانند معنای لغوی خود فراتر از قوانین فیزیکی دنیای حقیقی عمل می کند. درواقع متاورس تلفیقی از دنیای واقعی و تخیلی است که حس واقعی بودن در یک مکان خیالی را برای کاربران القا می‌کند. این دنیای مجازی جنبه های مختلف شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی، فناوری واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و بلاک چین را در یکدیگر ادغام می کند. در این جهان خرید و فروش دارایی دیجیتال به صورت گسترده در دسترس است.

مارک زاکربرگ موسس فیسبوک یا متای امروزی درباره دنیای متاورس گفته است: «متاورس به مجموعه‌ای از دنیاهای مجازی گفته می‌شود که به وسیله آن می‌توان افرادی که به صورت فیزیکی از یکدیگر دور هستند را کنار هم آورد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به وسیله متاورس، برقراری ارتباط با تمامی افراد دنیا (کسانی که وارد متاورس شده‌اند) امکان‌پذیر است.»

اگر فکر می کنید که متاورس یک دنیای دور از دسترس و عجیب است، سخت در اشتباه هستید. در دنیای امروز، افراد روزانه ساعات زیادی را در دنیای متا صرف می کنند، گاهی حتی بدون اینکه خودشان اطلاع داشته باشند. فرض کنید روی صندلی خود در منزل نشسته‌اید و با افرادی از کشورها و مکان های دیگر دیدار و گفتگو می‌کنید. در کلاس مجازی شرکت می کنید. با فشردن یک دکمه خرید می کنید و…

هنگامی که می‌خواهیم درباره متاورس صحبت کنیم که با سه مفهوم اصلی آن آشنا شویم که عبارتند از حضور، تعامل‌پذیری و استاندارسازی.

حضور یعنی احساس بودن در فضای مجازی به‌طورواقعی و ملموس و در کنار افراد دیگر، مفهوم دوم، متاورس را از تجربه کنونی ما از اینترنت متفاوت می‌کند و آن ویژگی تعامل‌پذیری است. به این معنا که ما در متاورس می‌توانیم تمام دارایی‌های دیجیتال خود از جمله آواتار و آیتم‌های مجازی را منتقل کنیم. استاندارسازی قابلیت تعامل‌پذیری بین پلتفرم‌ها و سرویس‌ها را در سراسر متاورس ممکن می‌کند.

بلاک چین چیست؟

متاورس از لحاظ مفهومی،‌ نمایی از یک دنیای غیرمتمرکز است. شهروندان این دنیای جدید در نهایت برای خرید و فروش محصولات دیجیتال خود نیازمند پلتفرم و ارزی هستند که مبتنی بر رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین است.

عبارت بلاک چین از دو کلمه Block و Chain مرکب شده است که می‌توان آن را زنجیره‌ای از بلوک‌ها معنی کرد. اطلاعات در این بلوک‌ها ثبت و با یکدیگر به صورت زنجیره ای مرتبط می شوند. درواقع به زبان ساده بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. اطلاعات ذخیره شده در این سیستم میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می شود.

بلاک چین روشی قابل اعتماد برای ذخیره‌ اطلاعات در انواع تراکنش‌ها است زیرا با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده ها امکان هک و تغییر اطلاعت در آن وجود ندارد.

این ویژگی فناوری بلاک چین سنگ بستر رمزارزهایی مانند بیت کوین را فراهم کرده است. همچین فناوری بلاک چین در موارد مختلفی مانند قراردادهای هوشمند، بازی های ویدئویی، خدمات بانکی و مالی، بازار سرمایه، رسانه، ثبت احوال، مالیات، ثبت کلان داده ها و… مورد استفاده قرار می گیرد.

NFT چیست؟

واژه NFT به معنای ژتون (توکن) غیرقابل معاوضه (non-Fungible Token | NFT) است.

NFT یک دارایی دیجیتال رمزگذاری شده منحصر به بفرد و غیرقابل معاوضه است که در هنر امکان نمایش اختصاصی دارد. درواقع یک مالکیت دیجیتالی است که در طول زمان ارزش خود را به صورت نوعی رمزارز حفظ می کند.

NFT انواع مختلفی دارد که عبارتند از  nftهای هنری، تصاویر نمایه (PFP)، Nftهای موزیک، زمین‌های مجازی، NFTهای بازی، NFT در فشن و مد، NFTهای بلیت و کلکسیون‌ها.

معروف‌ترین NFT ها

کریپتوپانک‌ها (Crypto Punk) یکی از اولین و معروف‌ترین کلکسیون‌های NFT هستند. این مجموعه محصول فکری استودیو لاروا لبس است که از سال 2017 ده‌ها هزار پانک پیکسلی در بلم‌چین اینجاد شد که ابتدا به صورت رایگان عرضه شدند اما اکنون حدود 30 هزار دلار ارز دیجیتالی اتریوم قیمت دارند.

کریپتوپانک
مجموعه کریپتوپانک‌ها

مجموعه میمون‌ کسل (BAYC) نیز یکی از محبوب‌ترین NFT ها است که توسط استارت اپ کریپتو یوگا لبز در اوایل سال 2021 راه اندازی شد، مجموعه ای از 10000 توکن غیرقابل تعویض (NFT) است که در شبکه اتریوم ضرب می شوند. ۱۰۱ میمون بی‌حوصله اخیراً به قیمت بیش از ۲۴ میلیون دلار در ساتبیز به حراج گذاشته شدند که در آن مجموعه ارزش هر میمون حدود ۲۴۱۰۰۰ دلار است.

NFT و بازار هنر

جهان جدید NFT به مرور زمان طرز فکر هنرمندان، فعالان حوزه هنر و مخاطبان را نسبت بازار سنتی هنر و مالکیت آن تغییر داده است. درواقع توکن‌های غیرقابل معاوضه و فناوری بلاک‌چین جوامع جدیدی از هنرمندان و مجموعه‌داران را تشکیل داده و این پارادایم جدید امکانات بیشتری در اختیار طرفین قرار داده است. در جهانی که شما به صورت 24 ساعته در 365 روز سال می‌توانید به صورت مستقیم با هنرمندان در تعامل باشید، آثار را ببینید و خرید و فروش کنید.

NFT که خریداری می‌کنید درواقع اثر هنری و دارایی شماست که نوعی ارزش سرمایه پیدا کرده است.

یکی از معضلات مجموعه‌داران همواره محیطی برای نگهداری از آثار خود و حتی نمایش آن بوده است. در فناوری بلاک‌چین مجموعه‌داران می‌توانند آثار NFT خود را در معرض دید مخاطبانی به تعداد کل مردم جهان قرار دهند.

هنرمندان برای ارائه آثار خود باید مدت‌ها قبل از گالری موردنظر وقت بگیرند اما در فناوری بلاک‌چین هنرمندان بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌توانند با کاربران تعامل داشته باشند و با ایجاد یک سیستم و بازار غیرمتمرکز معاملات شفافی در پلتفرم‌ها صورت بگیرد.

با این حال همچنان مقاومت‌ها و بدبینی‌هایی نسبت به این دنیای جدید وجود دارد و هنوز شناخت کامل و درستی از ابعاد مختلف آن میان جوامع هنری و مخاطبان ایجاد نشده است. همچنین با رویکرد تمرکززدایی فناوری بلاک‌چین انحصار خرید و فروش از بین می‌رود و در این میان منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد.

بیش تر بخوانید:

 گمانه زنی‌ها درباره دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

https://didhonar.ir/?p=20009