پلاتوهنر

فیلم کوتاه «گرانیت»؛ نمادی از قدرت زنانه

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «گرانیت» به نویسندگی و کارگردانی مونا عزیز، به بخش استعدادهای نو چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرد.

مونا عزیز، دانش‌‌آموخته کارشناسی نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه علم و فرهنگ است.

جوایز بهترین فیلم درام از دهمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم داوید ترکیه، بهترین کارگردانی از هشتمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم کویین سیتی آمریکا، بهترین کارگردان ایرانی از DMOFF، آمریکا، دیپلم افتخار بهترین فیلم درام از چهارمین فستیوال بین‌المللی فیلم بوداپست مجارستان، کاندید بهترین بازیگر زن و بهترین پوستر از دهمین فستیوال بین المللی فیلم داوید ترکیه ازجمله افتخارات جهانی فیلم کوتاه «گرانیت» محسوب می‌شوند.

به بهانه حضور فیلم کوتاه «گرانیت» در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران، با مونا عزیز، نویسنده و کارگردان این فیلم کوتاه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«گرانیت»؛ روایت زندگی زنی در نقش‌های اجتماعی متفاوت

مونا عزیز درباره داستان فیلم کوتاه «گرانیت» گفت: این فیلم کوتاه روایتگر زندگی زنی است که نقش‌های اجتماعی متفاوتی را در خانواده و اجتماع برعهده دارد و در تلاش است که در همه این نقش‌ها عالی باشد اما با وجود اتفاق‌هایی که پیش می‌آید، تصمیم می‌گیرد صورت دیگری از خود نشان دهد.

گرانیت
گرانیت

این کارگردان ادامه داد: داستان این فیلم را به صورت شخصی نیز در زندگی حرفه‌ای و شخصی‌ام تجربه کرده‌ام. یک زن در جامعه و خانواده در نقش‌های اجتماعی، مادرانگی و زنانگی و نقش‌های دیگری که به او سپرده می‌شود، با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌شود که در جامعه ما این فشارهای روانی به یک زن برای عالی بودن در جایگاه‌های متفاوت زندگی بیشتر وجود دارد.

او درباره پروسه ساخت این فیلم کوتاه گفت: پروسه تولید فیلم «گرانیت» بسیار لذت بخش بود. البته من به واسطه حرفه اصلی‌ام (نقاشی) در پیش تولید و طراحی صحنه و طراحی لباس وسواس بسیاری به خرج دادم که باعث طولانی شدن این پروسه شد. می‌توان گفت برای 6 روز فیلمبرداری حدود یک ماه پیش‌تولید داشتیم.

او ادامه داد: در پروسه تولید من سعی داشتم برای تمامی پلان‌های کلیدی و طلایی استوری بورد طراحی کنم که این موضوع باعث شد با فیلمبردار به یک زبان مشترک برسیم و ذهنیتی برابر داشته باشیم، در نهایت هم هنگام فیلمبرداری به هر آنچه در تصور خود داشتیم رسیدیم.

این هنرمند افزود: در کنار چالش و دشواری‌های معمول پروسه ساخت فیلم کوتاه، فراهم کردن هزینه برای ساخت فیلم کوتاه برای فیلمسازان مستقل چالش‌‌برانگیز است.

دغدغه همیشگی من در فیلمسازی زنانگی است

مونا عزیز تصریح کرد: پرداختن به موضوع زن و زنانگی همیشه دغدغه‌ی من بوده است و بسیاری از موضوعاتی که در این فیلم روایت شد را در زیست خود تجربه کردم و همیشه فکر می‌کردم چرا یک زن باید در وظایف اجتماعی خود در اجتماع و خانواده با مشکلات رو به رو شود.

این کارگردان گفت: سینمای کوتاه در جهان حرفه‌ای‌تر، پیشرفته‌تر و جدی‌تر نسبت به ایران پیش می‌رود. در ایران به فیلم کوتاه مانند یک نوع سینما نگاه نمی‌کنند. انگار افراد آماتور از این سینما برای رسیدن به سینمای بلند استفاده می‌کنند درصورتی‌که انتقال یک مفهوم و ایجاد حس هم‌ذات‌پنداری با مخاطب در چند دقیقه بسیار دشوار است. فیلمسازان سینمای کوتاه بسیار فعال‌تر و ناشناخته‌تر از سینمای بلند هستند که متاسفانه سینمای کوتاه در ایران مهجور مانده است.

گرانیت
گرانیت

وجود یک زن شبیه به سنگ گرانیت

مونا عزیز گفت: مفهوم فیلم کوتاه «گرانیت» وجود قدرت زنانه است. شخصیت اصلی داستان که نیکی مظفری ایفای این نقش را برعهده دارد، برای جبران خسارت تمهیداتی می‌اندیشد و در مقابل سختی‌ها روی دیگری از خود نشان می‌دهد.

مونا عزیز در پایان توضیح داد: در این فیلم کوتاه سنگ گرانیت نمادی از زنی است که در عین زیبایی، به سختی می‌شکند، درصورتی که فشارهای روانی می‌تواند به مرور روح زن را آزرده کند مانند سنگی گرانیت که با وجود لبه‌های تیز توسط اسید به مرور متلاشی می‌شود.

نیکی مظفری، علیرضا دیلمی، علی اصغر خطیب‌زاده، کژال ملکی، حمیدرضا کاشی بازیگران این فیلم هستند.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتنداز: تهیه‌کننده و مشاور هنری: روح الله فخرو، مدیر فیلمبرداری: سیاوش مزروعی، صدابردار: سید رضا حسینی‌نیا، تدوین: دانیال طاهریان، طراح صحنه و لباس: مونا عزیز، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد پهلوان، صداگذار: رضا حیدری، اصلاح رنگ: سامان مجد وفایی، طراح گریم: هانی گلشاهی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: امیرحسین دیابی، منشی صحنه: مهدیه درگاهی‌نژاد، مدیر تولید: مهدی کوکبی، گروه فیلمبرداری: علیرضا محمدی، سعید حاتمی، حسین ملک محمدی، مرتضی بیجاری و محمد امین قربانی، دستیار صحنه: علی علائیان، دستیار لباس: کوثر صداقتی، عکس: مرتضی مطهری نژاد، طراح پوستر: محمد شکیبا، پشتیبانی تولید: محمدعلی عشق آبادی، با تشکر از: آرمین رحیمی، سید مهرشاد موسوی، سید اسدالله شریعت پناهی، محمد جواد عشق آبادی، عباس عزیز، بیتا آریانژاد، ملیحه فیروزیان.

گرانیت
گرانیت

بیشتر بخوانید:

«در سایه سرو»؛ روایت پیچیدگی روابط عاطفی در خانواده

https://didhonar.ir/?p=70626