پلاتوهنر

فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند

اگرچه ممکن است هنگام انتخاب فیلم، افراد به سراغ فیلم‌های هیجان‌انگیز، اکشن یا عاشقانه بروند؛ اما باید بدانید که دیدن فیلم های کمدی برای هر تماشاگری ضروری است. حتماً شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی‌درمانی دوا است. بنابراین منطقی است که تماشای بیشتر فیلم‌های کمدی را برای افزایش سلامتی و کمک به تنش‎‌زدایی پس از یک روز طولانی در فهرست کارهای روزانه قرار دهید. ما هم یک لیست از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند را گلچین کرده‌ایم تا بتوانید لحظات فرح‌بخش و شادی را داشته باشید.

فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند

«اجاره نشین‌ها»

کارگردان:داریوش مهرجویی

سال اکران: 1365

بازیگران: عزت‌اله انتظامی، اکبر عبدی، حسین سرشار، حمیده خیرآبادی، رضا رویگری، ایرج راد، سیاوش تهمورث، فریماه فرجامی، منوچهر حامدی، فردوس کاویانی، منیژه سلیمی و…

 

اجاره نشین ها

خلاصه داستان: عباس آقا (عزت اله انتظامی) با مادر (حمیده خیرآبادی)، دو برادر (رضا رویگری) دیگر، در یک ساختمان چهار طبقه در حاشیه شهر تهران زندگی می‌کنند. عباس آقا از طرف صاحب اصلی این ساختمان که در خارج از ایران زندگی می‌کند به‌عنوان مباشر شناخته شده است اما صاحبخانه فوت می‌کند و از آن‌جایی که وارثی ندارد عباس آقا با کمک یکی از بنگاه‌داران محل (منوچهر حامدی) قصد دارد مستاجرین را بیرون و خانه را تصرف کند. از آن‌طرف مستاجرین نیز متوجه فوت صاحبخانه می‌شوند و می‌دانند که حکم تخلیه حکم به‌علت مجهول الوارث بودن آپارتمان بی‌اعتبار است.

در نتیجه دعوایی شدید بر سر تعمیرات و تخلیه خانه میان عباس آقا و مستاجرین رخ می‌دهد. این کش‌مکش‌ها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که خانه فرسوده به‌دلیل عدم رسیدگی و جاری شدن سیل کاملاً تخریب می‌شود. حالا باید با یک ساختمان چهار طبقه بی‌وارث و خراب شده چه کرد؟

چرا «اجاره‌نشین‌ها» را باید ببینید؟

وقتی صحبت از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، می‌شوند، قطعا اجاره‌نشین‌های داریوش مهرجویی در این لیست قرار دارد. این فیلم به‌شدت خوش‌ساخت است که توانسته از زمان اکرانش تا به امروز که 37 سال گذشته، همچنان لقب بهترین فیلم کمدی سینمای ایران را از آن خود سازد و با لحنی طنز به مشکلات حاشیه‌نشینی، مستاجری و حفظ کانون خانواده بپردازد.

«جهان با من برقص»

کارگردان: سروش صحت

سال اکران: 1397

بازیگران: علی مصفا، جواد عزتی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، سیاوش چراغی پور، کاظم سیاحی، بهار کاتوزی، محراب قاسم‌خانی، مهیار پوربابایی و…

جهان با من برقص

 

خلاصه داستان: جهان (علی مصفا) بعد از طلاق از همسرش، چند سالی است که به یکی از شهرهای شمالی ایران کوچ کرده و فارغ از هیاهوی پایتخت‌نشینی با تنها دخترش در مزرعه‌ای زندگی می‌کند؛ اما جهان به تازگی فهمیده است که بیشتر از چند ماه زنده نیست. به‌همین خاطر برادرش (کاظم سیاحی) تصمیم می‌گیرد که دوستانش را برای آخرین تولد او کنار هم جمع کند. مشکل اصلی اینجا است که دوستان جهانگیر چند سالی است که از هم فاصله گرفته‌اند و هر کدام مشکلاتی دارند و جهان نیز از آمدنشان خوشحال نیست؛ اما آیا مرگ می‌تواند حریف رفاقت و دوستی شود؟

چرا «جهان با من برقص» را باید ببینید؟

جهان با من برقص نه تنها در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار می‌گیرد، بلکه مُسکنی قوی است برای فرار از شلوغی زندگی روزمره. داستان در کل زندگی در لحظه را گوشزد می‌کند. فیلم سرشار از لوکشین‌های چشم‌نواز و زندگی ساده روستایی است و افرادی که هر لحظه فراموش می‌کنند که مرگ با آن‌ها فاصله‌ی چندانی ندارد و باید قدر تک تک لحظه‌ها و رفاقت‌ها را دانست.

«طبقه حساس»

کارگردان: کمال تبریزی

سال اکران: 1392

بازیگران :رضا عطاران، پانته‌آ بهرام،  هوتن شکیبا، آزاده صمدی، بهاره رهنما، محمدرضا فروتن

بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی، محمد بحرانی، بهادر مالکی، کاظم سیاحی و…

فیلم های کمدی ایرانی : طبقه حساس

 

خلاصه داستان: آقای کمالی (رضا عطاران) مردی شدیداً متدین و متعصب است. او یک قبر دو طبقه برای خود و همسرش خریداری کرده است که بعد از مرگ هم در کنار هم باشند. پس از مرگ همسرش او به همراه دوستانش با عنوان سفر کاری به چین می‌رود اما پس از بازگشت از سفر متوجه می‌شود که کلاهبرداری طبقه که متعلق به او بوده است را به خانواده‌ای دیگر فروخته و آن‌ها پسرشان (پیمان قاسم‌خانی) را در طبقه‌ی بالای همسر کمالی دفن کرده‌اند. اما عرف و شرع در این باره چه می‌گوید؟ چگونه آقای کمالی قبول کند همسرش در کنار مردی دیگر باشد؟ این سوالاتی است که باعث می‌شود آقای کمالی دست به اتفاق‌های باورنکردنی بزند!

چرا «طبقه حساس» را باید ببینید؟

طبقه حساس در دسته‌ کمدی‌های ابزورد (پوچگرایی) قرار می‌گیرد که با پرداختن به برخی از خرافات‌ سعی دارد تلنگری محکم به عقاید اشتباه بزند. در این اثر کمال تبریزی در انتخاب بازیگران عالی عمل کرده است و همین باعث شده تا موقعیت‌های خنده‌دار زیادی از طنازی‌ها و دیالوگ‌های بازیگران به‌ویژه رضا عطاران  دیده شود. طبقه حساس را به جرات می‌توان در دسته فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار داد که از دیدنش هرگز پشیمان نخواهید شد.

«زیر درخت هلو»

کارگردان: ایرج طهماسب

سال اکران: 1384

بازیگران: ایرج طهماسب، حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا، مازیار (شهره) لرستانی، علی اصغر شهبازی،

پوراندخت مهیمن و…

خلاصه داستان:  یک خانواده عجیب زمانی‌که وقت مردنشان را در خواب می‌بینید و همگی می‌دانند که سر ساعت 5 عصر این اتفاق می‌افتد و باید زیر درخت هلو آبا و اجدادی‌شان دراز بکشند؛ اما قصه زمانی شروع می‌شود که خدمتکار با وفا این خاندان (حمید جبلی) خواب مردنش در ساعت 5 عصر را می‌بیند اما او به‌شدت از هلو متنفر است و بدتر این‌که در این میان همه در تلاش هستند برای او زن بگیرند.

زیر درخت هلو

چرا باید «زیر درخت هلو» را ببینید؟

یکی دیگر از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، کمدی خوش‌ساخت زیر درخت هلو است. زیر درخت هلو داستان خانواده و کش‌مکش‌های درونی آن است که توسط تیم حرفه‌ای و سه‌نفره حمید جبلی، ایرج طهماسب و فاطمه معتمدآریا  توانسته رضایت مخاطب را جذب کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در دیدن این کمدی اصلا تردید نکنید!

«مارمولک»

کارگردان: کمال تبریزی

سال اکران: 1382

بازیگران: پرویز پرستویی، بهرام ابراهیمی، شاهرخ فروتنیان، رضا سعیدی، مهران رجبی، فریده سپاه‌منصور، سهیلا رضوی، رعنا آزادی‌ور، مائده طهماسبی، سید مهرداد ضیایی، حسین سلیمانی، فرزین محدث و…

فیلم های کمدی ایرانی مارمولک

 

خلاصه داستان: رضا مارمولک (پرویز پرستویی) دزد سابقه‌داری است که به اتهام سرقت مسلحانه در زندان است. آقای مجاور رئیس زندان (بهرام ابراهیمی) مردی به‌شدت سخت‌گیر است که اعتقاد دارد باید با روش‌های شدید مجرمان را به راه درست هدایت کرد تا به بهشت بروند. در این میان رضا مارمولک در زندان دچار حادثه‌ای شده و در بیمارستان بستری می‌شود. در بیمارستان تخت مجاور رضا یک روحانی (شاهرخ فروتنیان) بسیار آرام است که با رضا دوست می‌شود رضا از این موقعیت استفاده کرده و با لباس روحانیت از بیمارستان فرار می‌کند. او قصد دارد با این لباس به یک شهر مرزی برود و از آن‌جا از کشور خارج شود اما قصه‌ی تازه زمانی شروع می‌شود که رضا مارمولک با یکی از امامت جماعت‌های روستایی کوچک اشتباه گرفته می‌شود. در نتیجه او با شیوه‌های خود نیکوکاری و اعمال ثواب را در میان مردم ترویج می‌کند و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین روحانیون در روستا می‌شود اما آقای مجاور دست از سر او برنداشته و شهر به شهر به دنبال رضا است. آیا مجاور رضا را دستگیر می‌کند؟ آیا رضا تحت تأثیر لباس مقدسی که بر تن دارد قرار می‌گیرد و شیوه‌ای جدید برای زندگی انتخاب می‌کند؟

چرا باید «مارمولک» را ببینید؟

مارمولک در همان سالی که اکران شد به سرعت تبدیل به یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، شد. اگرچه بعدها مشخص شد که این فیلم نسخه‌ی کپی یک فیلم هالیوودی به نام ما فرشته نیستیم (We aren’t angel) است اما فیلمنامه به‌شدت عالی نوشته شد و توانسته با هر دسته از مخاطب ارتباط برقرار کند و راه‌های رسیدن به حقیقت را به‌خوبی نشان دهد.

«شادروان»

کارگردان: حسین نمازی

سال اکران: 1401

بازیگران: رویا تیموریان، سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رضا رویگری و…

فیلم کمدی شادروان

 

خلاصه داستان:

نادر (سینا مهرداد) پس از فوت ناگهانی پدرش (رضا رویگری) برای تسویه حساب با بیمارستان، متوجه می‌شود که کارت پدر از طرف بانک مسدود شده است و جنازه را تا زمان تسویه به او نمی‌دهند. نادر تصمیم به دزدیدن جنازه پدر می‌کند اما گیر می‌افتد و با نامه‌ای که از مدیر بیمارستان دریافت می‌کند می‌تواند به بانک برود و حساب پدر را فعال و از آن برداشت کند. اما با رفتن به بانک و شرط این‌که تمام ورثه باید حضور داشته باشد او متوجه می‌شود که نام فرزندی دیگر در شناسنامه پدر است و باید او هم برای فعال شدن حساب حضور داشته باشد. دست و پنجه نرم کردن با مخارج مراسم تدفین و پذیرایی از میهمانان که از شهرستان به خانه‌شان آمده‌اند کم بود حالا باید خواهر دیگر خود را نیز پیدا کند!

چرا باید «شادروان» را ببینید؟

شادروان در قالب طنز به مشکلات اقتصادی یک خانواده فقیر می‌پردازد که پدر خود را از دست داده‌اند و در عین تنگدستی باید با از فامیل‌هایی که چند شب در خانه‌شان مانده‌اند نیز پذیرایی کنند. رسم و رسوماتی که می‌تواند به یک خانواده آبرودار ضربه وارد کند. شادروان یک کمدی- اجتماعی سرراست است که قطعا باید نام آن را در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار داد.

فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند

«بارکد»

کارگردان: مصطفی کیایی

سال اکران: 1394

بازیگران: بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، بهاره کیان‌افشار، پژمان بازغی، رضا کیانیان و…

 

بارکد

خلاصه داستان: حامد (بهرام رادان) برای استخدام به دفتر رئیس یک شرکت (رضا کیانیان) می‌رود. با ورود او به اتاق رئیس، فیلم فلش‌بک می‌خورد و قصه‌ی زندگی حامد و دوستانش میلاد (محسن کیایی) و ستاره ( بهاره کیان افشار) را تا قبل از ورود به این دفتر شیک نشان می‌دهد.

چرا باید «بارکد» را ببینید؟

بارکد که به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره شناخته شده است توانسته 89 درصد رضایت مخاطبان را جذب کند. این فیلم یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، است که از کمدی‌های کلیشه‌ای و سخیف بازار فاصله گرفته و توانسته با یک فیلمنامه منسجم رفاقت و نامردی را به‌خوبی به تصویر بکشد.

«کاتیوشا»

کارگردان: علی عطشانی

سال اکران: 1397

بازیگران: هادی حجازی‌فر، احمد مهرانفر، لیلا اوتادی، میترا حجار، بیژن بنفشه‌خواه، ارژنگ امیرفضلی، نیما شاهرخ‌شاهی، قاسم زارع، خشایار راد و…

فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند : کاتیوشا

 

خلاصه داستان: خلیل (هادی حجازی‌فر) بسیجی جویای کار است که به‌دلیل عقایدی که دارد نمی‌تواند خیلی زیاد سرکار بماند. بنابراین یکی از دوستانش (قاسم زارع) به او پیشنهاد مراقبت از عرشیا (احمد مهرانفر) که  یک پسر پولدار و معتاد است را می‌دهد. قصه زمانی‌ شروع می‌شود که یک آدم با اعتقادات واقعی و از قشر متوسط جامعه باید در کنار یک آدم خوشگذران و مرفه مدتی را شبانه‌روزی کنار هم زندگی کنند. آیا این تفاوت‌ها باعث دوستی این دو فرد می‌شود یا در میان راه یکی آن دیگری را از بین می‌برد؟

چرا باید «کاتیوشا» را ببینید؟

بازی احمد مهرانفر و هادی حجازی‌فر در فیلم کاتیوشا به‌قدری شیرین و جذاب است که قطعا باید آن را در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار داد. این فیلم با دستمایه‌ای از طنز به زندگی قهرمانان جنگ و جوان‌های امروزی که بی‌خبر از دوران جنگ هستند می‌پردازد و تفاوت این دو نسل را به خوبی نشان می‌دهد.

«خجالت نکش»

کارگردان: رضا مقصودی

سال اکران: 1397

بازیگران: احمد مهران‌فر، شبنم مقدمی، لیندا کیانی، مازیار (شهره) لرستانی، الناز حبیبی، سام درخشانی و…

خلاصه داستان: قنبر (احمد مهرانفر) یک شهروند به‌شدت قانونمدار است که با شنیدن صحبت‌های رئیس جمهور در زمینه‌ی کنترل فرزند و عدم تعلق گرفتن یارانه به فرزند چهارم به بعد، بدون مشورت به همسرش به دکتر می‌رود و عمل وازکتومی را انجام می‌دهد غافل از این‌که صنم (شبنم مقدمی) عاشق فرزند دختر است و با شنیدن این خبر بسیار ناراحت می‌شود. سال‌ها بعد سه پسر قنبر و صنم بزرگ شده‌اند و برای زندگی بهتر از روستا به شهر رفته‌اند، دوباره قنبر تشویق فرزندآوری را از رادیو می‌شنود و برای افزایش جمعیت جوان جامعه به دکتر رفته و عمل را خنثی می‌کند. از آن‌طرف صنم با دل درد شدید به دکتر می‌رود و دکتر خبر بارداری او را می‌دهد. صنم خوش‌خیال که دکتر اشتباه کرده است به خانه می‌آید و از قنبر می‌خواهد او را به شهر ببرد تا یک دکتر حاذق او را معاینه کند اما قنبر واقعیت را به او می‌گوید. حالا صنم با یک دنیا خجالت و ترس از حرف مردم و عروس و پسرهایش باید نه ماه بارداری را پنهان کند اما بعد از زایمان چه باید کند؟

فیلم خجالت نکش

 

چرا باید «خجالت نکش» را ببینید؟

خجالت نکش در قالب یک طنز قوی به دو بحران جدی در جامعه یعنی کاهش جمعیت و افزایش جمعیت پرداخته است. این یک کمدی بدور از لودگی و شوخی‌های دم دستی است که بارداری در سنین بالا، حرف مردم، زندگی ساده روستایی و فرزندآوری را به‌خوبی نشان داده است و قطعاً می‌توان نام این فیلم را در فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار داد.

«سن پطرزبورگ»

کارگردان: بهروز افخمی

سال اکران: 1389

بازیگران: امین حیایی، محسن تنابنده، پیمان قاسم‌خانی، شیلا خداداد، بهاره رهنما و….

 

خلاصه داستان: کریم (محسن تنابنده) به‌ تازگی از زندان آزاد شده است که در محل‌شان فرشاد (پیمان قاسم‌خانی) با پیرمردی تصادف می‌کند و باید او را به بیمارستان برسانند. در میان راه پیرمرد از  گنجی با کلید عقاب دو سر که میراث تزار روسیه است صحبت می‌کند. حالا فرشاد و کریم با وجود اختلافاتی که دارند با همدیگر هم‌دست می‌‌شوند تا این میراث را پیدا کنند اما این راه پر از خطر و اتفاقات عجیب و غریب است.

فیلم سن پطرزبورگ

چرا باید «سن پطرزبورگ‏» را ببینید؟

رفاقت دو دزد خرده پا که در هیچ‌گونه تفاهم و تشابهی با همدیگر ندارند و  برای رسیدن به یک گنج بزرگ باید از همدیگر محافظت کنند از آن قصه‌هایی است که می‌تواند بیننده را برای ساعت‌ها سرگرم سازد. سن‌ پطرزبورگ در کنار یک فیلم‌نامه منسجم، بازی‌های قوی به‌ویژه زوج محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی و ایجاد موقعیت‌های طنز  لحظه‌ای همگی‌ نقاط مثبتی هستند که باعث می‌شود ما این فیلم را به عنوان یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، به شما معرفی کنیم.

«دختر شیرینی ‌فروش»

کارگردان: ایرج طهماسب

سال اکران: 1380

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، ثریا قاسمی، ایرج طهماسب، حمید جبلی، یوسف تیموری، محسن قاضی ‌مرادی و…

فیلم کمدی دختر شیرینی فروش

 

خلاصه داستان: سعید ساعتچی (ایرج طهماسب) و نیلوفر رستمی (فاطمه معتمدآریا) نزدیک به 20 سال است که با همدیگر نامزد کرده‌اند اما مراسم عروسی‌شان هر بار به دلیل‌های مختلف و اصرار پدر سعید (حمید جبلی) و مادر نیلوفر (ثریا قاسمی) برای زندگی با آن‌ها بهم می‌خورد. نیلوفر که از این همه داستان و بهانه خسته شده قرص‌های خواب مادرش را برداشته و آن‌ها را در شیرینی مورد علاقه سعید را که خود پخته است، می‌ریزد اما غافل از این‌که قرص‌ها برای خواب نیست بلکه آن‌ها قرص‌های مدورکننده و برای رفع یبوست است که مادرش در قوطی قرص خواب ریخته است. به‌نظرتان خودکشی با قرص‌های روان‌کننده شکم چگونه خواهد شد؟

چرا باید «دختر شیرینی فروش» را ببینید؟

ایرج طهماسب در این سال‌هیا فعالیتش ثابت کرده است که سینمای کمدی را به خوبی می‌شود و هر کدام از آثارش می‌توانند در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار گیرد. در دختر شیرینی فروش نیز او با یک فیلمنامه قوی توانسته تعصب‌ها، سخت‌گیری‌ها و دخالت‌های بیش از حد خانواده‌ها را در ازدواج نشان دهد. پدر و مادر هر دو آن‌قدر نگران فرزندشان هستند که حاضر نیستند اجازه دهند آن‌ها به تنهایی زندگی کنند همین نگرانی بیش از حد باعث شده تا پسر خانواده بیش از حد مودب باشد و نتواند حقش را از زندگی بگیرد. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما این فیلم را ببینید و در کنار لذت بردن از یک کمدی بی‌نظیر به نکات مهم این فیلم بیاندیشید.

«دایره زنگی»

کارگردان: پریسا بخت‌آور

سال اکران: 1386

بازیگران: مهران مدیری، امید روحانی، امین حیایی، صابر ابر، نیما شاهرخ‌شاهی، محمدرضا شریفی‌نیا، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما، باران کوثری، نیلوفر خوش‌خلق، نگار فروزنده، اکرم محمدی، ملیکا شریفی‌نیا، حامد بهداد، امیر نوری، سارینا فرهادی، رامین راستاد و…

فیلم دایره زنگی

 

خلاصه داستان: شیرین (باران کوثری) برای گرفتن جزوه درسی از هم‌دانشگاهی خود ماشین پدر را که متعلق به یک سازمان دولتی است برمی‌دارد اما سر راه تصادف می‌کند و از ترس به خانه نمی‌رود. در همین حین با محمد (صابر ابر) آشنا می‌شود و به او می‌گوید که نیاز دارد که هزینه صافکاری ماشین تصادفی را یک روزه به‌دست بیاورد. بنابراین محمد با مخالفت‌های مادرش برای نصب ماهواره تلفن یک مشتری در شمال شهر را جواب می‌دهد تا بتواند پول مورد نیاز برای تعمیر ماشین پدر شیرین را به‌دست بیاورد. با ورود شیرین و محمد به آپارتمان اتفاق‌های عجیب و غریبی رخ می‌دهد که خروج از این آپارتمان تقریباً غیرممکن می‌شود.

چرا باید «دایره زنگی» را ببینید؟

دایره زنگی قصه‌ی دایره‌های فلزی است که روی هرکدام از پشت‌بام‌های خانه‌های شهر قرار گرفته است. دایره‌هایی که هرچقدر هم بر آن‌ها نظارت و سخت‌گیری انجام شود، باز هم مانند یک آدامس چسبناک در بین زباله‌ها باقی می‌ماند و بازیافت نخواهد شد. دایره زنگی یک فیلم کمدی- اجتماعی است که وابستگی به ماهواره و زندگی آپارتمان‌نشینی را به‌خوبی روایت می‌کند.

بازی‌های یک‌دست، کمدی قوی، دیالوگ‌های تأثیرگذار در کنار یک فیلمنامه با جزئیات کامل توانسته است که دایره زنگی را در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار دهد.

«ایران برگر»

کارگردان: مسعود جعفری جوزانی

سال اکران: 1393

بازیگران: علی نصیریان، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، سحر جعفری جوزانی، حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی، مازیار (شهره) لرستانی، گوهر خیراندیش، فریبا متخصص، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، سیروس میمنت، میرطاهر مظلومی و…

فیلم ایران برگر

 

خلاصه داستان: فتح‌الله خان (محسن تنابنده) و امرالله خان (علی نصیریان) از بزرگان و ریش سفیدهای یک روستا هستند که می‌خواهند در انتخابات شوراها شرکت کنند؛ اما این رقابت باعث می‌شود تا اختلاف‌های گذشته سربازکنند و دعواهای جدید را راه بیاندازد تا حدی که آرامش اهالی روستا در این رقابت دستخوش تغییرات می‌شود.

چرا باید «ایران برگر» را ببینید؟

ایران برگر که برنده 1 جایزه و نامزد 6 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر است به انتخابات و حواشی آن می‌پردازد و بستر فیلم در این حال‌وهوا شکل می‌گیرد. این در حالی است که این فیلم با استفاده از شوخی‌ها و جوک‌های روز و اینستاگرامی مخاطب را جذب می‌کند تا نام خود را در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار دهد.

«مصادره»

کارگردان: مهران احمدی

سال اکران: 1396

بازیگران: رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، مزدک میرعابدینی، هادی کاظمی، مهران احمدی، میرطاهر مظلومی و…

فیلم های کمدی ایرانی مصادره

خلاصه داستان: اسماعیل ( رضا عطاران) کارمند ساواک است که برنده اعانه ملی شده و با پول بخت‌آزمایی 500 متر زمین در عباس آباد می‌خرد اما با سقوط شاه و انقلاب 1357 مجبور می‌شود که از کشور خارج شود و وکالت زمین‌ها را به بهترین دوستش  جلال خاوندی (بابک حمیدی) بسپارد؛ اما پس از رفتن وی از جلال خبری نمی‌شود و اسماعیل مجبور می‌شود تنها پسرش زکریا (هومن سیدی) را به ایران بفرستد اما با ورود زکریا به فرودگاه امام‌خمینی دستگیر می‌شود و باید برای پاسخ به برخی از سوالات به بازداشتگاه برود.

چرا باید «مصادره» را ببینید؟

مصادره اولین ساخته‌ی مهران احمدی است که یادآور حال‌وهوای پیروزی انقلاب و دهه 60 است. او در این فیلم به قصه‌ی آدم‌هایی که براثر سوتفاهم و دید اشتباه در آن دوران از مملکت فرار کرده‌اند پرداخته و این قصه را در یک کمدی جذاب با تکیه کلام‌های سیاسی و اجتماعی روایت کرده است. بنابراین بیننده در سرتاسر فیلم خنده بر لب دارد. این جوک‌ها و خنده‌ها باعث می‌شود که مصادره نیز در لیست کی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار گیرد.

«چشم و گوش بسته»

کارگردان: فرزاد موتمن

سال اکران: 1397

بازیگران: امین حیایی، بهرام افشاری، لیندا کیانی، آناهیتا درگاهی، پوریا پورسرخ، مانی حقیقی و…

فیلم چشم و گوش بسته

 

خلاصه داستان: بهروز (امین حیایی) صاحب یک مغازه لوازم آرایشی در یک پاساژ است و ناشنوا است. سعید (بهرام افشاری) که نابینا است، برای خرید به مغازه بهروز می‌آید اما در همان زمان قتلی در پاساژ رخ می‌دهد که این دو نصفه و نیمه متوجه آن می‌شوند. قاتل‌ها که از نقطه‌ ضعف این دو خبر ندارند، آن‌ها را می‌ربایند. حالا بهروز و سعید باید همدیگر را با توانایی‌های که دارند، از این مهلکه نجات دهند.

چرا باید «چشم و گوش بسته» را ببینید؟

منتقدین سینما فیلم چشم و گوش بسته را در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار داده‌اند. این فیلم یک کمدی خوش‌ساخت با روایت تمیز است که بدون استفاده از لودگی و جنجال توانسته مخاطب را راضی نگه دارد.

«مهمان مامان»

کارگردان: داریوش مهرجویی

سال اکران: 1383

بازیگران: گلاب آدینه، حسن پورشیرازی، امین حیایی، نسرین مقانلو، پارسا پیروزفر، ملیکا شریفی‌نیا،

علیرضا جعفری، ژاله علو، فریده سپاه‌منصور، آفرین عبیسی، رؤیا عالمی و…

فیلم کمدی مهمان مامان

 

خلاصه داستان: تلفن یک خانه بزرگ در جنوب تهران که دارای اتاق‌های فراوان است و در هر اتاق یک خانواده‌ زندگی می‌کند، به صدا در می‌آید. خبر می‌رسد که خواهرزاده عفت خانم (گلاب آدینه) برای دیدن خاله‌اش قصد دارد به خانه‌ی آن‌ها بیاید. آن‌ها در خانه چیزی برای پذیرایی ندارند و شوهر عفت خانم (حسن پورشیرازی) هنوز حقوق نگرفته است. تازه عروس و داماد از همه‌جا بی‌خبر در برابر اصرارهای شوهرخاله تصمیم می‌گیرند که شام را در کنارشان بمانند. عفت خانم با این خبر قلبش درد می‌گیرد و او را به دکتر می‌برند در این میان همسایه‌ها برای حفظ آبروی همسایه هر کدام هرچه در یخچال دارند را می‌آورند تا یک سفره آبرومند و شیک برای مهمانان عزیز عفت خانم بیاندازند.

چرا باید «مهمان مامان» را ببینید؟

مهمان مامان قصه‌ی آدم‌های فقیر و توداری است که صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند. قطعاً مهمان مامان در دسته فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. این فیلم با ظرافتی طنازانه، بازی‌های عالی و موقعیت‌های بی‌نظیر غم فقر و آبروداری را به تصویر می‌کشد که گاهی ممکن است هر کدام از ما آن را تجربه کرده باشیم.

«خوب  بد  جلف»

کارگردان: پیمان قاسم‌خانی

سال اکران: 1394

بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، مانی حقیقی

حسین پاکدل، بهاره رهنما، نیوشا ضیغمی، امیرمهدی ژوله، مهراب قاسم‌خانی، نسیم ادبی، سپند امیرسلیمانی، مجید مظفری، رضا رویگری و…

فیلم خوب بد جلف

 

خلاصه داستان: پژمان جمشیدی و سام درخشانی برای بازی در یک فیلم در یک موقعیت غیرقابل تصور قرار می‌گیرند. آن‌ها برای این‌که بتوانند معمای قتل یک نفر را حل کنند و اتهام را از خود بردارند مجبور هستند با یک کارآگاه (حمید فرخ‌نژاد) همراه شوند.

چرا باید «خوب بد جلف» را ببینید؟

خوب بد جلف نوشته‌ی پیمان قاسم‌خانی است که به‌خوبی طنز و موقعیت‌های کمدی را می‌شناسد. از آن‌طرف زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی بعد از سریال پژمان ثابت کرده‌اند که می‌توانند در فضای کمدی صحنه‌های خنده‌داری را برای مخاطب بسازنند. خوب بد جلف قصه قرار گرفتن سه آدم خنگ، عاقل و کمی عاقل و خنگ است که با موقعیت‌ها خنده‌دار و شوخی‌هایی بامزه‌ای که ایجاد می‌کنند می‌توانند نام این فیلم را در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار دهند.

«سمفونی نهم»

کارگردان: محمدرضا هنرمند

سال اکران: 1398

فیلم سمفونی نهم

 

بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات، محمدرضا فروتن، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پژمان بازغی

هدی زین‌العابدین، منوچهر آذر و…

خلاصه داستان: ملک‌الموت (حمید فرخ‌نژاد) که در آستانه‌ی بازنشستگی قرار دارد با دیدن قصه‌های زندگی افراد مختلف مانند کوروش کبیر، امیرکبیر، آدولف هیتلر، رابعه بلخی و… تصمیم دارد که انسان شود و عاشق شدن را تجربه کند اما انسان بودن به این راحتی‌ها هم نیست.

چرا باید «سمفهونی نهم» را ببینید؟

اگرچه سمفونی نهم یک فیلم فانتزی-درام است اما موقعیت‌های طنز و شوخی‌های ظریفی دارد که در پشت این موقعیت‌ها توانسته قصه‌ی مرگ و عاشق شدن آدم‌ها را به‌خوبی به‌تصویر بکشد. قطعا پس از دیدن سمفونی نهم به‌ویژه صحنه‌ی جان گرفتن ملک‌الموت از هیتلر این فیلم را به‌عنوان یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، به دیگران معرفی خواهید کرد.

«آینه بغل»

کارگردان: منوچهر هادی

سال اکران: 1396

بازیگران: جواد عزتی، محمدرضا گلزار، سیامک صفری، غلامرضا نیکخواه، نازنین بیاتی، یکتا ناصر، بهاره رهنما و…

خلاصه داستان: مرتضی (جواد عزتی) در یک گاراژ کار می‌کند و تصمیم می‌گیرد برای سالگرد نامزدی‌شان، مهناز نامزدش (نازنین بیاتی) را خوشحال کند. بنابراین یکی از ماشین‌های گران‌قیمت گاراژ را برمی‌دارد و به‌دنبال مهناز می‌رود اما قرار نیست این سالگرد به‌خوبی و خوشی تمام شود. در بین راه آینه بغل ماشین شکسته می‌شود و قیمت این آینه معادل کل دارایی مرتضی است.

آینه بغل

 

چرا باید «آینه بغل» را ببینید؟

این‌که چرا آینه بغل در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار گرفته بدین‌خاطر است که خیلی سرراست و بدون اضافه‌گویی موقعیت‌های طنز، دیالوگ‌های خنده‌دار و شوخی‌های جذابش را در یک فیلمنامه مشخص با بازی‌های قابل قبول به تصویر می‌کشد و می‌تواند مخاطب را برای ساعت‌ها سرگرم سازد. این نکات برای این‌که یک چند ساعتی آرامش داشته باشید و بخندید، کافی خواهد بود.

«بی پولی»

کارگردان: حمید نعمت‌اله

سال اکران: 1387

بازیگران: بهرام رادان، لیلا حاتمی، سیامک انصاری، امیر جعفری، رضا رشیدپور، حبیب رضایی، علی سلیمانی، بابک حمیدیان و…

فیلم بی پولی

 

خلاصه داستان: ایرج (بهرام رادان) که تازه ازدواج کرده است نمی‌تواند زورگویی‌های پسر رئیس شرکت‌شان را تحمل کند. بنابراین از شغل خود استعفا می‌دهد و بدون‌ این‌که به همسرش شکوه (لیلا حاتمی) موضوع را بگویید روزها را کنار دوستان بیکار خود می‌گذراند. بی‌پولی، زایمان زودرس شکوه، وعده‌های توخالی شریک ایرج (حبیب رضایی) باعث می‌شود تا زندگی مرفه ایرج در یکسال دستخوش تغییرات بزرگ شود.

چرا باید «بی پولی» را ببینید؟

شاید بگویید که بی‌پولی را نمی‌شود در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار دارد اما واقعیت این است که حمید نعمت‌اله با تسلط کامل به سراغ یک موضوع اجتماعی رفته است و با یک فیلمنامه منسجم و قوی کنار بازی‌های عالی یک کمدی- درام موفق خلق کرده است. بی‌پولی قصه‌ی آدم‌هایی است که خود را باور ندارند و همه موفقیت را در گرو پول می‌دانند اما واقعا پول برای خوشبختی کامل کافی خواهد بود؟

«هزار پا»

کارگردان: ابوالحسن داوودی

سال اکران: 1397

بازیگران: جواد عزتی، رضا عطاران، سارا بهرامی، مهران احمدی، امید روحانی، مازیار (شهره) لرستانی، نعیمه نظام‌دوست، لاله اسکندری، امیرمهدی ژوله، سپند امیرسلیمانی و…

فیلم هزارپا

 

خلاصه داستان: رضا نیازی (رضا عطاران) خلافکاری خرده‌پا است که در حین دزدی‌های روزمره متوجه می‌شود که مدیر یک آسایشگاه (سارا بهرامی) جانبازان و معلولین جنگی که بسیار ثروتمند است، نذر کرده با یک جانباز ازدواج کند. رضا که دچار یک نقص عضو است از این موقعیت استفاده می‌کند تا بتواند دل مدیر آسایشگاه را به‌دست آورد اما از شانس او گروهی از منافقین، رضا را با یکی از فرماندهان جنگ اشتباه می‌گیرند و او را به قصد انتقام می‌دزدند.

چرا باید «هزارپا» را ببینید؟

هزار پا در میان فیلم‌هایی که در سال 1397 اکران شدند، لقب خنده‌دارترین فیلم کمدی را به خود اختصاص داده است که انصاف نیست آن را در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار ندهیم. این در حالی است که این فیلم در هفته‌ی پنجم اکرانش توانست فروش گیشه را به نفع خود بچرخاند و لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را نیز کسب کند.

«بی خود و بی جهت»

کارگردان: عبدالرضا کاهانی

سال اکران: 1390

بازیگران: رضا عطاران، احمد مهرانفر، پانته‌آ بهرام، نگار جواهریان، علیرضا استادی و…

فیلم بی خود و بی جهت

 

خلاصه داستان:

محسن (رضا عطاران) و مژگان (پانته‌آ بهرام) خانه خود را به دوست خود فرهاد (احمد مهرانفر) فروخته‌اند تا با الهه (نگار جواهریان) به آن‌جا منتقل مکان کنند و عروسی خود را نیز در حیاط خانه بگیرند. زمان تحویل خانه به فرهاد و الهه فرا رسیده است اما وسایل محسن و مژگان بلاتکلیف در یک کامیون جلوی درب مانده زیرا صاحبخانه خانه جدید کلید را به آن‌ها نداده است و تلفن خود را نیز جواب نمی‌دهد. از آن‌طرف جهیزیه الهه هنوز چیده نشده ، حیاط نیز برای پذیرایی از مهمانان هنوز آماده نیست و بدتر از آن‌که به لباس عروسی الهه آدامس چسبیده است. تمام این اتفاق‌ها برای یک دعوا و درگیری میان این دو زوج کافی است اما اگر همه‌ی این درگیری‌ها بی‌خود و بی‌جهت باشد و به‌راحتی قابل حل شدن باشد چی؟

چرا باید «بی‌خود و بی‌جهت» را ببینید؟

کاهانی فیلم‌ساز موفقی است که سینما را به‌خوبی می‌شناسد و اگر به سراغ ژانر کمدی اجتماعی برود قطعاً لقب فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، را از آن خود خواهد کرد. بی‌خود و بی‌جهت نیز از این دست فیلم است که بسیار روان، جذاب، بانمک قدم به قدم جلو می‌رود و شخصیت را معرفی می‌کند و می‌گوید علت این‌همه آشفتگی برای چیست. بی‌خود و بی‌جهت به‌سادگی می‌تواند لبخند را به لب‌تان بیاورد و شما را برای ساعتی از زندگی شلوغ  جدا سازد.

«نان عشق موتور ۱۰۰۰»

کارگردان: ابوالحسن داوودی

سال اکران: 1381

بازیگران: اکبر عبدی، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما، سروش صحت، جمشید اسماعیل‌خانی، حسام نواب صفوی، امیر جعفری، آفرین عبیسی، ریما رامین فر، عمار تفتی، سپند امیرسلیمانی، احمد مهرانفر، ملکه رنجبر و…

خلاصه داستان: باران (بهاره رهنما) برای این‌که بتواند به ثروت خانوادگی خود دست یابد باید تا قبل از 22 سالگی ازدواج کند. این شرطی است که عموی او یارولی (اکبر عبدی) برای رسیدن به این ثروت تعیین کرده است. باران تنها یک روز برای عملی کردن شرط عمویش وقت دارد. از آن‌طرف برزو (سروش صحت) مکانیک محل با دیدن باران عاشق او می‌شود و به خواستگاری او می‌رود. باران که وقت زیادی ندارد و برای این‌که ثروت را از دست ندهد به برزو جواب مثبت می‌دهد تا پس از دریافت ثروت از او جدا شود اما عمو که به این وصلت شک کرده شرط جدیدی برای باران می‌گذارد. او پس از بارداری می‌تواند به ثروت خانوادگی دست یابد!

فیلم نان عشق موتور ۱۰۰۰

 

چرا باید «نان عشق و موتور 1000» را ببینید؟

دهه 1380 سینمای ایران بسیار موفق عمل کرده و آثار بیادماندنی را در آن سال‌ها عرضه کرده است. این در حالی است که ابوالحسن داودی تجربه ساخت کمدی‌های خوش‌ساخت و ماندگار مانند جیب‌برها به بهشت نمی‌روند، سفر جادویی، من زمین را دوست دارم و… را در کارنامه خود دارد و در نان عشق و موتور 1000 از این تجربه‌ها به خوبی استفاده کرده و یک فیلم طنز شاد را با موقعیت‌های جذاب و شوخی‌های ظریف ساخته است تا در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار بگیرد.

«اسب حیوان نجیبی است»

کارگردان: عبدالرضا کاهانی

سال اکران: 1390

بازیگران: رضا عطاران، حبیب رضایی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، احمد مهرانفر، کارن همایونفر، اشکان خطیبی، مهران احمدی، مهتاب کرامتی، باران کوثری، ماهایا پطروسیان، پانته‌آ بهرام و…

خلاصه داستان: بهروز شکیبا (رضا عطاران) یک مجرم است که 24 ساعت از زندان مرخصی گرفته و در این ساعت با پوشیدن لباس ماموران انتظامی از عده‌ای از مردم سوءاستفاده می‌کند.

فیلم کمدی ایرانی اسب حیوان نجیبی است

 

چرا باید «اسب حیوان نجیبی است» را ببینید؟

اسب حیوان نجیبی است ساخته‌ی دیگر از عبدالرضا کاهانی و یک کمدی ابزورد است. ابزورد اصطلاحی برای نشان دادن نوعی جهت‌گیری مهم و تامل برانگیز در آثار سینمایی است تا نوعی پوچ‌گرایی را به تصویر بکشد. یک مجرم با پوشیدن لباس قانون سعی دارد از مردم سوءاستفاده کند اما یک شب در میان جمعی قرار می‌گیرد که باعث می‌شود راجع به زندگی عمیق‌تر فکر کند. یک قصه‌ی جذاب در کنار هوش و ذکاوت کاهانی و جمعی از بازیگران حرفه‌ای باعث می‌شود تا اسب حیوان نجیبی است در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار بگیرد.

«همبازی»

کارگردان:  غلامرضا رمضانی

سال اکران: 1388

بازیگران: نیکی کریمی، حمید فرخ‌نژاد، جواد عزتی، مهران رجبی،  پارسا پورقبادی و…

خلاصه داستان: امین پسر 4 ساله و تک فرزند خانواده است که از تنهایی خود به‌شدت ناراحت و گله‌مند است. او مداوم به خانواده خود اصرار دارد که برای او یک خواهر یا برادر بیاورند تا همبازی داشته باشد اما والدین او به‌دلیل مشکلاتی که برای بزرگ کردن بچه دارند این را نمی‌پذیرند و به امین می‌گویند که به جز بچه هر شرطی که داشته باشد می‌پذیرند. امین هم از آن‌ها می‌خواهد که یک کره الاغ را به عنوان همبازی به آپارتمان و اتاق او بیاورند و این شروع یک ماجرا جذاب از زندگی با یک کره الاغ در یک آپارتمان شیک با مدیریتی به شدت سخت‌گیر است.

چرا باید «همبازی» را ببینید؟

اگرچه ممکن است در نگاه اول همبازی یک فیلم برای کودکان به‌نظر آید اما این‌طور نیست. این فیلم با طنزی کودکانه و البته جذاب تک‌ فرزندی و مشکلات بچه‌ها که همبازی ندارند را در قالب کمدی به تصویر می‌کشد. همبازی یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، است که معضل تک‌فرزندی و آپارتمان‌نشینی برای کودک تنها را به‌خوبی نمایش می‌دهد.

«کلاهی برای باران»

کارگردان: مسعود نوابی

سال اکران: 1385

بازیگران: فتحعلی اویسی، رضا عطاران، جواد رضویان، حدیث فولادوند، مهران غفوریان، مهران رجبی، زهره حمیدی، و…

خلاصه داستان: ابی (رضا عطاران) برای دزدی وارد خانه‌ای می‌شود اما مادر و دختر در خانه هستند و ابی باید برای چند ساعتی در جایی پنهان شود تا بتواند بدور از چشم آن‌ها از خانه فرار کند. در حالی‌که ابی در گوشه‌ای از خانه پنهان شده است باران (حدیث فولادوند) خودکشی می‌کند. ابی از سر جوانمردی باران را نجات می‌دهد اما این شروع یک قصه‌ی عاشقانه و کمدی را رقم می‌زند.

فیلم کلاهی برای باران

 

چرا باید «کلاهی برای باران» را ببینید؟

کلاهی برای باران اگرچه ساختاری به تمام فیلم‌های کمدی دهه 80 دارد اما بدین خاطر در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار گرفته که حضور جدی رضا عطاران به‌عنوان سوپراستار و برگ برنده فیلم نمایش می‌دهد. همچنین جواد رضویان که در آن دوران به‌شدت محبوب است در یک نقش فرعی دوست‌داشتنی و در قامت یک خانم ظاهر می‌شود تا تجربه‌ی متفاوت را در کارنامه کاری خود به نمایش بگذارد.

خواستگاری

کارگردان: مهدی فخیم‌زاده

سال اکران: 1368

بازیگران: هادی اسلامی، ثریا قاسمی، اسماعیل محرابی، ثریا حکمت و…

فیلم کمدی خواستگاری

 

خلاصه داستان: آقا جون (هادی اسلامی) با داشتن چندین فرزند و نوه تصمیم می‌گیرد که با پیرزنی تنها (ثریا قاسمی) که خود چندین نوه و فرزند دارد، ازدواج کند؛ اما این خواسته با مخالفت‌های زیاد و درگیری همراه می‌شود.

چرا باید «خواستگاری» را ببینید؟

خواستگاری روایت پدر و مادر تنهایی است که همسر خود را از دست داده‌اند و در میان‌سالی و ایام پیری نیاز به همدم و همراه دارند اما به‌دلیل حرف مردم و مخالفت‌های اشتباه فرزندان باید از نیاز خود بگذرند و در تنهایی خود بمانند. بنابرانی مهدی فخیم‌زاده این معضل را در قالب یک کمدی قوی با بازی‌های عالی زنده ‌یاد هادی اسلامی و ثریا قاسمی به تصویر کشیده تا علاوه بر این‌که یکی از بهترین فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند را ساخته باشد، بتواند به فرزندان و نوه‌ها بگوید که مادران و پدران در کهنسالی نیاز به یک همراه و همدم خوب دارند.

«مهریه بی بی»

کارگردان: اصغر هاشمی

سال اکران: 1373

بازیگران: علیرضا خمسه، جهانبخش سلطانی، پروین‌دخت یزدانیان، محمود بصیری، سعید امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، اسماعیل داورفر، نیما بانکی و…

فیلم مهریه بی بی

 

خلاصه داستان: پسر (سعید امیرسلیمانی) بی‌بی (پروین‌دخت یزدانیان) به‌خاطر مشکلات مالی می‌خواهد کوکب (کمند امیرسلیمانی) دخترش را به یک پیرمرد پولدار بدهد. بی‌بی یک قطعه‌ زمین در اصفهان دارد که تصمیم می‌گیرد برای جلوگیری از این وصلت آن را بفروشد اما فروش زمین به‌همین سادگی‌ها نیست زیرا این یک زمین با متراژ بالا است که باعث می‌شود دلالان و بنگاه‌داران برسر آن جنگ کنند.

چرا باید «مهریه بی بی» را ببینید؟

مهریه بی‌بی یک فیلم پخته، کامل و جلوتر از زمان خودش است که توانسته ازدواج اجباری و بی‌پولی را با بازی‌های عالی علیرضا خمسه، سعید امیرسلیمانی، جهانبخش سلطانی و… به تصویر بکشد. این در حالی است که اصغر هاشمی با هوشیاری تمام یک کمدی خانوادگی را بسیار روان و جذاب ساخته است تا بتواند اسم فیلم خود را در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار دهد.

«زیر نظر»

کارگردان: مجید صالحی

سال اکران: 1398

بازیگران: رضا عطاران، امیر جعفری، آزاده صمدی، مهران احمدی، علیرضا استادی، سروش جمشیدی،  امیر نوری، عباس جمشیدی‌فر و…

فیلم زیرنظر

 

خلاصه داستان: محسن (رضا عطاران) و امید (امیر جعفری) در خانه مشغول کشیدن قلیان هستند که محسن متوجه می‌شود مبل مورد علاقه‌ی همسرش (ریما رامین‌فر) با ذغال سوراخ شده است. او از ترس این‌که همسرش دعوا راه‌ بیاندازد به سراغ همسایه خیاط گیتی (آزاده صمدی) می‌رود؛ اما یک زن در ساختمان آن‌ها به قتل رسیده و پلیس به تمام افراد ساکن در آپارتمان مشکوک است. حالا علاوه بر این‌که محسن باید سوراخ مبل را برطرف کند، باید بتواند به دوربین مداربسته ساختمان نیز دسترسی داشته باشد.

چرا باید «زیر نظر» را ببینید؟

زیرنظر اولین ساخته‌ی مجید صالحی است که با طنز کلامی و تکرار آن توانسته موقعیت‌های جدیدی را خلق کند. اگرچه تکرار طنز کلامی و استفاده از سوراخی که در مبل ایجاد شده و همه‌ی مشکلات از آن آب می‌خورد می‌تواند در نیمه‌ی فیلم لوث و بی‌معنی شود اما مجید صالحی در این مورد بسیار هوشمندانه عمل کرده و با ورود بازیگران جدید در موقعیت‌های مختلف یک فیلم طنز قوی را خلق کرده است. زیرنظر ساخته‌ی موفقی از بازیگر طنز مجید صالحی است که قطعا می‌شود آن را در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار داد.

«پوپک و مش ماشالا»

کارگردان: فرزاد موتمن

سال اکران: 1388

بازیگران: فرهاد آئیش، امین حیایی، مهناز افشار، بهاره رهنما، سروش صحت، مریم امیرجلالی و…

فیلم پوپک و مش ماشالا

 

خلاصه داستان: پوپک (مهناز افشار) برای عیادت خاله‌اش احترام‌السادات (مریم امیرجلالی) به تازگی از خارج برگشته است. اما به‌دلیل بستری بودن خاله در بیمارستان، مش ماشااله ( فرهاد آییش) مراقبت از پوپک را برعهده می‌گیرد.

چرا باید «پوپک و مش ماشاالله» را ببینید؟

فرزاد موتمن کارگردان شناخته شده‌ای است که ما بیشتر او را با آثاری مثل شب‌های روشن، باج‌خور، هفت پرده، آخرین بار کی سحر را دیدی و… می‌شناسیم. پوپک و مش ماشالله اولین تجربه کارگردانی موتمن در زمینه‌ی کمدی است که بر پایه توانمندی‌های این کارگردان شکل گرفته است. موتمن مانند دیگر آثارش از یک تیم قوی و فیلمنامه‌ای منسجم با دیالوگ‌های درست و حسابی استفاده کرده است تا پوپک و مش ماشالله یک اتفاق جدید در کارنامه‌ی کاری او باشد و در لیست ‌ی

فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، نیز قرار گیرد.

«فسیل»

کارگردان: کریم امینی

سال اکران: 1402

بازیگران: بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا، الهه حصاری، الناز حبیبی، غلامرضا نیکخواه و…

خلاصه داستان: اسماعیل (بهرام افشاری)، سعید (هادی کاظمی) و صفا (ایمان صفا) عضو گروه موسیقی بلک داگز هستند و برای معروفیت دست به‌ هر کاری می‌زنند. اسی جلو شاه اجرا می‌کند، صفا ترانه‌های اعتراضی می‌نویسد و به‌همین خاطر به زندان ساواک می‌افتد و… اما در این میان که موفقیت گروه و محبوبیت آن‌ها در حال تضمین شدن است اسی تصادف می‌کند و به کما می‌رود پس از ده سال که به هوش می‌آید سخنرانی محمود احمدی نژاد را از تلویزیون بیمارستان مشاهده می‌کند!

فیلم کمدی ایرانی فسیل

 

چرا باید «فسیل» را ببینید؟

کریم امینی در فیلم تازه‌اش به سراغ نوستالژی‌ها رفته و یک کمدی جذاب از دهه 50 را روایت می‌کند. این فیلم که از نوروز 1402 روی پرده اکران است تا به این لحظه‌ی رکورد فروش را از آن خود ساخته است. در این واقع امینی با دست گذاشتن به خاطرات گذشته باعث شده که نه تنها فیلمش در لیست فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، قرار گیرد بلکه تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های کمدی ایرانی نیز شود.

«لیلی با من است»

کارگردان: کمال تبریزی

سال اکران: 1374

بازیگران: پرویز پرستویی، محمود عزیزی، مهدی فقیه، مازیار (شهره) لرستانی و…

خلاصه داستان: صادق مشکینی (پرویز پرستویی) برای تکمیل خانه نیمه‌‌سازش به‌دنبال دریافت وام است. مسجد محل شرط دریافت وام را حضور در جبهه اعلام می‌کند. در همین دوران آقای کمالی (محمود عزیزی) همکار صادق از او می‌خواهد تا برای ضبط یک گزارش از رزمندگان به جبهه بروند صادق که به شدت ترسیده است نمی‌داند چگونه خود را کنترل کند این اضطراب و دلشوره باعث می‌شود تا ته خط و جلوی تانک دشمن برود.

لیلی با من است

 

چرا باید «لیلی با من است» را ببینید؟

کمال تبریزی کارگردان توانمندی است که با ساخت آثار متعدد در ژانرهای مختلف مانند مارمولک، طبقه حساس، فرش باد، همیشه پای یک زن در میان است، امکان مینا، مارموز و دیگر آثار در میان مخاطبان به کارگردانی ساختارشکن شناخته شود. به‌همین خاطر فیلم‌هایی که می‌سازد روایت متفاوت از هر دوران است. در لیلی با من است نیز به شکلی خاص و زیبا به دلاوری‌های جوانان ایرانی در جنگ پرداخته می‌شود تا با نگاهی طنز و موقعیت‌های بامزه زرمندگان و دفاع مقدس به تصویر کشیده شود. تا جایی‌که لیلی با من است تبدیل به یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، شود.

«نهنگ عنبر»

کارگردان: سامان مقدم

سال اکران: 1394

بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، سام نوری، رضا ناجی، نادر سلیمانی، علی قربان‌زاده،

حسین سلیمانی، سپند امیرسلیمانی و…

فیلم نهنگ عنبر

خلاصه داستان: نهنگ عنبر قصه عاشقی ارژنگ صنوبر (رضا عطاران) است که از کودکی رویا (مهناز افشار) را دوست داشته است. رویا در دهه‌ی شصت همراه خانواده‌اش به آمریکا رفته و ارژنگ در این سال‌ها همیشه عاشق او بوده است.

چرا باید «نهنگ عنبر» را ببینید؟

نهنگ عنبر داستان عاشقی دختر و پسری در دهه‌ی اول انقلاب است. یادآور آن دوران برای جوانان دهه شصتی می‌تواند جذاب باشد. همین خاطرات است که باعث می‌شود نهنگ عنبر تبدیل به یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، شود و سامان مقدم از این موفقیت استفاده کرده و به سراغ ساخت قسمت دوم نهنگ عنبر با اسم « نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا» برود. اگرچه قسمت دوم هم کمدی قابل قبولی داشت اما هرگز نتوانست موفقیت قسمت اول را به دست بیاورد.

«دینامیت»

کارگردان: مسعود اطیابی
سال اکران: 1400
بازیگران: پژمان جمشیدی، احمد مهران‌فر، محسن کیایی، نازنین بیاتی، زیبا کرمعلی و…

فیلم کمدی دینامیت

 

خلاصه داستان:«دو طلبه جوان آپارتمانی را  اجاره می کنند. آن ها با همسایگان خود که هرکدام به نحوی زمین تا آسمان با عقایدشان اختلاف دارند به مشکل می خورند. ورود دو دختر به ساختمان آن‌ها، ماجراهای جذاب و طنزی را رقم می‌زند.

چرا باید «دینامیت» را ببینید؟

فیلم «دینامیت» یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های کمدی ایرانی در سال‌های اخیر بوده است. این فیلم در قالب کمدی ، مفاهیم اجتماعی و فرهنگی متعددی را بررسی می‌کند. این فیلم تلاش دارد تا با استفاده از طنز، به موضوعاتی بپردازد که در زندگی روزمره بسیاری از مردم جامعه دیده می‌شود. یکی از مفاهیم مهم فیلم، ضرورت همزیستی و تعامل بین افراد با فرهنگ‌های مختلف است. شخصیت‌های اصلی فیلم مجبورند با اطرافیان خود کنار بیایند. این موضوع نشان می‌دهد که در جامعه، هرچند تفاوت‌ها و تضادهایی وجود دارد، اما می‌توان با تعامل و تفاهم به زندگی مسالمت‌آمیز دست یافت.

«اکسیدان»

کارگردان: حامد محمدی
سال اکران: 1395
بازیگران: جواد عزتی، امیر جعفری، شبنم مقدمی، شقایق دهقان، رضا بهبودی، لیندا کیانی

فیلم کمدی اکسیدان

 

یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی است. داستان فیلم درباره مرد جوانی است که به دنبال راهی برای مهاجرت به خارج از کشور است تا بتواند نامزدش را برگرداند و برای گرفتن ویزا دست به کارهای عجیبی میزند …

چرا باید «اکسیدان» را ببینید؟

فیلم «اکسیدان» به مسائل اجتماعی مرتبط با مهاجرت و مشکلاتی که افراد برای خروج از کشور با آن مواجه می‌شوند، می‌پردازد. «اکسیدان» با رویکردی طنزآمیز و در عین حال انتقادی، به این مسائل نگاهی متفاوت دارد.

«انفرادی»

کارگردان: مسعود اطیابی
سال اکران: 1398
بازیگران: احمد مهران‌فر، مهدی هاشمی، رضا عطاران، برزو ارجمند، شکیب شجره و ….

فیلم کمدی انفرادی

خلاصه داستان: «مردی که بدهی های سنگینی را باید پرداخت کند، تصمیم می گیرد برای پرداخت قرض ها با کمک همکار و دوست دوران جوانی‌اش دست به سرقتی بزرگ بزند؛ سرقتی که ماجراهای خنده داری را برای هر سه آن ها رقم می زند.

چرا باید «انفرادی» را ببینید؟

این فیلم داستانی طنز و سرگرم‌کننده را با بازی بازیگران معروف ایرانی به تصویر می‌کشد و این باعث شده به یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند،تبدیل شود.«انفرادی» توانسته است نقدهای مثبتی از سوی مخاطبان و منتقدان دریافت کند و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها تبدیل شود، که نشان‌دهنده‌ی محبوبیت و کیفیت آن است.

«گشت ارشاد»

کارگردان: سعید سهیلی‌زاده
سال اکران: 1391
بازیگران: حمید فرخ نژاد، جمشید هاشم پور، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی و…

 

گشت ارشاد

خلاصه داستان:« این فیلم ماجرای سه جوان جنوب شهری است که برای بدست آوردن پول و گذراندن زندگی دست به کارهای خلاف می‌زنند. آن‌ها با گیر دادن به دختر های جوان و پسرهای جوان با نام گشت ارشاد، از آن‌ها پول می‌گیرند و از این راه زندگی خود را می‌گذرانند.»

چرا باید «گشت ارشاد» را ببینید؟

«گشت ارشاد» علاوه بر سرگرمی، به موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز می‌پردازد و پیام‌هایی را در خصوص مشکلات جامعه، فساد و معضلات اجتماعی به مخاطبان منتقل می‌کند. این فیلم در زمان اکران خود با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان مواجه شد و به یکی از فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند، تبدیل شد.

«تگزاس»

کارگردان: مسعود اطیابی
سال اکران: 1397
بازیگران: حمید فرخ نژاد، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، گابریلا پتری، آدریانو تولوزا و….

فیلم کمدی تگزاس

داستان این فیلم گویای این است که هرگز یک ایرانی رو تهدید نکن حتی در یک کشور دیگر…
خلاصه داستان: «درباره دو دوست به نام‌های ساسان «سام درخشانی» و بهرام «پژمان جمشیدی» است. ساسان که سال‌هاست در برزیل زندگی می‌کند، بهرام را برای یک معامله بزرگ و پردرآمد به برزیل دعوت می‌کند. بهرام که امیدوار است از طریق این معامله مشکلات مالی خود را حل کند، راهی برزیل می‌شود. اما پس از رسیدن به برزیل، با ماجراها و چالش‌های خنده‌داری روبرو می‌شوند که همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند.»

چرا باید «تگزاس» را ببینید؟

سام درخشانی و پژمان جمشیدی با هماهنگی بالا، نقش‌های بسیار خنده‌داری را ارائه می‌دهند که به جذابیت فیلم افزوده است. این فیلم هرچند در ژانر کمدی قرار دارد، اما به موضوعات اجتماعی و مشکلات مربوط به مهاجرت و اختلافات فرهنگی نیز پرداخته است. قسمت دوم این فیلم با نام «تگزاس ۲» در سال ۱۳۹۸ منتشر شده‌است و «تگزاس ۳» نیز از 8 خرداد 1403 اکران خود را در سینماها آغاز کرده است.

«مطرب»

کارگردان: مصطفی کیایی
سال اکران: 1398
بازیگران: پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، محسن کیایی، عایشه گل جوشکن و….

فیلم مطرب

 

خلاصه داستان:«داستان این فیلم درباره یک خواننده کاباره‌ای است که پس از انقلاب اسلامی، کار خود را از دست می‌دهد و به سختی به زندگی خود ادامه می‌دهد. او به همراه دخترش تصمیم می‌گیرد به ترکیه سفر کند تا در آنجا به خوانندگی بپردازد و شرایط بهتری برای خود و خانواده‌اش فراهم کند. اما این سفر با چالش‌ها و ماجراهای غیرمنتظره‌ای همراه می‌شود.

اخراجی ها 1

کارگردان: مسعود ده‌‌نمکی

سال اکران:1385

بازیگران: کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، ارژنگ امیرفضلی، علی اوسیوند، سپند امیرسلیمانی، نیوشا ضیغمی، نگار فروزنده، مینا جعفرزاده، شهره لرستانی و سید جواد هاشمی

فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند:اخراجی ها1

خلاصه داستان: فیلم «اخراجی‌ها ۱» داستان مجید سوزوکی را روایت می‌کند، جوانی از جنوب تهران که به عنوان اراذل شناخته می‌شود. مجید به خاطر عشق به نرگس ،دختر میرزا تصمیم می‌گیرد به جبهه برود. میرزا فردی معتقد و مورد احترام در منطقه است که شرط می‌گذارد تنها در صورت سر به راه شدن مجید، دخترش را به او خواهد داد. مجید برای اثبات عشق خود و با همراهی دوستانش، به جبهه می‌رود. با اینکه برخی از فرماندهان و رزمندگان مخالف حضور مجید و دوستانش هستند و معتقدند که آن‌ها ممکن است به سایر رزمندگان آسیب برسانند، اما به لطف ضمانت میرزا، آن‌ها راهی جبهه می‌شوند. حضور این گروه در جبهه باعث بروز حوادث خنده‌داری می‌شود که تماشای آن‌ها بسیار جذاب است. نهایتاً، مجید سوزوکی در یکی از عملیات‌ها به شهادت می‌رسد.

چرا «اخراجی‌ها 1» را باید ببینید؟

  1. ترکیب طنز و دفاع مقدس: این فیلم با به کار بردن شوخی‌های کلامی و داستانی، به صورت منحصر به فردی به فضای دفاع مقدس و حضور غیرمنتظره گروهی از اراذل تهران در جبهه می‌پردازد. این ترکیب به فیلم جذابیت ویژه‌ای می‌دهد که شاید در دیگر آثار مشابه کمتر دیده شود.
  2. نمایش فرهنگی و اجتماعی: «اخراجی‌ها ۱» نگاهی طنزآمیز به تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌اندازد و به تماشاگران فرصتی می‌دهد تا با نگاهی متفاوت به موضوعات جنگ و دفاع مقدس نگاه کنند. این فیلم می‌تواند باعث تفکر و تحلیل عمیق‌تری درباره نقش‌های اجتماعی و فرهنگی شود.
  3. تجربه کارگردانی خاص: مسعود ده‌نمکی، با پیشینه‌ای قوی در مستندسازی و ژورنالیسم، توانسته است با استفاده از تجربیات خود و با کمک پیمان قاسم‌خانی در نویسندگی، فیلمی خلق کند که هم در سطح شوخی‌های کلامی و هم در سطح روایت داستان، به نظر می‌رسد کارش را به خوبی انجام داده است.
  4. بازیگران مطرح و طنزپرداز: حضور بازیگران معروف طنز در فیلم باعث می‌شود که تماشاگران شاهد اجرای برجسته‌ای از طنز و کمدی در این اثر باشند. این بازیگران به ایجاد لحظات خنده‌دار و جذاب کمک کرده‌اند.
  5. پیشنهاد فرهنگی: برای کسانی که علاقه‌مند به آثار مربوط به دفاع مقدس هستند و در عین حال به دنبال تجربه‌ای جدید و متفاوت در این زمینه می‌گردند، «اخراجی‌ها ۱» می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

این فیلم با ارائه یک داستان خنده‌دار و به یادماندنی در کنار یک نگاه جدید به موضوعات جنگ، می‌تواند تجربه‌ای سرگرم‌کننده و متفاوت را برای تماشاگران به ارمغان بیاورد.

 

 

https://didhonar.ir/?p=32266