پلاتوهنر

فیلمنامه‌نویسان کمپانی‌های بزرگ و ابزارهایی که استفاده می‌کنند

به گزارش پلاتو هنر، در این گزارش قصد داریم سه ابزاری که مناسب فیلمنامه‌نویسی هستند و فیلمنامه‌نویسان کمپانی‌های بزرگی مانند دیزنی پلاس، نتفلیکس، سونی پیکچرز و برادران وارنر از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ معرفی کنیم.

آنچه در این گزارش می‌خوانید

3_ Shortly AI

فیلمنامه‌نویسان کمپانی‌های بزرگ از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند؟

با این ابزار می‌توانید هر چیزی که فکرش را می‌کنید، بنویسید؛ از کپشن پست در فضای مجازی گرفته تا بلاگ و داستان و فیلمنامه. براساس اظهارات این کمپانی، نویسندگان سایت‌ها و خبرگزاری‌های شناخته‌شده‌ای مانند «Wired» ،«NBC News» ،«The Telegraph» و «The Independent»، از ابزار «Shortly AI» استفاده می‌کنند.

این ابزار از مدل زبانی GPT-3 شرکت «Open AI»، یکی از بزرگ‌ترین مدل‌های زبانی جهان استفاده می‌کند.

«Shortly AI» چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از استفاده از این ابزار باید بین دو گزینه داستان و ناداستان انتخاب کنید تا امکانات مربوط به آن برای‌‌تان فعال شود. سپس پرامپت خود را بنویسید و داستان یا ناداستان خود را تحویل بگیرید. هوش مصنوعی «Shortly AI» این امکان را به شما می‌دهد تا متن‌های خروجی را ویرایش کنید.

هنگام استفاده از این ابزار شما می‌توانید برای ادامه داستان تصمیم بگیرید، اگر بخشی از داستان دلخواه‌تان نبود، می‌توانید از آن بخواهید تا دوباره برای‌تان بنویسد یا اگر جزئیات از نظرتان اضافی بودند، می‌توانید از این ابزار بخواهید تا آن بخش را کوتاه کند.

آیا «Shortly AI» رایگان است؟

شما می‌توانید سه روز به صورت رایگان از این ابزار استفاده کنید تا با آن آشنا شوید. اگر امکانات این ابزار مطابق نیازهای شما بود، باید اشتراک تهیه کنید. اشتراک ماهانه این ابزار 79 دلار است. اشتراک سالانه این ابزار ماهی 65 دلار از حساب‌تان کم می‌کند و با تهیه این اشتراک می‌توانید دو ماه به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

آیا «Shortly AI» از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؟

این ابزار در حال حاضر به زبان انگلیسی تولید محتوا می‌کند و از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

2_ Story Prism

هوش مصنوعی «Story Prism»، ابزاری حرفه‌ای برای فیلمنامه‌نویسی است که برادران جان و مت فرمن آن را ساخته‌اند. این ابزار به نظر می‌تواند ابزار بسیار مناسبی برای فیلمنامه‌نویسان و رفع نیازهای آن‌ها باشد زیرا برادران فرمن، خودشان فیلمنامه‌نویس و کارگردان هستند و بیش‌تر از هرکس دیگری با چالش‌های این حوزه و نیازهای فیلمنامه‌نویسان آشنایی دارند.

این دو برادر سال 2020 با مدل زبانی GPT-3 آشنا شدند و متوجه شدند که این مدل توانایی‌های خوبی برای کمک و رفع نیازهای فیلمنامه‌نویسان دارد و این‌گونه شد که آن‌ها این ابزار را ساختند. جرمی نگاین که هم برای صحنه و هم برای سینما می‌نویسد و با کمپانی‌ مانند دیزنی پلاس همکاری کرده، درباره این ابزار گفته است: «من این ابزار را به هر کسی که به بن‌بست رسیده یا در ایده‌پردازی به کمک نیاز دارد، پیشنهاد می‌دهم.»

«Story Prism» چه ویژگی‌هایی دارد؟

این ابزار براساس پرامپت متنی کاربران کار می‌کند و می‌تواند به آن‌ها ایده دهد، به پیش‌برد داستان کمک کند، شخصیت خلق کند و پلات بنویسد. این ابزار حتی به کاربران این امکان را می‌دهد تا ایده‌های‌شان را به تصویر بکشند.

آیا «Story Prism» رایگان است؟

این ابزار نسخه‌ای آزمایشی در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا توانایی‌های «Story Prism» در رفع نیاز آن‌ها را بسنجند. کاربران در صورت رضایت از این ابزار باید اشتراک تهیه کنند.

آیا «Story Prism» از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؟

این ابزار نیز به زبان انگلیسی فیلمنامه‌ می‌نویسد اما کاربران ایرانی می‌توانند خودشان خروجی‌های این ابزار را به زبان فارسی برگردانند یا با کمک زبان انگلیسی، ایده را بگیرند و بعدا آن را در زبان فارسی گسترش دهند.

1_ Final Draft

فیلمنامه‌نویسان کمپانی‌های بزرگ از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند؟

ابزار آخری که در این گزارش می‌خواهیم معرفی کنیم، «Final Draft» نام دارد که نرم‌افزاری مورد اعتماد میان نویسندگان کمپانی‌های نتفلیکس، سونی پیکچرز و برادران وارنر است.

تاد فیلد، نویسنده و کارگردان فیلم‌های شناخته شده‌ای مانند «تار» که در اکثر بخش‌های اسکار 2023 نامزد شد، درباره نرم‌افزار «Final Draft» عنوان کرده است که ما بسیار خوش‌شانس هستیم از این‌که چنین نرم‌افزار فوق‌العاده‌ای را در اختیار داریم تا در داستان‌سرایی به ما کمک کند.

نویسنده و کارگردان برجسته دیگری که از این نرم‌افزار استفاده می‌کند، گیرمو دل تورو است. کمتر کسی پیدا می‌شود که فیلم‌های این فیلمساز مکزیکی مانند «شکل آب»، «هزار توی پن»و «پینوکیوی گیرمو دل تورو» را ندیده باشد. این فیلمساز که در جشنواره‌های جهانی زیادی خوش درخشیده، در مورد «Final Draft» گفته است: « نرم‌افزار «Final Draft»، همکار باهوش، صبور و وفادار من در نویسندگی است. ما نزدیک به 15 سال است که داریم با هم کار می‌کنیم.»

جی‌جی آبرامز، نویسنده سریال پر مخاطب «گمشدگان» (Lost) اعلام کرده است: «حتی اگر کامپیوتر ندارید، من پیشنهاد می‌کنم که نرم‌افزار «Final Draft» را بخرید.»

سوفیا کاپولا و جیمز منگلد، از دیگر فیلمسازانی هستند که از «Final Draft» استفاده می‌کنند و از آن راضی هستند.

«Final Draft» چه ویژگی‌هایی دارد؟

این نرم‌افزار نزدیک 30 سال است که جای خودش را میان فیلمنامه‌نویسان باز کرده و به کاربر این امکان را می‌دهد تا فرم فیلمنامه‌اش را براساس استانداردهای سینما تنظیم کند.

«Final Draft»، ایرادات نگارشی مانند فاصله زیاد میان کلمات را گوش‌زد می‌کند و کتاب‌خانه‌‌ای شامل بیش از 100 نوع قالب از فیلمنامه، نمایشنامه و مجموعه‌های تلوزیونی دارد که کاربر می‌تواند به راحتی قالب دلخواه خود را انتخاب کند و در راستای ویژگی‌های همان بنویسد.

برگه‌های یادداشت‌ از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

اگر موقع اتمام فیلمنامه تصمیم بگیرید که اسم کاراکترها را تغییر دهید، می‌توانید یک بار اسم را عوض کنید تا این تغییر در سرتارسر متن اعمال شود.

مواردی که عنوان شدند، تنها بخش کوچکی از توانایی‌ها و امکانات این ابزار بودند. برای آشنایی بیشتر با این ابزار، سری به سایت آن بزنید.

آیا «Final Draft» رایگان است؟

«Final Draft» نرم‌افزار توانمندی است و به خوبی نیازهای فیلمنامه‌نویسان را برآورده می‌کند اما برای استفاده از آن باید اشتراک تهیه کرد. پیش از خرید اشتراک می‌توانید به مدت 30 روز رایگان از آن استفاده کنید.

آیا «Final Draft» از فارسی پشتیبانی می‌کند؟ 

خبر خوب این است که «Final Draft» از زبان‌هایی که مانند فارسی از راست به چپ نوشته می‌شوند نیز پشتیبانی می‌کند و تنها محدود به انگلیسی نیست.

بیشتر بخوانید:

ابزار‌های تبدیل متن به ویدیو برای فیلمسازان

ساخت انیمیشن در پلتفرم «Showrunner» با کمک اِی آی

https://didhonar.ir/?p=60618