پلاتوهنر

پدرام مهرخواه:

فیلمساز مستقل با موقعیت و حس مخاطب تعامل دارد

به گزارش پلاتو هنر، پدرام مهرخواه کارگردان و فیلمساز مستقل سینمای ایران است. این هنرمند دوره‌های سینما و فیلمسازی را نزد هومن سیدی گذرانده است. از کارنامه هنری این هنرمند می‌توان به سه فیلم کوتاه «مردها نمی‌دوند»، «جزر و مد» و «بی سر و صدا» اشاره کرد که در جشنوراره‌های معتبر بین‌المللی به رقابت پرداخته‌اند.

فیلم کوتاه «بی سر و صدا»، آخرین و جدیدترین ساخته پدرام مهرخواه به تازگی در اولین حضور جهانی خود به بخش مسابقه هشتمین دوره جشنواره رجینا کانادا، چهارمین دوره جشنواره فیلم کوتاه مراکش و دهمین دوره جشنواره شمیلا هندوستان راه یافته است.

در ادامه با پدرام مهرخواه درباره ساخت فیلم کوتاه و سینمای مستقل گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

پدرام مهرخواه توضیح داد: «بی سر و صدا» فیلم کوتاهی است که در بیست دقیقه در یک اتاق سه در چهار بدون هیچ دکور خاصی ساخته شده است. بار اصلی این فیلم کوتاه روی دو بازیگر اصلی است که سعید فاضلی و کیمیا ارویی به ایفای این دو نقش پرداخته‌اند که دو نقش اصلی داستان در طول فیلم طی یک شبانه روز فقط از طریق در نیمه بسته با فضای بیرون اتاق در ارتباط هستند.

او ادامه داد: فیلم کوتاه «بی سر و صدا» روایتگر دغدغه جوان‌های امروزی است. ایده این فیلم کوتاه از سال 1394 به ذهنم رسید که بر اساس لوکیشنی که برای فیلمبرداری در اختیار داشتم، فیلمنامه را نوشتم، چون باور داشتم فیلمنامه‌ای که از ذهنم گذشته است را باید یک روزی بسازم حتی اگر زمان زیادی از ایده‌ام گذشته باشد.

پدرام مهرخواه
پدرام مهرخواه

فیلمسازی را فضای پیام‌رسانی نمی‌دانم

این کارگردان عنوان کرد: اساسا فضای فیلمسازی را صرفا فضای پیام‌رسانی نمی‌دانم و مخالف این هستم که فیلمی با این قصد ساخته شود که بخواهد پیامی را به مخاطب منتقل کند و یا مخاطب فیلمی را به این قصد ببیند که بخواهد پیامی را از فیلم دریافت کند. اساس سینمای کوتاه و یا سینمای بلند و به صورت کلی یک اثر هنری جنبه بازی با احساسات لطیف انسان را دارد و مخاطب هم با تاثیرپذیری می‌تواند با شخصیت‌های فیلم هم‌ذات‌پنداری کند.

او ادامه داد: در عرصه هنر در تلاش هستم کلیشه پیام‌رسانی را برای ساخت یک فیلم در نظر نگیرم. شاید فیلم‌های مناسبتی هدف پیام رسانی داشته باشند اما یک فیلمساز هنری تنها با موقعیت و حس مخاطب سر و کار دارد.

این هنرمند اظهار کرد: عرصه فیلمسازی برای فیلمسازان مستقل روز ب روز سخت‌تر می‌شود و سیمای مستقل نسبت به قبل کم‌رنگ‌تر شده است. افرادی که در بخش تولید فیلم کوتاه و فیلم بلند فعالیت می‌کنند، به هر تجهیزاتی تن نمی‌دهند و معمولا مدیرهای فیلمبرداری برای پروژه فیلم کوتاه هم مانند فیلم بلند باید از یک برند خاص استفاده کنند که تجهیزات نامناسب و یا ناکافی کار را برای فیلمسازان مستقل دشوار می‌سازد.

او ادامه داد: لوکیشن فیلمبرداری فیلم کوتاه «بی سر و صدا» خارج از تهران بود که به خاطر آن با معضلات بسیاری روبه‌رو شدیم که فیلمبرداری 4 روز فشرده انجام شد.

جشنواره‌های خارجی به دنبال فیلمسازان می‌دوند

مهرخواه تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات فیلمسازان مستقل این است که در سراسر دنیا جشنواره‌های خارجی برای فیلمسازان مستقل و حرفه آن‌ها اعتبار قائل هستند و به دنبال آن‌ها می‌روند، در صورتی که در جشنواره‌های داخلی به این شکل نیست، فیلمسازان با وجود پشت سر گذاشتن مراحل و ثبت‌نام در جشنواره‌ها با محدودیت‌های گوناگونی روبه‌رو می‌شوند و ممکن است به خاطر این محدودیت‌ها ایده‌های ناب و مخاطب‌پسند از جشنواره‌های داخلی حذف شوند و فرصت نمایش داخلی را از دست بدهند.

او افزود: وجود سهمیه‌های دولتی، محدودیت و شرایط را برای ساخت آثار مستقل دشوارتر می‌کند و تب و تاب را برای حضور در جشنواره‌های داخلی از بین می‌برد.

پدرام مهرخواه در پایان گفت: در حال حاضر در حال نگارش فیلم کوتاه بعدی هستم که ترجیح می‌دهم فعلا از داستان و جزییات فیلم صحبتی نکنم و گمان می‌کنم این آخرین فیلم کوتاهی باشد که می‌سازم، به این خاطر که دوست دارم قدمی برای ساخت فیلم بلند بردارم.

فیلم کوتاه «بی سر و صدا»
فیلم کوتاه «بی سر و صدا»

بیشتر بخوانید:

«بی سر و صدا» در جشنواره رجینا کانادا حضور پیدا می‌کند

https://didhonar.ir/?p=63484