پلاتوهنر

روشنک نوشی در گفتگو با پلاتو هنر گفت:

فلوت؛ صدایی که آدمی را مسحور می‌کند

به گزارش پلاتو هنر، روشنک نوشی نوازنده فلوت ارکستر ملی ایران است. او فعالیت حرفه‌ای موسیقی خود را از سال 1393 شروع کرده‌است و از سال 1394 تا به امروز با ارکستر ملی ایران و سپس ارکستر سمفونیک صدا و سیما همکاری داشته‌است. این نوازنده تا به امروز در آلبوم‌های موسیقی و با آهنگسازان متفاوتی در ایران و پروژه‌های خصوصی متعددی در سبک کلاسیک و اصیل ایرانی و پاپ در ایران و خارج از کشور فعالیت داشته‌است. او تمایل دارد در کنار اجراها و ضبط‌ آلبوم‌های موسیقی به ضبط آثار مستقل خود هم در چند حیطه بپردازد.

نگاهی به سازبادی فلوت در کنسرت «همراه با خاطره‌ها»

این نوازنده در گفتگو با پلاتو هنر درباره تجربه‌ همکاری‌اش با ارکستر موسیقی ملی ایران در کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به رهبری مجید انتظامی‌ توضیح داد: در کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به رهبری مجید انتظامی‌ تقریبا در تمام قطعات اجرایی ساز فلوت نقش داشت، اما به طور کاملا محسوس در قطعات موسیقی «بوی پیراهن یوسف»، «دوئل»، «ترن» و حماسه خرمشهر» به عنوان نوازنده فلوت حضور پررنگ‌تری داشته‌ام.

در کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به ترتیب قطعات «شیخ بهایی»، «دوئل»، «زال و سیمرغ(بچه های کوه آلپ)»، «ترن»، «مدلی»، «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «آژانس شیشه ای»، «دیوانه از قفس پرید» و «سمفونی حماسه خرمشهر» برگزیده‌ای از آثار مجید انتظامی با همراهی گروه کر به رهبری رازمیک اوحانیان روی صحنه اجرا شد.

درخشش صدای فلوت در ارکستر 

روشنک نوشی درباره نقش و جایگاه سازهای بادی به ویژه فلوت در ارکستر مطرح کرد: فلوت همواره یکی از سازهای اصلی بادی در ارکستر محسوب شده و نقشی کلیدی دارد. قابل ذکر است اکثر آهنگسازان به این ساز به عنوان ساز سولو و ساز مکمل بادی نگاهی ویژه‌ای دارند. معمولا جنس صدای ساز فلوت با درخشش خاصی در ارکستر به نوع متفاوتی به گوش می‌رسد.

اساس انتخاب قطعه موسیقی با محوریت فلوت

این هنرمند درباره پایه و اساس تک‌نوازی فلوت در ارکستر عنوان کرد: معمولا تکنواز ساز فلوت باید با تجربه و بسیار دقیق باشد. از خصوصیت‌های متفاوت این ساز با سازهای بادی چوبی دیگر این است که در فلوت از قمیش استفاده نمی‌شود و حفظ کوک دقیق و سونوریته‌ی زیبا به سادگی به دست نمی‌آید. توانایی نوازنده در انتخاب قطعه‌ موسیقی با محوریت فلوت اهمیت دارد و انتخاب قطعات باید بر اساس توانایی‌های برجسته نوازنده انجام شود.

نوازندگی فلوت؛ اجرای صدایی از دنیایی دیگر

این نوازنده احساسش را به فلوت توصیف کرد: در سن ۹ سالگی با ساز فلوت آشنا شدم. فرم و صدای آن من را به خود جذب کرد و از همان موقع شیفته‌ی این ساز شده‌ام. در هنگام نوازندگی فلوت با دقت فراوان، به انتقال حس موسیقی فکر می‌کنم. معمولا نسبت به محتوایی که در حال اجرای آن هستم، این مجموعه مرا به دریافت‌های زیبایی نزدیک می‌کند. در حقیقت هنگام نوازندگی فلوت، صدایی را از دنیای دیگری که الهام بخش آهنگسازان بوده، در این دنیا اجرا می‌کنم.

روش نگهداری ساز فلوت

روشنک نوشی درباره روش نگهداری ساز فلوت توضیح داد: نگهداری این ساز به دلیل مکانیزم به‌کار رفته در آن بسیار حائز اهمیت است. نگهداری و مراقبت از کلیدها، سرساز و رگلاژ به موقع این ساز درکنار نگهداری در برابر ضربه و تغییرات آب و هوایی برای ساز فلوت حائز اهمیت است. همچنین حمل و نقل این ساز باید با هاردکیس مخصوص این ساز انجام شود.

استانداردهای نوازندگی

این نوازنده درباره چالش های یک نوازنده فلوت اظهار کرد: چالش‌های نوازندگی میان خانم‌ها و آقایان، مشترکاتی دارد، اما معمولا نواختن این ساز برای یک نوازنده همراه با استانداردهایی به صورت فرم و اصول از حالت‌های اجرا همراه است که باید به صورت دقیق رعایت شود. در حقیقت نوازندگی باید بر اساس آراستگی همراه با احترام به مخاطب انجام شود.

نگاهی به ساز بادی فلوت

این هنرمند درباره ساختار و تاریخچه ساز فلوت توضیحاتی را ارائه داده است: فلوت، به شکل امروزی در اوایل قرن نوزدهم به تکامل رسیده که رنج فرکانس‌ و نت‌های آن فرم ثابتی پیدا کرده است. اگرچه از فلوت به عنوان اولین ساز تاریخ تمدن یاد می‌شود و انسان اولیه با شنیدن وزش باد در نی‌زارها آن را کشف کرده است، اما به فرم امروزی و با نام محاوره‌ی فلوت نزدیک به کمتر از دو قرن است که ساختار این ساز ثابت مانده است.

فلوت؛ صدایی که آدمی را مسحور می‌کند

روشنک نوشی در پایان گفتگو درباره تاثیر روانشناختی ساز فلوت در روان و ذهن انسان عنوان کرد: ساز فلوت به آرامش ذهن و تمرکز انسان بسیار کمک می‌کند. این ساز صدای خاصی دارد که مشابه آن به سختی یافت می‌شود. در حقیقت نوعی اصالت در جنس صدای ساز فلوت(صدایی آسمانی) وجود دارد که آدمی را محسور می‌کند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

کلارینت، سازی با صدای منعطف

ساز اُبوا صدایی جادویی دارد 

دودوک را خودآموز یاد گرفتم/ سازی متعلق به ارمنستان

https://didhonar.ir/?p=40115