پلاتوهنر

پرستو عزیزی بیان کرد:

فلسفه هنر و الهام‌بخشی آن در مسیر خلاقیت

به گزارش پلاتو هنر، پرستو عزیزی، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز  فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه هنری از سال ۱۳۷۳ آغاز کرده است. او در سال ۱۳۸۴ برای تحصیل به آمریکا رفت و پس از چندین سال فعالیت هنری در این کشور، تا به امروز چندین نمایشگاه گروهی و فردی را در ایران و تگزاس برگزار کرده است.

طراحی ابزاری برای راحتی هنرمندان

این هنرمند درباره فعالیت‌های اخیر خود در عرصه هنرهای تجسمی می‌گوید: در حال حاضر علاوه بر آموزش نقاشی و مجسمه‌سازی که از سال ۱۳۸۴ در کارگاه شخصی خود مشغول به آن هستم، طراحی جدید پالت‌های پلکسی را نیز در ابعاد مختلف ادامه می‌دهم. طراحی پالت‌های پلکسی را من در سال ۲۰۲۱ به ثبت رساندم و حال برای اولین‌بار در ایران وارد مرحله تولید شده است. این پالت‌ها را به گونه‌ای طراحی کردم که چپ دست‌ها نیز بتوانند بدون نگرانی از مشکلات ارگونومی و دسترسی به ابزارهای مناسب، از تجربه نقاشی لذت ببرند. این پیشرفت در طراحی پالت‌های نقاشی سبب شده است که علاوه بر سبک بودن و دوام سطحی صاف و مناسب برای مخلوط کردن رنگ‌ها با استفاده از کاردک و ابزار، برای تکنیک‌های مختلف نقاشی نیز قابل استفاده و امکان شستشوی آسان برای هنرمندان فراهم شود.

خلاقیت و زیبایی

نشر هنر برای خود یا جامعه

عزیزی در رابطه با مخاطب هدف خود می‌افزاید: معمولا آنچه از درون نشات می‌گیرد تا بیرون را دگرگون سازد، خلق اثر هنری نامیده می‌شود. خلق هنر یک فرآیند بازتابی است که می‌تواند خود هنرمند را نیز تغییر دهد. هنرمند از طریق خلق هنر با بخش‌ها و لایه‌های مختلف خود آشنا می‌شود و به شناخت عمیق‌تری از خود دست می‌یابد. به نظر من هر هنرمندی ممکن است دلایل و انگیزه‌های خاص درونی خود را برای خلق آثار هنری داشته باشد که می‌تواند ترکیبی از انگیزه‌های شخصی و اجتماعی باشد. در میان آثار من هم بیان احساسات، تجربیات شخصی و هم برداشت‌های اجتماعی و… وجود دارد. آثاری که برای خود خلق کردم از بیان احساسات، تجربیات شخصی و افکارم بوده است و همواره به دنبال خلاقیت و نوآوری در آثارم بودم و هستم که این فرآیند نوآوری برای هر هنرمندی بسیار لذت‌بخش و انگیزه‌بخش است. تمرین مداوم و تجربه در خلق آثار کمک می‌کند تا مهارت‌ها و تکنیک‌های خود را بهبود بخشم و به رشد هنری خود ادامه دهم، مسیری که پایانی ندارد و هر روز در آن در حال رشد و حرکت هستم.

آگاهی هنرمند از فلسفه هنر

او ادامه می‌دهد: آگاهی هنرمند از فلسفه هنر می‌تواند به طور قابل توجهی به بهبود کار هنری، خلاقیت و ارتباط با مخاطبان کمک کند. فلسفه هنر به هنرمند ابزارهای  مفیدی برای درک عمیق تر از هنر و فرآیند خلاقیت می‌دهد. آگاهی از تاریخ و فلسفه هنر می‌تواند به هنرمند کمک کند تا آثار خود را در بستر تاریخی و فرهنگی صحیح‌تری قرار دهد و از این دانش برای غنی‌تر کردن کار خود استفاده کند. داشتن فلسفه هنر می‌تواند کمک کند هنرمند آثار خود را بهتر توضیح دهد و در برابر نقدها دفاع مناسبی داشته باشد و می‌تواند آثار خود را تحلیل کند. آگاهی از فلسفه هنر الهام‌بخش هنرمندان است تا راه‌های جدیدی برای بیان خلاقیت‌های خود پیدا کنند و به خلق آثار هنری معنادارتر و هدفمند دست یابند. در نتیجه فلسفه هنر ممکن است برای خلق اثر هنری ضروری نباشد ولی درک آن می‌تواند تجربه‌ هنری را غنی‌تر و معنادارتر کند. هنر تجسم خلاقیت و زیبایی است و فلسفه درک عمیق آن را ممکن می‌سازد.

خلاقیت و زیبایی

عزیزی بیان می‌کند: این شکل از مطالعات به استادان کمک می‌کند تا هنر را در یک بستر گسترده‌تر، منحصر به فرد و با اصالت درک کنند. همچنین ریشه‌ها و تاثیرات فرهنگی مختلف بر هنر را بفهمند و بتوانند این ارتباطات را در تدریس خود به کار گیرند. همچنین درک عمیق از هنر و مطالعات در زمینه هنر و فلسفه آن کمک می‌کند تا مفاهیم، تکنیک‌ها و تحولات هنری را بهتر درک کنند و انتقال این دانش را به شاگردان میسر می‌کند. هنرمند از طریق خلق هنر با بخش و لایه‌های مختلف خود آشنا می‌شود و به شناخت عمیق‌تری از خود دست می‌یابد که خلق اثر از درک عمیق فلسفه و مطالعه هنر به وجود می‌آید. به نظر من هنر و فلسفه هنر ارتباط زیادی با روانشناسی، تاریخ و جامعه‌شناسی دارد.

تاثیر وضعیت اقتصادی بر آثار هنری

این هنرمند در راستای تاثیر وضعیت اقتصادی بر هنر افراد می‌گوید: همیشه شرایط اقتصادی و اجتماعی تاثیرات زیادی بر محتوای آثار هنری داشته و دارد. در دوران‌های مختلف هنرمندان با واکنش به محیط پیرامون خود آثار هنری خود را شکل داده‌اند. هنر همیشه به عنوان یک آیینه برای جامعه عمل کرده و هنرمندان با بهره‌گیری از تجربیات، دیدگاه‌ها و مشاهدات خود واکنش‌های خلاقانه‌ای به شرایط پیرامون نشان می‌دهند. یکی از تاثیرات اقتصادی نوآوری و استفاده از منابع محدود است. هنرمندان ممکن است به دلیل محدودیت اقتصادی به استفاده از مواد بازیافتی یا ارزان‌تر روی بیاورند و این نوآوری‌ها می‌تواند سبک‌های جدیدی را در هنر به وجود آورد. پس نتیجه شرایط اقتصادی می‌تواند تأثیرات عمیقی روی هنرمند داشته باشد. محدودیت‌های اقتصادی ممکن است دسترسی هنرمندان به مواد اولیه، ابزار و فضاهای کار را محدود کند و بر تعداد نمایشگاه‌ها و فرصت‌های عرضه آثار هنری تأثیر بگذارد. نوسانات اقتصادی ممکن است تأثیر منفی بر درآمد هنرمندان و توانایی آن‌ها برای ادامه کار داشته باشد.

خلاقیت و زیبایی

گرایش جوانان به هنر

این هنرمند در پایان سخنانش بیان می‌کند: به نظر من برای تشویق جوانان به پرداخت به هنر، اولین قدم تشویق به خود بیانگری و خلاقیت جوانان است و ایجاد محیطی بدون ترس از قضاوت سبب می‌شود خلاقیت خود را بروز دهند. تشویق به بیان احساسات و افکار از طریق هنر و برگزاری نشست‌های هنری و اجتماعی سبب می‌شود که جوانان بتوانند شرکت کنند و تاثیرگذاری خود را در جامعه ببینند. همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی مرتبط با هنر و حمایت از کسب و کار هنری آن‌ها و تشویق به نقد و بحث هنری بسیار مهم و ضروری است. برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار هنری به آن‌ها کمک می‌کند تا از دیدگاه‌های مختلف به هنر نگاه کنند و مهارت‌های تحلیلی خود را تقویت کنند.

https://didhonar.ir/?p=61395