فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» به دنبال استعدادهای نو در موسیقی است…
به گزارش پلاتو هنر، نشست رسانهای فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» صبح دوشنبه 12 آذر ماه در محل سالن اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد.
طی این نشست حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران و پروفسور کلارا بوکوچاوا نوازنده و مدرس پیانوی از کشور گرجستان به تشریح جزئیاتی از جوایز و برپایی نهمین دوره فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» پرداختند.
تاکنون 8 دوره جشنواره رقابتی نوازندگی «پیانو کلارا» با هدف کشف و شناسایی استعدادهای درخشان هنری، پرورش و معرفی آنها به جامعه هنری، ایجاد بستر مناسب برای فعالیتهای حرفهای نوازندگان جوان، حمایت مادی و معنوی از برگزیدگان و هنرمندان مستعد و جوان برگزار شده است.
آیین پایانی و اعلام برگزیدگان نهمین دوره فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» 28 دی ماه برگزار میشود.
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران در ابتدای این نشست رسانهای گفت: پروفسور کلارا بوکوچاوا در طول مدت حضور خود در ایران در آموزش و تربیت شاگردان از سراسر کشور و گروههای سنی مختلف به ویژه کودکان موفق بودهاند و تا به امروز شاهد ظهور استعدادهای برجسته در این رشته بودهایم که هماکنون در حال فعالیت هستند.
او ادامه داد: فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» که از سال گذشته با حمایت خانه موسیقی ایران برگزار شد، پیشتر توسط نهادهای دیگر به سرانجام رسید. نهمین دوره این فستیوال 20 و 27 دی 1403 در فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود. امیدوار هستیم در این دوره هم مانند دوره پیشین به ظرفیت موسیقی و افراد برجسته در این عرصه افزوده شود.
استعدادهای برجسته موسیقی پس از فستیوالها نباید رها شوند
نوربخش تصریح کرد: داوطلبان برای ثبتنام میتوانند در پنج گروه سنی با انتخاب گروه سنی خود در سایت خانه موسیقی ثبتنام کنند. در هر گروه سنی سه برگزیده داریم که جوایز هم از سه، پنج و ۱۰ میلیون تومان است. در کل 15 برگزیده خواهیم داشت که برگزیدگان پس از فستویال تحت حمایت خانه موسیقی قرار میگیرند از عضویت در خانه موسیقی تا معرفی به ارکسترهای مختلف. یکی از معضلات جشنوارههای مختلف این است که استعدادهای برجسته موسیقی پس از رقابت رها میشوند که خانه موسیقی ایران در تلاش است این معضلات را سامان بدهد.
در این میان بوکوچاوا توضیحاتی ارائه داد: عنوان جشنواره به خاطر نام من نامگذاری نشده است و این موضوع کاملا اتفاقی بوده است. این فستیوال هر ساله در بلژیک برگزار میشود. یکی از آرزوهای من این است که سازهای دیگر هم به این فستیوال اضافه شوند. این جشنواره را در ابتدا برای شاگردان خودم برگزار کردم اما در ادامه محدوده فستیوال بزرگتر شد و از سراسر ایران در آن حضور پیدا کردند.
این مدرس پیانو ادامه داد: این فستیوال طبق استاندارد بینالمللی در گروههای سنی 3 تا 24 سال برگزار میشود و فکرکردیم که بهتر است بزرگتر از ۲۴ سال در این رویداد حضور نداشته باشند. گروههای سنی بزرگسال باید یک قطعه از آهنگسازان باروک، یک سونات کلاسیک از موتزارت هایدن و بتهوون و یک قطعه از دوره رمانتیک باید کنند. گروههای سنی کودکان محدودیتی در اجرا ندارند.
او درباره حمایت از برگزیدههای جشنواره گفت: هر سال برگزیدگان را به گرجستان میبرم که با ارکستر سمفونیک اجرا کنند اما خیلی خوشحال میشوم که اگر آنها را به گرجستان نبرم و همینجا بتوانند اجرا کنند. بچههای ایران خیلی باهوش و با استعداد هستند اما به یک معلم خیلی سختگیر نیاز دارند که درست کار کنند. البته آموزش موسیقی در ایران ضعیف است، ما در گرجستان ۱۶ سال درس میخوانیم تا بتوانیم در موسیقی به جایی برسیم اما در ایران به تئوری و آموزش موسیقی اهمیت داده نمیشود. در آنجا ما اصلا مدرسه خصوصی نداریم و اصلا کسی اجازه ندارد آموزشگاه خصوصی داشته باشد.
این هنرمند درباره هیئت داوران بیان کرد: آقای تقی ضرابی استاد دانشگاه هنر، خانم جافارووا از باکو و خودم عضو هیئت داوران این رویداد هستیم.
موسیقی در ایران وضعیت تثبیت شدهای ندارد
حمیدرضا نوربخش در پایان نشست رسانهای «پیانو کلارا» توضیح داد: موسیقی در ایران وضعیت تثبیت شدهای ندارد و متاسفانه در این زمینه مظلوم واقع شده است. ما هم در این سالها به عنوان صنف و نهاد خانه موسیقی پیگیریها، جلسات، تعامل و برنامهریزیهایمان را انجام دادیم تا بتوانیم در بهبود شرایط کارهایی را انجام دهیم. موسیقی هنر مظلومی است ک جبر زمانه، تاریخ و تکنولوژی باعث این موضوع شده است و معضلات صرفا به خاطر بی تدبیریها پیش نیافتاده است. پیگیری سند موسیقی نشاندهنده قدمهایی برای پذیرفته شدن هنر موسیقی است. از طرفی دیگر تربیت شنوایی دانشآموزان در مدارس هم نکته حائز اهمیتی است که بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.
بیشتر بخوانید: