پلاتوهنر

منصور جمعه‌زاده:

«فریاد هجران» با ارائه شعر در موسیقی جنبه فرهنگی دارد

به گزارش پلاتو هنر، منصور جمعه‌زاده، خواننده و مدرس آواز ایرانی است که آواز را نزد امیر منصور صفوت، وحید تاج، مهدی امامی، مظفر شفیعی و ساز سه تار را نزد امیر شریفی و محمد امین اکبرپور آموخته است و از سال 1393 در آموزشگاه‌های معتبر موسیقی مشغول تدریس آواز و سه تار است.

آلبوم موسیقی «فریاد هجران» اولین آلبوم رسمی این هنرمند عرصه موسیقی است که به تازگی منتشر شده است. با منصور جمعه‌زاده درباره این آلبوم گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

«فریاد هجران» با محوریت فراق و تعابیر عاشقانه

جمعه‌زاده گفت: «فریاد هجران» حاصل همکاری و هم‌فکری با کیارش داوودی (آهنگساز، سرپرست گروه و نوازنده سنتور) است از سال ۱۳۹۵ از هم‌نشینی و صحبت‌هایمان، ایده‌های اولیه شکل گرفت و پیوسته ادامه پیدا کرد تا نوازندگان به گروه اضافه شدند. در نهایت موفق شدیم ایده‌هایمان را سال ۱۳۹۶ در یک اجرا در قالب جشنواره موسیقی کلاسیک در تالار رودکی و سال 1398 یک بار در اهواز روی صحنه به اجرا برسانیم. پس از کنسرت هم تصمیم گرفتیم آلبومی منتشر کنیم.

این خواننده توضیح داد: کلیت و اساس آلبوم موسیقی «فریاد هجران» در ابتدا ساز و آواز بوده است که با تمرین روی شعر فخرالدین عراقی شکل گرفته است. سپس هماهنگ با اشعار قطعه‌های موسیقی ساخته شد. خواجوی کرمانی و ابوسعید ابوالخیر دیگر اشعاری است که مرتبط با شعر فخرالدین عراقی با موضوع هجران، فراق و تعابیر عاشقانه انتخاب شده‌اند.

جمعه‌زاده مطرح کرد: خواندن اشعار چالش‌هایی را به همراه دارد. یکی از چالش‌هایی که در شعر فخرالدین عراقی وجود دارد این است که بیت‌ها ریشه سوالی دارند و اینکه خواننده بتواند شعر را طوری بخواند که فرمت و قالب شعر حفظ شود، دشوار و چالش‌برانگیز است. به طور مثال بیت (چه کرده‌ام که دلم از فراق خون کردی؟ چه اوفتاد که درد دلم فزون کردی؟) همه علامت سوالی دارند و خواندن این اشعار در آواز نیاز به تاکید روی کلمات خاصی دارد که حالت سوالی بیان شود.

او ادامه داد: فرمت قطعات از نظر اجرایی طوری بود که نوازنده پیش از نوازندگی در ابتدا باید آن قطعه را درک و احساس می‌کرد و به صورت طبیعی این موضوع برای نوازنده چالش بیشتری داشت.

خوانش اشعار در موسیقی پتانسیل وایرال ندارد

این هنرمند اظهار کرد: خواندن اشعار در عرصه موسیقی می‌تواند در حفظ موسیقی اصیل و ادبیات فارسی مفید واقع شود به شرط اینکه بستر ارائه اشعار فراهم شود. در حال حاظر این نوع موسیقی دیگر مخاطب خاص خود را نیز ندارد. نوعی از موسیقی می‌تواند تاثیرگذار و خاطره‌ساز باشد که توانایی وایرال شدن را داشته باشد و این نوع موسیقی پتانسلی وایرال شدن رو ندارد و بیشتر جنبه فرهنگی آن مدنظر است.

او ادامه داد: «فریاد هجران» با هزینه شخصی بدون بازگشت مالی به انتشار رسیده است. قطعا اگر تبلیغات و حمایت دولتی باشد، ترکیب اشعار و موسیقی می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

جمعه‌زاده عنوان کرد: سال 1396 و 1398 هنگامی که این ایده را روی صحنه اجرا کردیم تا زمانی‌که این آلبوم منتشر شد مدت زمانی بسیاری می‌گذرد. «فریاد هجران» در همان سال‌ها باید به انتشار می‌رسید تا بتواند مخاطب خود را جذب کند اما دلایل شیوع بیماری کرونا و شرایط اجتماعی و نبود اسپانسر و حمایت مالی انتشار این آلبوم را تحت تاثیر قرار داد.

او افزود: آن دوره که ما اشعار فخرالدین عراقی را روی صحنه بردیم، مخاطب‌های ما همگی اهل فن، استاتید و اهالی موسیقی بودند که استقبال خوبی از ایده و رویداد ما را به همراه داشت. اگر در این دوره زمانی به شروع کار جدیدی تصمیم می‌گرفتیم، رویکردی جدید با ذهنیت و برنامه دیگری را در پیش می‌گرفتیم. در حال حاضر نیز همراه با سیاوش داودی در حال آماده‌سازی تک‌آهنگ‌هایی هستیم.

منصور جمعه‌زاده در پایان با اشاره به اینکه آواز و خوانندگی را به صورت خصوصی آموزش دیده است، گفت: متاسفانه ما در ایران رشته دانشگاهی آواز ایرانی نداریم و رشته‌ای که با عنوان آواز در دانشگاه‌های علمی و کاربردی تدریس می‌شود، از نظر سرفصل‌های آموزشی روال آکادمیک و کیفیت مطلوب را ندارد. راه اندازی رشته آکادمیک آواز به صورت تخصصی به ارائه شعر در موسیقی کمک می‌کند.

«فریاد هجران»
«فریاد هجران»

هم‌نوازان گروه «وداد» و افرادی که در ساخت و انتشار آلبوم «فریاد هجران» نقش داشته‌اند، عبارتنداز آهنگساز، سنتور و سرپرست: کیارش داودی، آواز: منصور جمعه‌‌زاده، بیتا قاسمی (قیچک باس)، کیارش بکتاشیان (نی)، آناهیتا رمضانی (تار و بم‌تار)، علی قنبری (تار)، همایون جهانشاهی (تنبک)، شایان‌ میرزایی (عود)، مسعود جعفری (دف)، فردین میرزاحسینی و کیان شمس (کمانچه)، انتشار داخلی: موسسه فرهنگی هنری شهنای به مدیریت امین جهانگیری، انتشار بین‌المللی: رها رکورد به مدیریت سپهر و سهیل سعیدی، رکورد، میکس و مسترینگ: حسن خدایی‌نیا، مدیر پروژه‌ی هنری (تبلیغات و گرافیک): الهام دیوان‌بیگی، خوشنویسی: الهه حسینی.

بیشتر بخوانید:

«نوراهان»؛ بداهه‌نوازی کمانچه شش سیم به سبک باقرخان قاجار

 

https://didhonar.ir/?p=63333