پلاتوهنر

عمو نیکبخت را به آقای نیکبخت ترجیح می‌دهم/ بازیگری می‌کنم برای یادگاری/ اگر جایی مفید نباشم، نمی‌روم

به گزارش پلاتو هنر، فیلم کوتاه «فیل سفید» به کارگردانی مهدی برجیان در چهلمین جشنواره فیلم کوتاه حضور دارد. محمد نیکبخت مدیر اجرایی جشنواره‌ها و نماینده خانه سینما که اغلب اهالی سینما او را با نام عمو محمد یا عمو نیکبخت می‌شناسند نیز در این فیلم ایفای نقش کرده است.

به بهانه حضور او در این فیلم کوتاه گفتگویی با عمو نیکبخت داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

عمو نیکبخت لطفا بفرمایید چه شد که به عنوان بازیگر در این فیلم کوتاه حضور پیدا کردید؟

_من به دعوت آقای برجیان در این فیلم حضور پیدا کردم. باتوجه به اینکه درگیر جشنواره فیلم فجر بودیم اما گفتند که دوست دارم شما در فیلم من حضور داشته باشید و من هم مشتاقانه قبول و در این فیلم ایفای نقش کردم.

در این چند سال اخیر شما بیشتر در حوزه بازیگری حضور دارید. اصلا چه شد که به سمت بازیگری آمدید؟

_دوستان به من لطف دارند و پیشنهاد می‌کنند. من پیش از سال ۹۵ چون کارمند فارابی بودم و درگیری‌های اداری داشتم به همین دلیل خیلی روی بازیگری تمرکز نمی‌کردم و اولویت من در آن سال‌ها بازیگری نبود. الان نیز صددرصد اولویت من بازیگری نیست بلکه امور اجرایی جشنواره‌ها برای من اولویت بیشتری دارد. بازیگری برای من به نوعی یک عشق و علاقه است که حتی شده در مدت زمان کوتاه در یک فیلم حاضر شوم و حضور در فیلم‌ها برای یادگاری است.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

_جدیدترین کار کوتاهی که انجام دادم فیلم «بختک رها» بوده که در شهریور ماه فیلمبرداری آن تمام شد. با این گریمی‌ که اکنون دارم مشغول یک کار سینمایی هستم. این فیلم سینمایی کار آقای حسین دوماری به تهیه‌کنندگی محمد کمالی است.

این فیلم به جشنواره فجر امسال می‌رسد؟

_به امید خدا در جشنواره فیلم‌ فجر حضور دارد.

فکر نمی‌کنم کسی باشد که در سینما کار کرده و شما را نشناسد. اگر بخواهید در حد یک جمله محمد نیکبخت را تعریف کنید چه می‌گویید؟

_عمو نیکبخت

چرا لقب عمو را دوست دارید؟

_ به نظر من عمو صمیمی‌ترین عبارتی است که می‌شود درباره یک نفر به کار برد. وقتی به کسی می گویی عمو یعنی خیلی به همدیگر نزدیک هستید. بسیاری از سلبریتی‌ها، کارگردانان، عکاسان، خبرنگاران و… هستند ‌که من را عمو صدا می‌کنند و این عمو حس نزدیکی به من‌ می‌دهد و با آن راحت‌ترم تا اینکه من را آقای نیکبخت صدا کنند.

چه شد که این عمو روی شما نشست؟

_در جشنواره فیلم کودک و نوجوان بودیم و بچه‌های جشنواره کودک بودند و مخصوصا عکاسان تاکید داشتند و نمی خواستند در جایی که بودیم من را آقای نیکبخت صدا کنند و عمو نیکبخت صدا می‌کردند. هنوز این لقب برای من باقی مانده و دوستش دارم و با آن احساس آرامش دارم.

در یک حساب سرانگشتی می‌توانید بگویید در چند جشنواره حضور داشته اید؟

_ در ۳۵ دوره جشنواره کودک، ۳۵ دوره جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کوتاه، جشنواره سینماحقیقت، جشنواره فیلم مقاومت، جشنواره فیلم شهر، جشنواره فیلم‌ مادر، جشنواره فیلم رشد، جشنواره سینما و روحانیت و… حضور داشته ام.

شما در این سال‌ها با خیلی از بازیگران و بزرگان سینما حشر و نشر داشته‌اید. در تمام این سال‌ها کسی بوده که شما دوست داشته باشید با او همکاری و حشر و نشر داسته باشید اما این امکان فراهم نشده باشد؟

_اگر بخواهم یکی را نام ببرم آقای خسرو شکیبایی است چون آشنایی ما خیلی کفاف نداد که به یکدیگر نزدیک شویم. البته همه بازیگران برای من به یک اندازه عزیز هستند و هر کسی بالای صحنه می‌رود برای من فرقی ندارد که بازیگر درجه ۱ است یا درجه ۲ یا ۳. هر کسی که بالای صحنه برود به قول بچه‌ها من دست خوشگله را برایش می‌زنم. ‌

برخی می‌گویند در هر مراسمی از جشنواره‌ها گرفته تا مراسم تشییع محمد نیکبخت در عکس‌ها حضور دارد و حتی برخی به شما آقای دوربینی می گویند.

_بله این کلمه را زیاد شنیده ام و حتی از دوستان نزدیک خودم به مزاح این را به من گفته اند اما من کار خودم را انجام می‌دهم و اگر جایی مفید نباشم به هیچ عنوان حضور پیدا نمی‌کنم. مراسم تشییع آتیلا پسیانی به علت مصدومیت نبودم، برای تشییع مرحوم مهرجویی و همسرشان نیز زنگ زدند که ماشین می‌فرستیم دنبالت فقط بنشین و روی کار بچه‌ها نظارت کن اما گفتم متاسفانه باتوجه به شرایطم نمی‌توانم حضور داشته باشم. با افتخار می‌گویم که نماینده خانه سینما هستم و در بهشت زهرا برای تشییع اموات کارهای اداری را انجام می‌دهم و با افتخار کنار خانواده ها هستم تا با طیب خاطر به عزاداری برسند و من کارهای اداری را انجام می‌دهم. غالبا در اینطور مراسم‌ها هرکسی می‌خواهد برای خودش مدیریت کند اما وقتی من می‌روم و زیر تابوت را می‌گیرم سکان‌دار مراسم می‌شوم و مراسم شیک و منظم برگزار می‌شود.

 

 

برای کلام آخر می‌خواهیم یک جمله یادگیری از شما داشته باشیم.

_نسبت به یکدیگر خوب باشیم.

بیشتر بخوانید:

در سینما عاشق سرخوشی پر از غم هستم/ ادامه دادن مسیر و فیلمسازی‌ مهم است
محمد زکی زاده

https://didhonar.ir/?p=34002