پلاتوهنر

لیلا میری در گفتگو با پلاتو هنر:

طراحی طلا با الهام از نقوش قالی/ طرح هنرمندان بزرگ را کپی می‌کنند

به گزارش پلاتو هنر، شاید هنگامی که یک قطعه طلا را به عنوان زیورآلات استفاده می‌کنیم کمتر به این موضوع توجه کنیم که چه کسی یک قطعه طلای آب شده را طراحی و بدین شکل به آن روح و معنا بخشیده است. در این صورت شاید بتوان یک قطعه طلا را به مثابه یک اثر هنری درنظر گرفت.

در راستای اهمیت طراحی طلا با لیلا میری هنرمند هنرهای تجسمی که چندین نمایشگاه در داخل ایران برگزار کرده است، گفتگو کردیم.

او در گفتگو با خبرنگار پلاتو هنر درباره ورودش به حوزه طراحی طلا توضیح داد: رشته گرافیک به من در این زمینه بسیار کمک کرد زیرا در گرافیک شما با فرم آشنا می‌شوید و به همین دلیل می‌توانید از فرم‌های پیرامون برای طراحی طلا استفاده کنید.

گالری کبالت

این هنرمند درباره راه‌اندازی برند کُبالت گفت: من، مریم عنایتی، مصطفی میری برادرم و ساریناز دقیقی همسر برادرم حدود 11 سال پیش برند کُبالت را راه‌اندازی کردیم. من و مریم عنایتی کارهای گرافیکی زیورآلات را با امضای مشترک طراحی می‌کنیم.

او درباره نکات خاص طراحی طلا بیان کرد: در طراحی طلا هر چیزی که می‌خواهیم طراحی کنیم باید خروجی و امکان ساخت آن طرح را نیز درنظر داشته باشیم. به طور مثال ما وقتی یک شعری را روی کاغذ می‌نویسیم، لازم نیست که تمام کلمات آن به یکدیگر چسبیده باشند اما وقتی می‌خواهیم آن شعر را به شکل زیورآلات دربیاوریم حتما باید این کلمات به یکدیگر چسبیده باشند تا هنگام ساخت کلمات یا نقاط از هم جدا نشوند.

گالری کبالت

 

لیلا میری با اشاره به اینکه بداهه طراحی می‌کند، تصریح کرد: من در طراحی به شدت بداهه کار می‌کنم مگر اینکه یک سفارش برای اسم یا سنگ خاصی داشته باشم. پرورش نگاه هنرمند یک امر بسیار ضروری است مانند موسیقی از این نظر که گوش دادن به موسیقی خوب مهم است تا شما در آینده یک نوازنده خوب شوید. من از کودکی با هنر بزرگ شده‌ام و تصویر زیاد دیده‌ام و به نوعی چشم من تعلیم دیده است به اینکه تمام فرم‌ها و نقش‌ها را بررسی کند. پدربزرگ من هوشنگ پزشک‌نیا یکی از بنیان‌گذاران نقاشی مدرن در ایران بوده است. پدرم طراح فرش و عکاس است. دو عموی من از عکاسان مطرح معماری و طبیعت بی‌جان هستند. مادر من نقاش است و تمام این‌ها در شکل‌گیری نگاه من در هنر و طراحی تاثیر زیادی داشته است.

گالری کبالت

او درباره استفاده از نقوش فرش در طراحی طلا توضیح داد: من از نقوش قالی در طراحی طلا وام می‌گیرم زیرا من عاشق فرش هستم و استاد طراحی فرش من پدرم هستند. به نظر من یک فرش بسیاری از وجوه هنرهای تجسمی را یکجا در خودش دارد؛ هم نقاشی دارد، هم طراحی و از نظر رنگ و ترکیب‌بندی بسیار غنی است. ضمن اینکه هنرمند تاثیر گرفته از گنجینه فرهنگ و هنر سرزمینش است و باتوجه به محیط اطرافش خلق اثر می‌کند.

گالری کبالت

این هنرمند در پایان با اشاره به کپی‌کاری در طراحی زیورآلات گفت: یک هنرمند طلا را به عنوان یک اثر هنری می‌بیند به‌جز برخی افراد که فقط کپی می‌کنند و هدفشان تنها سودا گری است. خیلی از کسانی که اکنون در زمینه طراحی طلا و نقره کار می‌کنند، طرح طراحان برجسته را کپی می‌کنند. افراد معمولی هم متوجه عدم اصالت طرح نمی‌شوند، در کشور ما هم قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود و این افراد هم بدون رعایت أصول اخلاقی حرفه ای مرتکب سرقت هنری می‌شوند.

گالری کبالت

ندا زنگینه

بیشتر بخوانید:

سوررئالیسم نقش بسته روی لباس

متوجه اهمیت طراحی کتاب نیستیم/ تغییر لازم است

https://didhonar.ir/?p=40881