پلاتوهنر

نسیم میرجعفری در گفتگو با پلاتو هنر:

صدای رویایی هنگدرام مرا به قصه و خیال می‌برد

به گزارش پلاتو هنر، نسیم میرجعفری نوازنده سازهای کنترباس و هنگ درام است.

این نوازنده درباره فعالیت هنری خود در گفتگو با پلاتو هنر توضیح داد: حدود 8 سالی است که در حرفه موسیقی فعالیت می کنم. در ابتدا به آواز و نوازندگی ویولن مشغول بودم که نتوانستم ویولن را به خاطر هم زمانی با کنترباس ادامه دهم و به دلیل آسیب تارهای صوتی‌ از ادامه آواز بازماندم.

او ادامه داد: تا به امروز برای نوازندگی کنترباس با ارکسترهای کلاسیک ایرانی، در موسیقی پاپ با خوانندگانی نظیر محمد معتمدی، سالار عقیلی، فرزاد فرخ، رضا صادقی و… به عنوان نوازنده هنگ‌درام و به عنوان نوازنده سولیست با خوانندگان پاپ نظیر احسان‌ خواجه‌امیری، بابک جهانبخش، فرزاد فرخ فعالیت داشته‌ام. از سوی دیگر در برنامه هم‌رفیق و جهت ضبط برنامه‌ با آهنگسازان متفاوت و پروژه‌های مختلف نوازندگی کرده و به عنوان نوازنده سولیست و هنگدرام به ایونت‌های ملی کشورهای ساحل عاج و ارمنستان دعوت شده و حضور داشته‌ام.

تکنوازی هنگ‌درام

نسیم میرجعفری درباره نگاهش به ساز هنگدرام گفت: نگاه من به این ساز دلنشین از نگاه غالب متفاوت است، ما تا به‌کنون تکنوازی های زیبایی از هنگدرام شنیده‌ایم، اما ظرفیت‌های بیشتری جهت حضور این ساز در مارکت موسیقی وجود دارد.

این هنرمند درباره تک‌نوازی ساز هنگدرام عنوان کرد: اجرای سولوی هنگدرام برای مخاطبان همیشه جذاب است. در همین جهت می‌گویم که خیلی فراتر از این می‌توان از ساز هنگدرام استفاده کرد. برای مثال می‌توان بدون محدودیت در تنظیم، آن را در گروه سازها قرار داد و یا حتی به صورت کنسرتو هنگدرام اجرا شود.

محدودیت نواختن ساز هنگدرام

نسیم میرجعفری در مورد دلیل محدودیت ساز هنگدرام تصریح کرد: در پیانو ما 7.5 اکتاو نت داریم، این در حالی است که این نت‌ها در هنگدرام به تعداد نت‌های موجود در هر ساز است. به ویژه در اکثر مواقع یک ساز با گام و مد مشخص، حتی یک اکتاو کامل از یک گام را پوشش نمی‌دهد. این ویژگی ما را جهت نواختن خیلی از ملودی ها و قطعات محدود می‌کند. در نتیجه برای حل این موضوع گاهی لازم است از دو یا چند ساز هنگدرام در کنار هم استفاده شود. به عنوان مثال جهت اجرای ملودی ابتدایی قطعه زیبای «شرح شیرین» در اجرای بابک جهانبخش نیاز داشتم دو عدد ساز هنگدرام را با گام‌های متفاوت کنار هم قرار دهم و از ساز دوم فقط یک نت استفاده کنم.

او در ادامه گفت: طبیعتا امکان داشتن سازهای متنوع با گام‌ها، مدها و تعداد نت‌های متفاوت به راحتی ممکن نیست و این موضوع استفاده از هنگدرام را جهت این منظور محدود می‌کند و البته در حالت کلی خواستگاه این ساز، نواختن همه ملودی ها به شکل گفته شده نیست.

نوآوری در تولید ساز هنگدرام

میرجعفری مطرح کرد: یکی از نوآوری هایی که با یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر تولیدکننده هنگدرام به تازگی در حال انجام آن هستیم، این است که هندپن را با مدهایی در موسیقی ایرانی تولید کنیم. زیرا وجه تمایز موسیقی ایرانی از پاپ و کلاسیک، وجود فواصل ربع پرده است که ما این مهم را در سازهای جدید ممکن کرده‌ایم.

صدای هنگدرام مرا به قصه و خیال می‌برد

این نوازنده حسش را ساز هنگدرام توصیف کرد: صدای رویایی هنگدرام برای من شبیه صدای قصه هاست. این صدا من را به قصه، رویا و خیال می‌برد. البته احساس عموم نسبت به این ساز مشابه احساس من است. ناگفته نماند که در ایران نوازنده های هنگدرام و شرکت های تولیدکننده هنگدرام متعددی وجود دارد و ایرانی ها در ساخت و نواختن هنگدرام در دنیا بسیار مدعی هستند.

میرجعفری گفت: همچنین علاقه‌مندان به یادگیری اصولی این ساز می‌توانند به نوازندگان حرفه‌ای و آموزشگاه های معتبر مراجعه کرده و از متد و کتب موجود بهره ببرند.

این هنرمند اظهار کرد: من در حال حاضر هنگدرام را به روش اصولی و تخصصی تدریس می کنم ولی باور دارم بهترین مسیر آموزش ساز کنترباس هنرستان و دانشکده موسیقی است. با اختلاف بسیار علاقه بیشتری به کنترباس دارم و هنگدرام ساز تخصصی دوم من است اما مسیر حرفه ای من طوری پیش می رود که بیشتر به ساز هنگدرام مشغول باشم.

محدودیت‌های نوازندگان خانم در مارکت موسیقی ایران

نسیم میرجعفری درپایان گفتگو در مورد محدودیت‌های موجود در مارکت موسیقی ایران برای نوازندگان خانم توضیح داد: در برخی کنسرت‌ها پیش آمده که گروه های موسیقی اذعان دارند در صورت فعالیت با نوازنده خانم دچار محدودیت های جدی خواهند شد و در همین راستا ترجیحشان همکاری با آقایان بوده است. هم‌چنین در برخی شهرستان‌ها خانم ها اجازه اجرا نمی‌دهند و طبیعتا برخی گروه‎ها برای حفظ اجرا، نوازندگان خانم را حذف می‌کنند. البته این مشکل در موسیقی کلاسیک کمتر وجود دارد. قابل ذکر است در حال حاضر، حضور خانم‌ها در موسیقی پاپ محدود به سازهای زهی نیست. برای مثال نوازنده درام گروه رضا صادقی خانم بوده است.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

نغمه روشندل: به گروه‌ زهی در اجراهای شهرستان مجوز نمی‌دهند

نفیسه محمودی نژاد: نمی‌توانیم مانند آقایان روی صحنه تک‌نوازی کنیم

https://didhonar.ir/?p=39251