پلاتوهنر

شهریور و گالری‌گردی در تهران

به گزارش پلاتو هنر، این هفته طبق روال مروری خواهیم داشت بر نمایشگاه‌‌هایی که در گالری‌های تهران میزبان آثار هنرمندان هستند.

جمعه ۲ شهریور چند نمایشگاه هنرهای تجسمی در تهران افتتاح شد. اگر شما هم به هنر و آثار هنری علاقه دارید، می‌توانید گزارش زیر را مطالعه و گالری مورد توجه خود را برای بازدید انتخاب کنید.

 

نمایشگاه انفرادی «نابودگی مقیم»

نمایشگاه انفرادی آثار سینا برومندی با عنوان «نابودگی مقیم» تا ۱۹ شهریور در گالری اُ به نشانی تهران، خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول دایر است.

روزهای تعطیل: شنبه‌ها و یکشنبه‌هانمایشگاه انفرادی

نمایشگاه انفرادی «بُردِرلاین»

نمایشگاه انفرادی آثار امین شایانی با عنوان «بُردِرلاین» تا ۲۳ شهریور در گالری سو به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰  ادامه دارد.

روزهای تعطیل: شنبه

نمایشگاه انفرادی «پشت چراغ سفید» 

نمایشگاه انفرادی آثار نیروانا رستگار طلب با عنوان «پشت چراغ سفید» تا ۷ شهریور در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ در معرض تماشا قرار دارد.

روزهای تعطیل: دوشنبه‌ها

نمایشگاه انفرادی پشت چراغ سفید

نمایشگاه گروهی «گنجینه»

نمایشگاه گروهی «گنجینه» تا ۷ شهریور در گالری ایده به نشانی کریمخان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، شماره ۲۶ برپاست.

نمایشگاه گروهی گنجینه
Screenshot

نمایشگاه انفرادی «نمایشگاه نقاشی‌های نازیلا مقدم»

نمایشگاه انفرادی آثار نقاشی نازیلا مقدم تا ۳۰ شهریور در نگارخانه هور به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ ادامه دارد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

«آنچه را که می نگرم دیگر آنچه می نگرم نیست.

یدالله رویایی»

روزهای تعطیل: شنبه‌ها

نمایشگاه انفرادی «انعکاس»

نمایشگاه انفرادی آثار مهدی سعیدی با عنوان «انعکاس» تا ۹ شهریور در گالری اِچ به نشانی خیابان شریعتی ، روبروی دولت، کوچه میرزا تاراج ، پلاک ۱۰ برپا است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

«چگونه تصاویر می­توانند معنای نوشتار را گسترش یا تغییر دهند؟ ترکیب حروف و استفاده از ویژگی­های بصری آن، سعی در ایجاد ارتباط از طریق دگردیسی مفهوم کلامی به فرم­هایی مسطح یا حجم یافته دارد و به منزلۀ یک ژانر، تحت عنوان “calligraphy installation”، در هنر معاصر شناخته می­شود که نشان دهندۀ هم افزایی بین متن و محیط است. خلق “مجموعه انعکاس” در پهنۀ این ژانر جهانی، پیشینه­ای محکم در تاریخ هنر ایران دارد و به جریانی موسوم به خوشنویسیِ جان­دارنما باز می­­گردد که در انواع آثار هنری همچون کتیبه­‌های معماری و سفالینه‌­ها شکل گرفت. تداوم آن در دوران متأخر، تداعی بخش نوعی هنر نائیف در تصویرگری سنتی و عامیانه است که در دهۀ 1340 (ه.ش) مورد کشف و توجه پایه­گذاران جنبش سقاخانه قرار گرفت. شیوه­ای که حروف، در فیگورهایی همچون انسان و شبه انسان مستحیل گشته و در اوج مدرنیسم ایرانی جایگاه ویژه­ای پیدا کرد.

ژانری که اکنون در گذر تاریخ و تجربه­‌گرایی مهدی سعیدی، گامی فراتر نهاده و با دگرگونیِ اتمسفر گرافیک در نحوه دیده شدن کلمات، و بر هم زدن نظم روایی آن­ها، به چیدمان و بُعد فضایی تصویر و نوشتار در ترکیب آینه و بوم پرداخته است. کاربرد آینه و تغییر اندازۀ آن­ها، انعکاس و تقارن کامل چهره­ها را بر ­هم ریخته و نیمه رها می­کند. بازتابی از لایه­‌های عمیق چهرۀ فردی و اجتماعی در آن نمایان گشته و شخصیت­هایی متضاد و چند قطبی می‌­آفریند که نمایش آن در “تضاد متریال”، “تضاد زاویه”، “تضاد بافت” و “تضاد رنگ” نیز گزینشی مؤثر در پی دارد.

فرم­‌های قرینه، بر خلاف سنت معمول، به فروپاشی تعادل در ساختار نگاه مخاطب انجامیده و می­تواند به پرسش­هایی فلسفی دربارۀ واقعیت، توهم، زمان و مکان منجر شود. تماشاگران ممکن است به تفکر در مورد احساسات و افکارشان بپردازند و این بی حد و مرزی، بدون ویرایش، خصایص فردی آنان را در این انعکاسِ دوسویه مداخله می­دهد. مخاطب بخشی از اثر شده و در این فرآیند، تعاملی از جنس تاریخ، جامعه، هویت و خودآگاهی برقرار می­گردد. »

                         نمایشگاه انفرادی انعکاس

نمایشگاه «پوشه اول: ناصر اویسی»

مجموعه آثار ناصر اویسی در پروژه نمایشگاه محور گالری لیام با عنوان «پوشه اول: ناصر اویسی» به نمایش گذاشته می‌شود.

گالری لیام واقع ‌در تهران، خیابان فتحی شقاقی، بین خیابان کاج و میدان سلماس، پلاک ۱۱۸ ، طبقه اول میزبان مخاطبان این نمایشگاه است.

این گالری در نظر دارد آثاری از هنرمندان مدرن و معاصر ایران از مجموعه خویش را به نمایش بگذارد. در این سلسله نمایش ۷ اثر از هنرمند انتخاب می‌شود که اولین نمایش از این مجموعه به ۷ اثر از استاد ناصر اویسی اختصاص دارد.

روزهای تعطیل: پنجشنبه ها

 

https://didhonar.ir/?p=63323