به گزارش پلاتو هنر، با شروع یک هفته دیگر طبق روال مروری خواهیم داشت بر نمایشگاههایی که میزبان آثار هنرمندان هستند.
جمعه 31 شهریور ماه چند نمایشگاه هنرهای تجسمی در تهران و شهرهای دیگر افتتاح شد. اگر شما هم به هنر و آثار هنری علاقه دارید، میتوانید گزارش زیر را مطالعه و گالری مورد توجه خود را برای بازدید انتخاب کنید.
پلاتو هنر در این هفته به چند نمایشگاه هنرهای تجسمی سر زده و با هنرمندان گفتگویی خواهد داشت. در این رابطه با ما همراه باشد و صحبتهای هنرمندان را درباره آثارشان مطالعه کنید.
نمایشگاه گروهی «نادیده» شامل عکسهایی از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس از آثار ساسان مویدی، مهدی منعم، مهرزاد ارشدی و امیرعلی جوادیان و تمرکز بر آثار جنگ با نمایشگاهگردانی رامش لاهیجی تا نهم مهر به صورت آنلاین در سایت آرتیبیشن به نمایش درمیآید.
در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «اولین عکس به جا مانده از جنگ به سال 1847 در طول درگیری میان مکزیک و آمریکادر سالتیلو، گرفته شد. پیش از این تاریخ از زمان قرون وسطی تا این دوران تصاویری که از جنگ به جامعه منتقل شد، از فیلتر ذهن نقاشان گذر کرد و آثار شاخصی از هنرمندانی مانند ژاک لویی دیوید، تئودور ژریکو، اوژن دلاکروا و رابرت کاپا در حافظه تاریخ هنر باقی ماند.
عکاسی جنگ به وضوح بر نقاشی جنگی چیره شد و علت اصلی این چیرگی نیاز بیشتر مخاطب و تاریخ به ثبت جزئیات و انتقال حداکثر آنچه که رخ داده مربوط میشود. هر چند عکاسی در ایران مسیری تقریباً مشابه با تاریخ عکاسی جهان را طی کرده بود، اما انقلاب و به فاصلهی اندکی جنگ به شکلی عمیق و مستقیم بر عکاسی ایران تأثیر گذاشت.
توفان حوادث، سرعت رخدادها و نیاز به ثبت آنچه در حال وقوع بود حضور عکاسان در میدان را به امری قطعی تبدیل کرد. به این ترتیب نسلی از عکاسان به واسطهی همین نیاز به سراغ عکاسی انقلاب و جنگ رفتند. تأثیر نیاز به ثبت وقایع انقلاب و جنگ تا جایی همهگیر بود که عکاسی مستند، خبری و به طبع عکاسی جنگ تقریباً تا اوایل دهه 1370 بر عکاسی ایران سیطره داشت و پا گرفتن سایر ژانرهای عکاسی مثل عکاسی هنری بعد از گذر این دوره ممکن شد. اهمیت عکسهای جنگ در ثبت نمایی انحصاری از صحنه نبرد برای عموم است و در واقع بزنگاههایی ماندگار از تاریخ را در شرایطی سخت به ترکیببندی موزون هنری پیوند میدهد.»
نمایشگاه گروهی «چشمانداز ۳» با آثار مریم امینی، اندیشه آوینی، ندا سعیدی، مملی شفاهی، فرخ مهدوی و محسن وزیریمقدم، ۳۱ شهریور تا ۲۸ مهر در گالری مدار موازی به نشانی خیابان حافظ، نرسیده به خیابان انقلاب، نبش بامشاد پلاک ۴۰۹ دایر است.
نمایشگاه مجسمههای حامد مشمولی با عنوان «وَنگ زَن» تا ۱۱ مهرماه در گالری ثالث به نشانی خیابان کریمخانزند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۴۸ دایر است.
نمایشگاه انفرادی آثار غزل فلاحمهر با عنوان «دقالباب» تا 10 مهرماه در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپا است. گالری شریف شنبهها تعطیل است و بازدید یکشنبهها با قرار قبلی است.
در بیانیه نمایشگاه آمده است: «به سخن درآوردن چیزهایی که روزگاری است زباله شده اند٬ نوعی روش انتقادی برای فهم زندگی روزمره است.
عباس کاظمی
همواره روبروی درها ایستاده ام، هیچ تفاوتی هم نمیکند این درها چوبی باشند، فلزی باشند، برای برجی باشند یا خانه ای که داغ ننگ کلنگی بودن روی پیشانیشان است.
همه دَرهایی که تا کنون دیده ام یا به نحوی برایم خیرهکننده به نظر رسیده، بسته بوده اند؛ بیش از آنکه کالبد دَر برایم معنادار شود ذات یا کاربرد آن من را جای دیگری برده است. جایی که گمان میکنم آدمهایی چنان من، پیش از من و بعد از من به آن اندیشیده اند یا تصور کرده اند آن گونه که من امروز آن را تخیل کرده ام. زندگی همه ما با دَرهایی گره خورده است که یا همواره بسته اند یا ما همواره تلاش می کنیم بازشان کنیم؛ به امید روزی که سعادت یا خوشبختی نصیبمان شود. به فراخور طبقه، جایگاه یا منزلت اجتماعیای که داریم، دَرها برایمان تعریف یا بازتعریف میشوند. هنگام مواجهه با هرکدامشان نجواهای درونی سراغمان میآیند، هرکدام چیزی میخواهیم، کلمات را ردیف میکنیم تا جمله شود و جملات را ادا میکنیم به تمنای چیزی و بی آنکه بفهمیم حک میشوند روی تن تمامی این دَرها . محتوای آن احتمالا خاطرهای حسرت برانگیز خواهد شد که میگوییم کاش باز تکرار شود یا تاریخ طلایی ناواقعی یا غیرحقیقی که از منکوب شدههایمان سرچشمه میگیرد و یا شاید آیندهای که همواره برایمان دور از دسترس است.
با این اوصاف من در هر شهری که توقف میکنم عکسی از درها برمیدارم و به پای صحبتهای گرم و سرد اهالیاش می نشینم؛ کسی چه میداند شاید راوی ناگفتهها بودن روزی درها را باز کند.
دق الباب ها را تا آنجا که بضاعتم باشد جمع آوری میکنم نه به عنوان کالکتوری قهار؛ آنها زبالههایی فراموش شده نیستند؛ میبایست آنها را در متن جایگذاری کرد و در نسبت با زندگی روزمره فهمید؛ آن چنان که در امروز ما معنادار شوند.»
نمایشگاه گروهی «خبرهنگر» تا سه شنبه ۱۱ مهر در گالری نگر به نشانی تهران، زیر پل کریمخان، بعد از تقاطع ایرانشهر، پلاک 154، زنگ دوم، طبقه اول برپا است.
نمایشگاه انفرادی معصومه مهتدی با عنوان «خوابزدگی خرد» تا دوشنبه ۱۷ مهر در گالری پروژههای 009821 به نشانی تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ دایر است.
نمایشگاه انفرادی مائده سالار به نام «خانواده مندز» تا دوشنبه ۱۰ مهر در گالری هما به نشانی تهران، خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برپا است.