پلاتوهنر

شاهو رستمی در گفتگو با پلاتو هنر؛

از نقش‌های طنز خسته‌ام/ دیگر اهمیتی به جایزه گرفتن از جشنواره‌ها نمی‌دهم

شاهو رستمی بازیگر فیلم «تاکسیدرمیست» به کارگردانی سوسن سلامت و بهزاد علوی که در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره وضعیت این دوره از جشنواره گفت: با توجه به اینکه من آخرین بار پنج سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتم، به نظرم نسبت به گذشته وضعیت رو به افول رفته و دلیلش هم ویروس کروناست که تاثیر بدی روی جشنواره گذاشت. البته باز هم امسال جشنواره نسبت به سال گذشته خیلی بهتر شده است.

جشنواره فیلم کوتاه، بهترین مکان برای فیلمسازان جوان

او ادامه داد: این جشنواره از نظرم برای یک فیلمساز تازه کار بهترین مکان است. من همیشه به فیلمسازانی که موفق نشدند اثرشان در جشنواره باشد می‌گویم که ناامید نشوند و به فکر پخش فیلم باشند تا فیلمشان در جهان بچرخد چون در هر صورت جشنواره‌ها سلیقه‌ای هستند و آثار انتخابی هم بر اساس سلیقه یک جمع انتخاب می‌شوند، پس فیلمسازان نباید دلزده شوند.

شاهو رستمی با اشاره به ارتباطاتی که از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه می‌توان جذب کرد، گفت: یک روزی دوست داشتم از این جشنواره جایزه بگیرم، اما امروز احساس می‌کنم همین که بتوانم با چند نفر ارتباط بگیرم و دو نقش جدید بازی کنم، برایم کافی است. من به کمک همین جشنواره یک سال 15 نقش جدید بازی کردم. در این جشنواره نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و بازیگر حضور دارند و می‌توانند خیلی راحت همدیگر را پیدا کنند و با هم ارتباط بگیرند.

او خاطر نشان کرد: به نظرم جشنواره فیلم کوتاه اتفاق خوبی برای کارگردا‌ن‌ها است و فیلمسازان برای شروع کار بلند می‌توانند از اینجا شروع کنند. اما اگر اتفاق مثبتی هم نیفتاد به این معنا نیست که هنرمند نیستند و هر کسی باید راه خودش را دنبال کند؛ پس باید صبوری کرد.

این بازیگر با اشاره به سابقه حضور خود در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: از سال هشتاد کار خود را با تئاتر شروع کردم و از سال 82 شروع به بازی کردم و از آن پس همیشه در جشنواره‌ها بودم تا اینکه در کارم وقفه افتاد. آخرین باری که با یک فیلم در جشنواره حضور داشتم، پنج سال پیش بود. از آن سال هم چندین کار کوتاه داشتم که رد شدند.

دوست دارم خودم را محک بزنم

رستمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش خود گفت: امسال چندین پیشنهاد فیلم کوتاه داشتم که تنها دو کار را قبول کردم. من معمولا دوست دارم کارهای سخت را قبول کنم، این نقش هم بدون دیالوگ بود و باید تمام احساسات را با چهره‌ام نشان می‌دادم و به نظرم جذاب آمد. در جلسه نقد و بررسی هم گفته شد که برای بسیاری از بازیگران سخت بود که این نقش را قبول کنند و عموما سراغ نقش‌های آسان می‌روند اما من چون از تئاتر آمده‌ام معمولا کارهای سخت را قبول می‌کنم زیرا دوست دارم خودم را محک بزنم.

کارهای بدون دیالوگ را دوست دارم

او ادامه داد: سریال که بازی می‌کنم همیشه پر از دیالوگ است، بنابراین دوست دارم کاری بازی کنم که دیالوگ نداشته باشد و بتوانم با احساس، نقش را درونی کنم و آن را در چهره نشان بدهم یا حتی با اشیا و وسایل بازی کنم. در این فیلم هم حشرات بودند و من باید با آنها بازی می‌کردم. همانطور که من از یک بازیگر می‌توانم حس بگیرم باید بتوانم با یک لاکپشت هم ارتباط بگیرم. برای من مهم است که نقشم چالش داشته باشد، حداقل برای خودم. برای انتخاب یک نقش ابتدا به حسی که به خودم می‌دهد، اهمیت می‌دهم. اگر یک متنی باشد که نتوانم یا از پس آن برنیایم خودم پیشنهاد می‌دهم که آن تیم به سراغ چه بازیگری بروند.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا برای بازی در نقش‌هایش، از کاراکترهای معروف یا باقی بازیگران الگوبرداری می‌کند، گفت: من در تمام نقش‌هایی که داشته‌ام همیشه به دنبال یک نقش مشابه بودم تا بتوانم الگوبرداری کنم. حتی اگر قرار است نقش یک قصاب را بازی کنم حتما می‌روم مدت‌ها درمورد قصاب بودن تحقیق می‌کنم و کاری که عجله‌ای باشد را اصلا قبول نمی‌کنم. درمورد خوب یا بد بودن این نقش هم مخاطبان باید نظر بدهند.

او تصریح کرد: برای این کار نتوانستم از دیگران الگو بگیرم، زیرا کسی را پیدا نکردم که پیش از این در چنین نقشی بوده باشد. این فیلمنامه تازه و بکر بود و من همچین نقشی ندیده بودم. برای بازی هم بیشتر سعی کردم با آن لاکپشت به صورت درونی حرف بزنم و به این صورت نقش در آمد.

شاهو رستمی در پایان گفت: فضای کاری ما طوری شده که همه فیلم‌ها و سریال‌ها شبیه هم شده‌اند. نقش طنز به من زیاد پیشنهاد می‌شود، برای همین الان سعی می‌کنم که دیگر نقش طنز قبول نکنم و در یک ژانر نمانم. برای همین نقش‌های متفاوت را سریع قبول می‌کنم. بازیگری که می‌خواهد ماندگار شود باید به دنبال به روز کردن خودش باشد.

 

بیشتر بخوانید:

امیدوارم کج سلیقگی مسئولان اشتیاق فیلمسازان جوان را از بین نبرد

نرگس ذکایی

https://didhonar.ir/?p=33886