پلاتوهنر

«سوسمار» به آثار اوژن یونسکو پهلو می‌زند/ نمایشنامه‌ای متفاوت از حمید جبلی

07 06 05 04 03 02 01
07
06
05
04
03
02
01

به گزارش پلاتو هنر، نمایشنامه «سوسمار» جدیدترین نوشته حمید جبلی، بازیگر و صداپیشه ایرانی به کارگردانی رحمت امینی بعد از گذشت دو دهه دوری از صحنه و نمایش، از ششم شهریور روی صحنه تئاتر آمده است.

رحمت امینی کارگردان تئاتر «سوسمار» درمورد موضوع این نمایش گفت: «سوسمار» داستان زن و شوهری میانسال است که در عید نوروز طی اتفاقی بسیار عجیب در خانه‌شان با یک سوسمار مواجه می‌شوند.

امینی با اشاره به نحوه شکل‌گیری ارتباطش با حمید جبلی عنوان کرد: «سوسمار» یکی از متن‌های متأخر حمید جبلی است. حدودا 6 سال با او در دانشگاه تهران همکار بودم و او مدیر گروه ما بود. به واسطه این همکاری رابطه بیشتری بین ما شکل گرفت و رفیق شدیم.

او ادامه داد: همیشه آقای جبلی را برای تماشای نمایش‌هایم دعوت می‌‎کردم و او هم دعوت من را می‌پذیرفت و نمایش‌ها را تماشا می‌کرد. «سوسمار» با فرم کاری من شبیه بود و زمانی که به من پیشنهاد داده شد آن را پذیرفتم.

امینی تصریح کرد: حدودا سه سال پیش، برای یک پروژه علمی می‌خواستم به فرانسه بروم که متن دست‌نوشته آقای جبلی از «سوسمار» را هم با خودم بردم و همانجا خواندم و به آن علاقه‌مند شدم. تا شهریور امسال فرصتی برای روی صحنه بردن این نمایش نبود زیرا ابتدا به کرونا خوردیم و بعد از آن هم وضعیت جامعه به گونه ای نبود که نمایشی روی صحنه ببریم.

این کارگردان با اشاره به بازیگران نمایش «سوسمار» توضیح داد: برای انتخاب بازیگران هم مدت زیادی تست گرفتیم، حتی از بازیگران چهره. اما نقش‌های این نمایش قسمت همین افراد گروه فعلی شد و قطعا ترکیب خوبی هم شده است. در این نمایش بهار مشیری، ابوذر ‌ساعدی، فرزاد ‌برهمن، عرفان معصومی و نوید ‌جهانزاده به ایفای نقش پرداخته‌اند. تمام این افراد ریشه طولانی در تئاتر و بازیگری دارند.

کارگردان نمایش «سوسمار» درمورد نمایشنامه این اثر خاطرنشان کرد: نمایشنامه «سوسمار» خیلی خاص و ساده است. حتی می‌توان گفت که نوع روایت آن ریشه در حکایت‌ها و روایت‌های ایرانی دارد. در عین حال نوعی پوچگرایی هم در «سوسمار» به چشم می‌خورد که به آثار اوژن یونسکو مانند «کرگدن» پهلو می‌زند.

او ادامه داد: نمی‌توان با قاطعیت گفت که این نمایش ابزورد ایرانی است، بلکه نشانه‌هایی از یک فضای سورئال دارد که مخاطب باید آن را ببیند. تماشاگرانی که تا اکنون برای دیدن این نمایش آمده‌اند دو دسته بوده‌اند؛ یا اصلا با نمایش ارتباط برقرار نمی‌کردند یا اینکه واقعا با آن ارتباط می‌گرفتند. این ارتباط بستگی به این دارد که چقدر فضای نمایش مورد قبول مخاطب قرار بگیرد.

امینی خاطرنشان کرد: شاید «سوسمار» نوعی رئالیسم جادویی است که در عین حال که ویژگی‌های نمایشنامه‌های آقای جبلی در آن هست، مانند باقی آثار او نیست و کار متفاوتی محسوب می‌شود.

کارگردان نمایش «سوسمار» در پایان سخنانش گفت: از هرکسی که برای تماشای این نمایش می‌آید خواهش می‌کنم با انتظاری که از نام و کارهای قبلی آقای جبلی دارد پا به سالن نگذارد، زیرا «سوسمار» برخلاف انتظار خواهد بود.

نمایش «سوسمار» به نویسندگی حمید جبلی و کارگردانی رحمت امینی، تا ششم مهرماه هر شب ساعت 20:15 روی صحنه سالن چهارسو در تماشاخانه تئاتر شهر خواهد بود.

در ادامه می‌توانید گفتگوی ویدیویی و تصاویر این نمایش را مشاهده کنید:

https://didhonar.ir/?p=29368