پلاتوهنر

سورئالیسم و 4 نمایش برای علاقه‌مندان این سبک

به گزارش پلاتو هنر، سوررئالیسم یا فراواقع‌گرایی یک جنبش هنری و فرهنگی است که پس از جنگ جهانی اول در اروپا شکل گرفت و در آن هدف هنرمندان اجازه دادن به ناخودآگاه برای بیان خود بود که اغلب منجر به به تصویر کشیدن صحنه‌ها و ایده‌های غیرمنطقی یا وهم‌آلود می‌شد. از دهه 1920 به بعد، این جنبش در سراسر جهان گسترش یافت و بر هنرهای تجسمی، ادبیات، فیلم و موسیقی بسیاری از کشورها و زبان‌ها و نیز اندیشه و عمل سیاسی، فلسفه و نظریه اجتماعی تأثیر گذاشت. از سبک سورئالیسم در نقاشی، نویسندگی، تئاتر، فیلمسازی، عکاسی و… استفاده می‌شود.

آثار سوررئالیسم دارای عنصر غافلگیری، کنار هم قرار دادن غیرمنتظره و عدم توازن هستند. بسیاری این سبک را با فانتزی اشتباه می‌گیرند. شاید اگر بخواهیم تفاوت فانتزی و سورئالیسم بسیار ساده بیان کنیم این‌گونه است که در فانتزی فضا و اتفاقات شبیه به رویا و در سورئالیسم به توهم شباهت دارد.

در تئاتر سورئال، شما به عنوان تماشاگر با نمایشی روبه‌رو می‌شوید هیچ عنصری در آن شبیه به واقعیت نیست. از داستان و سبک بازیگری گرفته تا طراحی صحنه و لباس و حتی طراحی نور و موسیقی. برای درک بهتر و عمیق‌تر یک نمایش سورئال باید درک و منطق را کنار گذاشته و به ناخودآگاه خود اجازه دهید تا از نمایش لذت ببرد.

در هفته پایانی اردیبهشت، 4 نمایش در سبک سورئال در باغ کتاب، تالار وحدت، تئاترشهر و تماشاخانه ملک روی صحنه هستند که در این گزارش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

کنسرت-نمایش «و تو هم برنگشتی»

کنسرت-نمایش «و تو هم برنگشتی» به نویسندگی ساغر رجبی و کارگردانی مهیار علیزاده تا 28 اردیبهشت ساعت 20:30 در تماشاخانه ملک روی صحنه می‌رود.

در این نمایش شمس لنگرودی، امیرحسین فتحی، فرزین محدث، یلدا عباسی، ساغر رجبی، مریم مشهور، آرش الیگودرزی و وصال علوی به ایفای نقش می‌پردازند.

این نمایش اولین حضور شمس لنگرودی، شاعر، پژوهشگر و مورخ ادبی، بعد از بازی در چند فیلم سینمایی محسوب می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «زمانی که همه چیز در حال نابودی است، گذشته به سمتت هجوم می‌آورد.»

نمایش «پس از»

نمایش «پس از» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی کوهی و تهیه‌کنندگی امیرموسی کاظمی تا 28 اردیبهشت ساعت 20 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

در این نمایش مهران مرادی، پیمان محسنی و شیدا پهلوان ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «نشان ۳۰ ساله، هنرمند و نوازنده پیانو پنج سال است که دچار انفصال از خود است و در طول این پنج سال با خود مجازش ملاقات کرده و زیسته. این معاشرت، او را حتی از هنر و علایقش جدا ساخته. اما اکنون نشان حتی خودش را در آینه هم نمی‌بیند.»

این نمایش موفق به کسب جایزه اول نمایشنامه نویسی، جایزه اول کارگردانی، جایزه اول بازیگری مرد برای مهران مرادی،  جایزه سوم بازیگری مرد برای پیمان محسنی، جایزه دوم طراحی صحنه و جایزه بهترین اثر از اولین دوره جشنواره هم‌آغاز شده است.

نمایش موزیکال «شازده کوچولو»

نمایش موزیکال «شازده کوچولو» به کارگردانی ماهان حیدری و تهیه‌کنندگی النا خلیلی و الی حیدری تا 30 اردیبهشت ساعت 18 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

در این نمایش کامران جهانبانی، نازنین کیوانی، امیررضا توانایی، کیانا هویدا، نیکا کاراهان، مانی فرزانه، علی جنابی، ستایش غریبی، سینا ندرلو، زهرا شفائی، مهدی بازیار، ژوان عثمانی، رزا خدارحمی، هلیا نوروزی و وانیا بلورچیان ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سال ۱۹۳۵ هواپیمای خلبان که در مسیر پاریس به سایگون است دچار نقص فنی شده به ناچار مجبور می‌شود در صحرای بزرگ افریقا فرود بیاید.»

این نمایش برداشتی آزاد از داستان «شازده کوچولو» اثر آنتوان دوسنت اگزوپری است.

نمایش «امشب به صرف بورش و خون»

نمایش «امشب به صرف بورش و خون» به نویسندگی مهدی یزدانی‌خرم و تهیه‌کنندگی و کارگردانی صابر ابر تا 5 تیر ساعت 19 و 21 در بلک باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه خواهد بود.

در این نمایش صابر ابر و فاطمه تقوی ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سرگذشت دختری که بنا به دلایل نامعلومی دست به خودکشی زده و اکنون، پس از مرگش، همسر او به بازخوانی و بازگویی رخدادهای زندگی وی می‌پردازد.»

متن این نمایش براساس رمان «نازنین» فئودور داستایوفسکی به ترجمه یلدا بیدختی نوشته شده است.

https://didhonar.ir/?p=50672