گفتگو با ستاره مستفیظی:

یادگیری ساز تخصصی به معنای سواد موسیقایی نیست

به گزارش پلاتو هنر، ستاره مستفیظی متولد سال ۱۳۶۹ است. او فعالیت موسیقایی خود را از سال ۱۳۸۰ با ورود به هنرستان موسیقی دختران آغاز کرده‌است و ساز عود را نزد منصور نریمان (پدر عود ایران) آموزش دیده‌است. این هنرمند دیپلم نوازندگی ساز ایرانی، کارشناسی نوازندگی ساز ایرانی از دانشکده عالی موسیقی و کارشناس ارشد پژوهش و هنر از واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد است.

این هنرمند دوره مربی‌گری آمورش موسیقی کودک دیده‌است و با این مطالعات و دوره‌ها به یک روش شخصی رسیده‌است و به گفته خودش در حوزه موسیقی کودک هیچ شیوه خاصی را تمام و کمال برای هیچ کودکی استفاده نمی‌کند و مناسب حال و روحیات هر هنرجویی، مجموعه‌ای از تمام آموزه‌ها را به کار می‌گیرد.

با ستاره مستفیظی درباره نکات و اصول یادگیری موسیقی در کودکان گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

سن مناسب برای آموزش موسیقی به کودکان

این هنرمند درباره سن و دوره مناسب کودکان برای آموزش موسیقی کودکان توضیح داد: سن و دوره‌های متنوعی برای آموزش موسیقی کودکان وجود دارد، باید دید هدفمان از آموزش موسیقی به کودکان چیست؟ پیش از آموزش تئوری، دوره‌ی بازی و موسیقی و دوره مادر و کودک از سن یک تا 4 سالگی برای کودکان در نظرگرفته می‌شود که تا حدودی به استقلال کودکان کمک می‌کند.

او تصریح کرد: اگر تئوری و آموزش عملی موسیقی مورد نظر ما باشد، به صورت میانگین 5 سالگی، مناسب‌ترین سن یادگیری موسیقی است. در این سن کودکان می‌توانند نت‌خوانی روی خط حامل ریتم، ریتم خوانی، نواختن آهنگ، ارزش زمانی نت‌ها، نواختن بلز و فلوت و… را آموزش ببینند. آموزش تئوری موسیقی قطعا در این دوره وجود دارد اما در سنین پایین مفاهیم موسیقی به صورت غیرمستقیم به بچه‌ها آموزش داده می‌شود.

او ادامه داد: البته باید در نظر داشته باشیم کودکان با یکدیگر متفاوت هستند و جنسیت کودک هم در یادگیری موسیقی اهمیت دارد.

مستفیظی درباره سازهای آموزشی کودکان اظهار کرد: زایلوفون ها و متالوفون‌ها، سازهایی هستند که در آموزش موسیقی کودک استفاده می‌شود که البته در مراحل پیش‌رفته‌تر فلوت ریکوردر انتخاب مناسب‌تری است.

تدریس موسیقی کودکان با توجه به نکات روانشناسی

این هنرمند درباره روش‌های آموزش موسیقی عنوان کرد: از دیدگاه من در آموزش موسیقی به کودکان، آموزگاری موفق است که با وجود روش‌های جامع به روش مشخص خود در آموزش رسیده باشد و همه کودکان را در یک دسته قرار ندهد. مسیر آموزش کودکان، علاقه‌مندی‌ها، نقطه ضعف و نقطه قوت‌ها متفاوت است. با توجه به نکات روانشناسی کودکان، این نقاط باید شناسایی شود. چگونگی رسیدن به هدف برای آموزش به هر کودکی متفاوت است.

مستفیظی درباره چالش‌های آموزش موسیقی به کودکان مطرح کرد: در این میان بیشترین چالش با خانواده‌های کودکان وجود دارد. بعضی از خانواده‌ها اصرار دارند کودک به سرعت نواختن ساز و اجرای موسیقی را یاد بگیرد و به سراغ یک ساز تخصصی رود اما در جامعه آماری با ارزیابی کودکان مشخص شده‌است که یادگیری تعدادی آهنگ و نواختن ساز تخصصی توسط کودکان دلیل بر بالابودن سواد موسیقایی و تسلط آن‌‌ها به تئوری موسیقی نمی‌شود.

آموزش موسیقی کودکان باید فرهنگ‌سازی شود

او تصریح کرد: متقاعد کردن خانواده‌ها برای صبوری بیشتر در مسیر آموزش کودکان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در این عرصه است. البته موضوع مهم دیگری هم در این میان وجود دارد، خانواده‌ها به علت عدم آگاهی از موسیقی، به درستی نمی‌توانند تمرین‌های موسیقی کودکان را مدیریت و پیگیری کنند. در حقیقت برای آموزش موسیقی کودکان یک سری موارد در ابتدا باید برای خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود.

این هنرمند ادامه داد: با کودکان اصولا چالش ویژه‌ای نداریم . مگر اینکه کودکی بیماری ذهنی و جسمی یا توانایی ذهنی کندتری نسبت به دیگران داشته باشد. یک سری از چالش‌ها هم مربوط به شیطنت، بازیگوشی و عدم تمرکز آن‌ها است که برای سن کودکان طبیعی است.

آیا موسیقی کودکان را باهوش‌تر می‌کند؟

ستاره مستفیظی مطرح کرد: موسیقی قطعا نمی‌تواند به صورت مستقیم روی هوش تاثیر بگذارد. هوش ژنتیکی است و قرار نیست توسط یادگیری موسیقی تقویت شود اما موسیقی می‌تواند یک سری مهارت‌ها را تقویت کند. برای مثال هنگام نواختن موسیقی، نیم کره راست و چپ مغز به صورت همزمان با یکدیگر کار می‌کنند. موسیقی تمرکز را به‌عنوان ویژگی ساختاری مغز کودک تقویت می‌کند.

او افزود: در دوره موسیقی کودک، بچه‌ها به مرور زمان استمرار، تمرین‌کردن، نظم و انضباط را یاد می‌گیرند‌. این دوره باعث می‌شود کودکان زمانی‌که وارد مرحله یادگیری ساز تخصصی می‌شوند، مشکلی با تمرین‌کردن نداشته باشند. بچه‌ها در دوره موسیقی کودک شخصیت مستقل‌تری پیدا می‌کنند و از حالت فردیت خارج می‌شوند و کار گروهی و هم‌مسیرشدن را آموزش می‌بینند.

مستفیظی اشاره کرد: در کنار نقش مهم خانواده برای تربیت موسیقی کودکان، یک مربی باید جهان و روان کودک را بشناسد تا بتواند با کودکان ارتباط لازم را برقرار کند. مربی موظف است نیازهای روز کودکان را بشناسد و همیشه به‌‌روز باشد.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

بازی به همراه موسیقی انرژی کودکان را هدایت می‌کند

 

https://didhonar.ir/?p=50679

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 19 =