پلاتوهنر

سالی که نکوست از بهارش پیداست!

به گزارش پلاتو هنر، سالی که نکوست از بهارش پیداست! با آغاز سال جدید شاهد بازگشت هنرمندان شناخته شده و مطرح تئاتر به سالن‌های نمایش بودیم. حضوری که نویدبخش روزهای خوش برای تئاتر بود و خوشبختانه این روند تاکنون و پس از گذشت سه ماه از سال همچنان ادامه دارد.

در این گزارش به معرفی تعدادی از آثار نمایشی که از بهار سال جاری با حضور هنرمندان مطرح تئاتر روی صحنه است، می‌پردازیم.

«امشب به صرف بورش و خون»

صابر ابر، بازیگر و کارگردان تئاتر از روزهای آخر فروردین ماه نمایش «امشب به صرف بورش و خون» نوشته مهدی یزدانی خرم را در بلک‌باکس پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه دارد.

نمایشی که براساس رمان «نازنین» اثر فئودور داستایوفسکی با ترجمه یلدا بیدختی نوشته شده است و با بازی صابر ابر و فاطمه تقوی هرشب در دو نوبت 19 و 21 میزبان مخاطبان است.

صابر ابر با دعوت از فاطمه نقوی، همسر زنده‌یاد آتیلا پسیانی، بازیگر و کارگردان شناخته‌شده ایران باعث شد تا نقوی بعد از چهار سال به صحنه برگردد.

امکان رزرو بلیت این نمایش تا روز بیست‌ودوم تیر به پایان رسیده است.

«به صرف بورش و خون» سرنوشت دختری را روایت می‌کند که بنا به دلایلی نامعلوم دست به خودکشی زده است و اکنون پس از مرگش، همسر او به بازخوانی و بازگویی رخدادهای زندگی او می‌پردازد.

 

«نکبت» تجربه‌ای جدید از کارگردان «لانچر 5»

پویا سعیدی، کارگردان نمایش «نکبت» که  پیش از این  «لانچر 5»  را همراه با مسعود صرامی روی صحنه برده و  توانسته بود تا مخاطبان بسیاری را با خود همراه کنددر اجرای اثر جدیدش به سراغ نمایشنامه «نکبت« نوشته استفن بلبر با ترجمه علی امیرریاحی رفته است.

این نمایش ازجمله آثاری است که از بیست‌وپنجم اردیبهشت تا چهارم تیر با سانس‌های پر اجرا میزبان مخاطبان است.

کاظم سیاحی، مجتبی پیرزاده و ستاره پسیانی بازیگران این نمایش هستند که هرشب ساعت 20:30 دقیقه با مدت زمان یک‌ساعت و چهل دقیقه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر روی صحنه است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «بعد از پذیرفته شدن فیلم جان در جشنواره لنسینگ و سفر او، وینس دوست و هم‌دانشگاهی قدیمی جان نیز برای دیدن او و فیلمش به لنسینگ می‌آید. دیدار آن‌ها در اتاق کوچک متل ۶ و مواجهه با حقیقتی که هر کدام به شکلی متفاوت باورش دارند.»

 

«آن‌ها دروغ می‌گویند» و بازگشت سه بازیگر شناخته شده

نمایش «آن‌ها دروغ می‌گویند» نوشته و کارگردانی سهراب حسینی با بازی هومن برق‌نورد، سارا رسول‌زاده و سهیل مستجابیان از دیگر نمایش‌هایی است که با سه چهره شناخته شده در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

این نمایش داستان روایت زن و مرد جوانی است که پس از آشنایی با هم دست به طراحی یک سرقت می‌زنند و در مسیر این کار فجایعی پیش می‌آید.

«گالیله» و حضور فرهاد آئیش روی صحنه تئاترشهر

«گالیله»، آخرین نمایشنامه برتولت برشت، نمایشنامه‌نویس مشهور آلمانی است که به بخشی از زندگی گالیله دانشمند شناخته‌شده ایتالیایی و یک قطعه تاریخی از زندگی او و زمانی که اثبات می‌کند خورشید ثابت است و این زمین است که دور آن می‌چرخد، اشاره دارد.

این نمایش از بیست‌ونهم فروردین با کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور هر شب ساعت 19:30 در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه است.

این نمایش از همان روزهای آغازین با چالش ممنوع‌الکاری کاوه آفاق خواننده-بازیگر نمایش روبرو شد.

دلیلی که باعث شد تا چندین صحنه نمایش حذف شده و پولاد کیمیایی به عنوان خواننده جایگزین، قطعاتی از این نمایش را به صورت ضبط شده اجرا کند.

این گزارش تنها اشاره کوتاهی به حضور بازیگران شناخته‌شده تئاتر دارد که پس از سپری شدن دوران کرونا و شرایط اجتماعی سال‌های اخیر به صحنه تئاتر بازگشته‌‌اند.

آنچه بر اهالی تئاتر و علاقه‌مندان به این هنر پوشیده نیست، لزوم توجه هرچه بیشتر به بخش کیفی آثار روی صحنه برای استمرار رونق این هنر فاخر و ارزنده است که امید می‌رود هنرمندان بیش از پیش به آن توجه داشته باشند.

https://didhonar.ir/?p=53707