پلاتوهنر

سودابه جعفرزاد در گفتگو با پلاتو هنر:

سالن‌های خصوصی با روند فعلی تئاتر را ریشه‌کن می‌کنند/ دوست دارم در یادها بمانم

به گزارش پلاتو هنر، تئاتر «مغازه خودکشی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین پورخلیلی این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

سودابه جعفرزاد بازیگر این نمایش در گفتگو با پلاتو هنر گفت: این نمایش براساس کتاب «مغازه خودکشی» به قلم ژان تولی ساخته شده است. این کتاب درمورد مغازه‌ای است که ابزار خودکشی به مردم می‌فروشد و آنها را به مرگ ترغیب می‌کند. این مغازه توسط یک خانواده اداره می‌شود، تا اینکه بچه این خانواده که دید بسیار مثبتی به زندگی دارد، جریان را تغییر می‌دهد. نمایش ما برعکس کتاب «مغازه خودکشی» با نظر حسین پورخلیلی کارگردان، پایان‌بندی متفاوتی دارد.

این بازیگر با اشاره به نقش خود در «مغازه خودکشی» عنوان کرد: در این نمایش نقش «لوکریس» را که مادر خانواده است، بازی می‌کنم. همه خانواده از این کاراکتر حساب می‌برند زیرا او مدیر و گرداننده مغازه است. این نقش برای خودم پارادوکس بزرگی بود زیرا این شخصیت علاوه بر این که تبلیغ مرگ می‌کند به شدت هم برای زندگی تلاش می‌کند، پول درمی‌آورد تا امرار معاش کند. او درواقع مرگ را برای دیگری می‌خواهد.

دوست دارم مخاطب من را به یاد بسپارد

جعفرزاد با اشاره به نحوه انتخاب نقش‌هایش توضیح داد: برای قبول یک نقش بیشتر به دنبال این هستم که ببینم نقشی که به عهده دارم چقدر من را به چالش می‌کشد و چقدر در پیشبرد اثر کمک می‌کند. مثلا اگر در یک اثر پنج دقیقه حضور داشته باشم اما حضورم ماندگار و با ارزش باشد قطعا آن را قبول می‌کنم. دوست دارم نقشی بازی کنم که مخاطب در انتها من را به یاد بسپارد.

بازیگر نمایش «مغازه خودکشی» با اشاره به گلایه‌هایی که از سالن‌های پردیس تئاتر شهرزاد می‌شود، عنوان کرد: اگر تماشاچیان نسبت به وضعیت سالن گلایه کنند من به عنوان بازیگر به آنها حق می‌دهم. سالن‌های خصوصی دست به دست هم داده‌اند تا تئاتر را در این کشور ریشه‌کن کنند. به نظرم با وجود شرایطی که سالن‌دارها برای تئاتری‎‌ها می‌گذارند، حتی تولید تئاتر خوب هم کم شده است. حتی می‌توان گفت تئاتر در ایران شوخی است. بعضی‌ها با پول در تئاتر پیشرفت می‌کنند و شناخته شده می‌شوند و این موضوع برای هنرمندانی که خاک صحنه را خورده‌اند و امروز بیکارند، جای تاسف دارد.

عوامل در پشت صحنه به وسایل می‌خورند

او ادامه داد: در یک روز، سه سانس مختلف تئاتر روی صحنه می‌رود و شاید کلا فاصله روی صحنه رفتن هرکدام از آنها یک ربع باشد که حتی فرصت چیدن صحنه هم به عوامل داده نمی‌شود. فضا به شدت کم است و آکسسوار هر سه اجرا در پشت صحنه هستند و جای راه رفتن هم نیست. گاهی در حین اجرا عوامل به وسایل می‌خورند و تماشاچیان بعد از اجرا از این مسئله شکایت می‌کنند اما مقصر این مسئله حتی ما هم نیستیم.

جعفرزاد تاکید کرد: بازیگران تئاتر به صورت زنده اجرا می‌کنند و هرگونه ناهماهنگی منجر به از بین رفتن تمرکز یا خراب شدن اجرای یک شب می‌شود. همین مسائل یک شب باعث شد به خاطر کمبود وقت دکور ما خوب چیده نشود و من روی صحنه سر بخورم چون اصلا فرصت نبود که دکور را چک کنیم. حداقل باید زمان اندکی به بازیگر داده شود که روی صحنه برود، راه برود و تمرکز کند، تست صدا بگیرد، گریم شود وگرنه کل اجرا تحت شعاع قرار می‌گیرد.

آزادی عمل، اثر زیبا خلق می‌کند

او ادامه داد: به دلیل کمبود وقت و فضا حتی نمی‌توان به دکورهای خیلی خوب فکر کرد. زمانی که آزادی عمل نباشد تخیل به کار نمی‌افتد، آزادی عمل نداشتن سانسور شدن به همراه دارد و در ادامه از لحاظ زیبایی‌شناسی چیزی خلق نمی‌شود. برای خلق اثر هنری باید ذهن آزاد باشد، حتی از مسائل مالی. در این صورت تخیل شروع به فعالیت می‌کند و اثر زیبا خلق می‌شود.

این بازیگر در پایان سخنانش با اشاره به فعالیت‌های جدیدش خاطرنشان کرد: این روزها در حال تمرین برای نمایش «چنگال یا حاج اسماعیل سبزواری» به کارگردانی مرتضی ربیعی هستم که اواخر مهر امسال روی صحنه خواهد رفت.

نمایش «مغازه خودکشی» به کارگردانی حسین پورخلیلی و بازی سودابه ‌جعفرزاد، شیما ‌محمدی، مهدی ‌توکلی ‌نیا، احمد ‌خان ‌محمدزاده، هدیه ‌عبدیان، پیمان کلانتری، محمدحسین صادقی، علی ‌فریدنی، فاطمه شاکری، یگانه تقوی هر شب ساعت 20:15 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

نرگس ذکایی

https://didhonar.ir/?p=28897