پلاتوهنر

شهریار رحیمی در گفتگو با پلاتو هنر:

سازهای کوبه‌ای قلب تپنده هر گروه موسیقی

به گزارش پلاتوهنر، شهریار رحیمی نوازنده پرکاشن (سازهای کوبه ای) متولد 26 اسفند سال 1371 در تهران است.

او موسیقی را به واسطه خانواده و پدرش، شاپور رحیمی که ردیف‌دان موسیقی و مدرس آواز سنتی است‌، یاد گرفت و از دوران کودکی تنبک را آموخت. این هنرمند برای مدتی پیانو، عود، تار، سه تار و هارمونیکا می نواخت. او به صورت حرفه ای از سال 1396 نزد همایون نصیری انواع سازهای کوبه ای را شروع کرد.

با گروه موسیقی «پارتاک» آشنا شوید

این نوازنده در گفتگو با پلاتو هنر درباره فعالیت هنری خود توضیح داد: از سال ۱۴۰۱ همراه با صادق حسین پور (پرکاشنیست) فعالیت گروه «پارتاک» را آغاز کردیم. فعالیت این گروه با محوریت ساز های کوبه‌ای و بر اساس ریتم است. همچنین برای برخی قطعات ملودیک از نوازندگان بنام سازهایی همچون هنگدرام، گیتار الکتریک و بیس، کمانچه، سنتور و… به عنوان نوازنده مهمان دعوت به همکاری کردیم. تابه امروز چند قطعه‌ی جنوبی، فولک و تلفیقی ضبط کرده و در نظر داریم پس از اخذ مجوز از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اولین آلبوم این گروه ‌را منتشر کرده و روی صحنه اجرا کنیم. همچنین به زودی قطعه ای بسیار جذاب منتشر خواهیم کرد که توسط سینا شهریاری نوشته شده است. این قطعه بر پایه موسیقی عرب (حفله) است و برای اولین بار در ایران توسط سازهای کوبه‌ای متفاوت، هنگدرام، عود و ارکستر سازهای زهی و‌ همینطور آوا خوانی اجرا شده است.

همچنین این هنرمند با گروه موسیقی «تاکودا» فعالیت داشته و ویدئو های «بالاتر از سیاهی رنگی هست» و «خوژو» را منتشر کرده است.

سازهای کوبه ای قلب تپنده هر گروه موسیقی 

این نوازنده پرکاشن در مورد سازهای کوبه ای توضیح داد: سازهای کوبه ای قلب تپنده هر گروه موسیقی هستند. سازهای کوبه‌ای به سازهایی گفته می‌شود که صدای آنها توسط ضربه‌ دست، چوب ها، براش ها یا روت ها و حتی با کشیدن دست روی پوست ساز تولید می‌شود. از زیر مجموعه‌ این سازها می توان به small percussion (انواع شیکر و آبشارها، سنج ها، چایمز و مثلث ها) اشاره کرد که برای رنگ آمیزی و فضاسازی های عمیق‌تر در قطعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و دارای تنوع بی‌شماری هستند. خانواده‌ سازهای کوبه‌ای در کنار صدای انسان یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین روش های بشر برای ابراز خود و تولید موسیقی است.

او ادامه داد: تنوع سازهای کوبه ای بسیار زیاد است. هر ملیت و فرهنگی به سبک خود از این ساز استفاده می کند. در ایران نیز از زمان قدیم در مراسم مختلف انواع سازهای کوبه ای نواخته می شد. تنبک و دف جزو سازهای اصیل ایرانی محسوب می شوند. سازهای معروف شهر های جنوبی ایران از جمله بوشهر اکثرا سازهای کوبه ای هستند. ساز شاخص بوشهر دمام محسوب می شود. از سازهای خارجی رایج می توان به کونگا، داربوکا، جمبه و کاخن اشاره کرد.

مهارت یک پرکاشنیست نباید به یک نوع ساز کوبه ای محدود باشد

او در ادامه گفت: یک نوازنده سازهای کوبه ای (پرکاشنیست) نباید آموزش خود را به یک ساز محدود کند و باید در نواختن خانواده سازهای کوبه ای مهارت لازم را داشته باشد. در واقع باید مولتی پرکاشنیست باشد زیرا سازهای این خانواده همگی کنار هم معنا پیدا می کنند.

رشته تحصیلی دانشگاهی رحیمی طراحی صفحات اینترنتی و معماری شهرسازی است. او در این باره بیان کرد: مهارت نسبت به آموزش آکادمیک و مدرک تحصیلی برای من اهمیت بیشتری داشته است. البته این عقیده من است و بیشتر به ذهنیت افراد بستگی دارد. بعضی از افراد برای ارائه هنر خود به خصوص در خارج از کشور به مدرک تحصیلی نیاز دارند. من موسیقی را به صورت تجربی در کنار خانواده و دوره های آموزشی را به صورت خصوصی نزد همایون نصیری در آموزشگاه موسیقی دارکوب گذرانده ام.

او افزود: همایون نصیری یکی از اساتید برجسته و چهره های سرشناس ایرانی در عرصه موسیقی، سرپرست گروه موسیقی دارکوب، نوازنده سازهای کوبه‌ای است. همایون نصیری از سال 1386 گروه دارکوب را راه اندازی کرد و تاکنون 3 آلبوم منتشر شده با نام های «نوکوب، لیوا و دارکوب» دارد.

این هنرمند ادامه داد: در حال حاضر تدریس نمی‌کنم ولی به زودی در زمینه سازهای کوبه ای شروع به تدریس خواهم کرد.

کشف استعداد موسیقی از دوران کودکی

این نوازنده به علاقه مندان به موسیقی توصیه کرد: برای آموزش موسیقی تحقیق در مورد گزینش آموزگار امر بسیار مهمی است. کسی که آموزش می دهد باید صلاحیت تدریس داشته باشد. این موضوع بسیار اهمیت دارد که این شخص موسیقی را توسط چه کسی آموزش دیده است. ممکن است آینده موسیقی یک هنرجو توسط انتخاب استاد اشتباه تحت تاثیر قرار بگیرد.

او در ادامه گفت: آموزش در سنین کودکی در کشف علاقه موسیقی اهمیت بسیاری دارد. زیرا در حین یادگیری اصول پایه و نت خوانی با سازهای مختلف آشنا می شوید. این علاقه ممکن است حتی حین گوش دادن به یک آهنگ و تماشای نوازنده ها در کنسرت هم کشف شود.

محبوبیت سازهای کوبه ای در جهان

رحیمی در پایان گفتگو درباره محبوبیت سازهای کوبه ای گفت: تا به امروز سازهای کوبه ای در سطح جهان مورد استقبال ویژه ای قرار گرفته اند. در اصل برای شروع هر ساز ملودیکی ابتدا باید ریتم را بشناسید.

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=25823