پلاتوهنر

زنی که موسیقی اصیل ایرانی را به جهانیان معرفی کرد

به گزارش پلاتو هنر، زنان از گذشته تا به‌امروز همیشه در حفظ موسیقی این سرزمین نقش چشمگیر و موثری داشته‌اند. امروزه هم نمی‌توان حضور مؤثر زنان را در این زمینه نادیده گرفت. در ادامه به یکی از زنان تاثیرگذار عرصه موسیقی کشورمان می‌پردازیم که قدم گسترده‌ای در این راه برداشته‌است.

ارفع اطرایی موسیقی اصیل ایرانی را به سراسر جهان معرفی کرد

ارفع اطرایی، نوازنده سنتور و پژوهشگر موسیقی، نخستین زن ایرانی است که نوازندگی سنتور را به‌عنوان حرفه خود انتخاب کرد و در این حرفه مشغول به تدریس شد.

ارفع اطرایی متولد ۸ تیر سال ۱۳۲۰ در تهران است. او در ۱۰ سالگی به هنرستان موسیقی ملی رفت و نزد اساتیدی نظیر فرامرز پایور، روح‌الله خالقی، حسین صبا و محمود کریمی، موسیقی را آموزش دید. این هنرمند توانست مدرک درجه یک هنری‌اش را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب کند.

این هنرمند سال‌ها در ارکسترهای موسیقی ایران نظیر ارکستر صبا به رهبری حسین دهلوی و ارکستر فرامرز پایور و در سطح بین‌المللی در در کشورهای ایتالیا، بلژیک، امریکا، بوسنی و ترکیه به تک‌نوازی و گرو‌ه‌نوازی‌ سنتور به نوازندگی مشغول بوده‌است. معرفی موسیقی اصیل ایرانی، هدف این هنرمند ایرانی برای نوازندگی و برگزاری کنسرت در سراسر دنیا بود.

ارفع اطرایی

رشد ارزش‌ها و انتقال فرهنگ ارمغان موسیقی فاخر است

ارفع اطرایی از سال ۱۳۵۳ سرپرستی گروه موسیقی تالار رودکی را به عهده گرفت. این هنرمند عضو هیئت مدیره اولین دوره کانون پژوهشگران خانه موسیقی ایران، شورای فنی هنرستان موسیقی دختران و پسران و شورای فنی دانشگاه علمی کاربردی است. او سال 1390 توسط خانه موسیقی ایران در دوازدهمین جشن خانه موسیقی تقدیر شد و اردیبهشت سال ۱۳۹۱ به‌عنوان نخستین بانوی مدرس موسیقی ایرانی و نوازنده برجسته سنتور شناخته شد.

این هنرمند موسیقی تاکنون تألیف کتاب‌‌هایی چون «فرهنگ موسیقی ایران»، «سنتور و ناظمی»، «دوازده مقام موسیقی ملی ایران»، «زندگی و آثار حبیب سماعی»، «بوی جوی مولیان: افسانه های موسیقی ایران»، «هفت دستگاه و گنج آواز موسیقی ایرانی»، «ساز شناسی»، «آثار و معارف پایور» و… را بر عهده داشته‌است و باور دارد رشد ارزش‌ها و انتقال فرهنگ باید یکی از ملاک‌های موسیقی فاخر و معتبر در نظر گرفته شود.

از دیدگاه اطرایی کوک سنتور همیشه ثابت نیست و براساس قطعه‌ای که اجرا می‌شود، اینکه در چه دستگاه و گوشه‌ای نواخته می‌شود، تغییر می‌کند. این توصیه‌ای است که ارفع اطرایی از استاد پایور آموزش دیده‌است و همیشه این مهم را به شاگردهایش هم تأکید می‌کرد اما به گفته این هنرمند موسیقی یک کوک ثابت پیشنهادی هم برای آموزش داریم که از سوی استاد ابوالحسن صبا مطرح شده‌بود تا هنرجویان بتواند همه گوشه‌هایی که لازم است، روی ساز پیاده کند اما بعد از آن هرکسی به فراخور نیازی که در اجرای قطعات موسیقی با سنتور داشت، کوک ساز را تغییر داد.

سازش را فروخت تا زنده بماند

حدود 8 سال گذشته این هنرمند موسیقی به بیماری سرطان خون مبتلا شد و برای تامین بخشی از هزینه‌های درمانش مجبور شد، ساز و کتاب‌هایش را که بسیار برایش ارزشمند بودند، بفروشد تا بتواند زنده بماند.

در حال حاضر خوشبختانه پیشرفت بیماری سرطان در بدن این هنرمند متوقف شده‌است و حال عمومی خوبی دارد.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

با نگاه ترمیم ‌سه‌تار به فکر ساخت ساز افتادم

https://didhonar.ir/?p=52159