پلاتوهنر

مهتا معینی در گفتگو با پلاتوهنر:

زندگی در این خانه‌های متروک جریان دارد

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی مهتا معینی به نام «مهرگیاه» تا چهارشنبه ۶ دی ماه در گالری شیرین برپا است.

این هنرمند در گفتگو با پلاتو هنر عنوان کرد: تا پیش از اینکه یک ایده به مرحله اجرا برسد زمان زیادی سپری می‌شود. شاید بتوانم بگویم این مجموعه ریشه در کودکی من دارد ولی به مرور در این سال‌ها درباره آن فکر کردم، زندگی و رشد کردم و در جایی متوجه شدم که این موضوع می‌تواند دستمایه‌ای برای کار شود. همزمان کنار این ایده‌ها مطالعه کردم و نوع زندگی‌ شخصی من نیز روی پرداختن به موضوع تاثیر داشت.

او ادامه داد: در کل توجه به جزئیات مخصوصا در گیاهان خیلی برای من مهم است به طور مثال گیاهان کوچکی که لای سنگ‌ها یا در جاهای بی‌ رشد می‌کنند، توجه من را به خودشان جلب می‌کنند. درحال حاضر نیز یکی از موضوعاتی که در طبیعت عکاسی می‌کنم همین توجه به جزئیات مانند پرندگان و حشرات و… است.

نمایشگاه مهر گیاهاین هنرمند بیان کرد: یک نکته دیگر که همواره برایم جالب بوده است اماکن قدیمی و خلوت بوده است مانند اماکن تاریخی یا خانه‌هایی که زمانی انسان‌ها در آنجا زندگی می‌کردند، اما اکنون چیزهایی از خودشان به جا گذاشته و رفته‌اند. یکی از چیزهایی که همیشه آدم در این مکان‌های متروکه می‌بیند گلدان‌های خالی و شکسته یا سطل‌های بازیافتی است که افراد به جا گذاشته‌اند. در این گلدان‌های شکسته گیاهانی بدون نور و آب رشد کرده‌اند و مقاومت آن‌ها بسیار برایم قابل توجه است.

مهتا معینی ادامه داد: این گیاه‌های کوچک برای من نشانه زندگی هستند. یا حشره‌هایی که برای خودشان لانه درست کرده‌اند، نشان می‌دهد که زندگی در آن مکان جریان دارد، حتی اگر هیچ انسانی نباشد. دیدن این نشانه‌ها برای من نوعی امیدبخشی است.

نمایشگاه مهر گیاهاین هنرمند تصریح کرد: نکته دیگر در خانه‌های متروکه توجه به این موضوع است که قبلا چه کسانی اینجا زندگی کرده‌اند و این در و دیوار چه داستان‌هایی را به خود دیده‌اند؟ آدم‌ها بخشی از وجودشان را در مکان‌ها به جا می‌گذارند و برخی از این تاثیرات قابل رویت است مانند اشیایی که برجا مانده‌اند. سعی کردم در این مجموعه در گستره بزرگ بوم نقاشی این گیاهان کوچک را نشان دهم. توجه آدم‌ها هم به این گیاهان کوچک برایم جالب توجه بود.

او درباره روند نقاشی کردن خود توضیح داد: من معمولا وقتی به موضوعات مختلف فکر می‌کنم درباره آن‌هاعکاسی و مطالعه می‌کنم و همچنین برای خودم فایل‌های مختلف عکاسی در موضوعات مختلف دارم. تمام این مجموعه‌ها باعث می‌شود فضایی در ذهن آدم شکل بگیرد. مشخصا روند کاری من اینگونه نیست که در یک مکان حاضر شوم و از آنجا نقاشی کنم یا از روی یک عکس به خصوص نقاشی کنم.

نمایشگاه مهر گیاهمهتا معینی در پایان درباره انتخاب نام نمایشگاه گفت: با آقای بهنام کامرانی خیلی درباره انتخاب نام نمایشگاه صحبت کردیم. مهر گیاه نام یک گیاه مشخص است و در افسانه‌ها و خرافات و فرهنگ‌های مختلف آمده است. فرم ریشه این گیاه مانند انسان است. می‌گویند گیاهی است که هرکسی بخورد مهر در وجودش جوانه می‌زند. تمام موجوداتی که نفس می‌کشند تشنه مهر هستند و مهر و محبت ما را زنده نگه می‌دارد. اگر این گیاه را نشانه محبت درنظر بگیریم. فکر کردیم که می‌تواند اسم مناسبی برای نمایشگاه باشد.

گالری شیرین در نشانی تهران، خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک ۵ واقع شده است.

نمایشگاه مهر گیاه

https://didhonar.ir/?p=38639