به گزارش پلاتو هنر، سریال نمایش خانگی «اجل معلق» به کارگردانی عادل تبریزی از پلتفرم فیلمنت به صورت هفتگی منتشر میشود. سریال «اجل معلق» با محوریت موضوعاتی همچون مرگ، تقدیر و زندگی پس از مرگ و از طرفی دیگر فقر و تنگدستی ساخته شده است و مسائلی چون اراده انسان در مواجهه با مرگ را با نگاه کمدی بررسی میکند.
کمدی در دلِ تراژدی
رضا عطاران در سریال «اجل معلق» در نقش داود، مردی میانسال و کارگر کارگاه شیشهگری است که به دنبال اخراج از کارگاه، به همراه دوستش غلام (با بازی عباس جمشیدیفر) دست به شورش میزند تا حق خود را از رئیس کارخانه بگیرد. داستان دو همکار که پس از سالها زحمت، هم از کار اخراج میشوند، هم بیپولی و قرض به آن ها فشار میآورد و هم مهمانان بر سرشان هجوم میآورند و صاحبخانه هم چشم دیدنشان را ندارد. درست مانند زندگی روزمره و اتفاق های ناخوشایندی که به یک باره پیش میآید.

شوخی با مرگ با نگاهِ کمدی
تاکنون موضوع مرگ و دنیا و آخرت بیشتر از لحاظ معنوی و روحانیت برای آثار سینمایی و سریال های تلویزیونی مناسبتی مورد نظر بوده است که در اینجا شوخی با فرشته مرگ، در ژانر کمدی سوژه اصلی داستان است و بازی با کلمات، فضا را برای خلق شوخی های تازه ایجاد میکند که با یادآوری خاطره ای در ذهن مخاطب، او را به خنده وامیدارد.

این سریال مرگ را نه به عنوان یک نقطه پایان بلکه مانند یک وضعیت معلق و کمیک به تصویر میکشد. در «اجل معلق» مرگ هنوز نیامده اما سایهاش بر زندگی سنگینی میکند. داود که خود را پایان راه میداند اما نمیتواند از زندگی دل بکند. خنده در این سریال از سر شادمانی نیست بلکه از استیصال است. درست مانند زمانی که نمیتوانی چیزی را تغییر بدهی و به آن موقعیت میخندی!

رضا عطاران؛ دور از استانداردهای همیشگی
با وجود انتظارات بالا از حضور کمدینی چون رضا عطاران، نقدهای منفی درباره بازی او در سریال «اجل معلق» شنیده میشود. برخی معتقدند که عطاران در این نقش موفق نشده درخشش همیشگی خود را به مخاطب ارائه کند و از استاندارد همیشگیاش فاصله گرفته است.

رضا عطاران بدون شوخیهای سطحی مخاطب را میخنداند
ناگفته نماند که با وجود نقدها، رضا عطاران طرفداران قدیمی خود را دارد و لحن، حرکات بدن و شوخی های به موقع این بازیگر به لبهای مخاطب خنده میآورد. به وضوح مشخص است که «اجل معلق» در طنازی نمیتواند حرف اول را بزند اما این سریال میان محتواهای ضعیف یک سری از سریال های نمایش خانگی و آثار سینمایی در ژانر کمدی، بدون استفاده از شوخی های جنسی و سطحی و کلامی با خلق موقعیت هایی کمدی و شوخیهای بامزه تکرارشونده مخاطب را میخنداند.

الیکا عبدالرزاقی؛ درام یا کمدی
شخصیت صدیقه با بازی الیکا عبدالرزاقی در این سریال یکی از نقش های مکمل اما تاثیرگذار است که در کنار دیگر شخصیت های داستان به ایجاد موقعیت های طنز داستان کمک میکند. یکی از جنبههای مهم شخصیت صدیقه، تلاش او برای مدیریت مسائل درونی خانواده است.
شخصیت صدیقه در «اجل معلق» به طور همزمان میتواند موقعیتهای کمدی و درام را خلق کند. گاهی اوقات به دلیل رفتارهای ساده و بیدغدغهاش، شاهد لحظات کمدی خواهیم بود و در مواقع دیگر، او در مواجهه با مشکلات و چالشها، ویژگیهای درام خود را نشان میدهد.

رضا عطاران، عباس جمشیدی فر، بهزاد خلج، الیکا عبدالرزاقی، گیتی قاسمی، سیاوش چراغیپور، مجید یاسر، رامین ناصرنصیر، یدالله شادمانی، سید رضا حسینی نیا، محمد جواد جعفرپور، سمانه منیری، جواد پولادی، امیر تشکر از جمله بازیگران این سریال کمدی هستند.
در خلاصه داستان رسمی «اجل معلق» آمده است: «آدمها باید جوری زندگی کنند که هر لحظه آماده ملاقات با اجل باشند؛ هر لحظه، هر کجا حتی داخل ماشین، پشت چراغ قرمز!»
فهرست عوامل «اجل معلق» عبارتند از کارگردان: عادل تبریزی، تهیهکننده: سیدابراهیم عامریان، نویسنده: حمزه صالحی، بر اساس طرحی از بهرام افشاری، مدیر فیلمبرداری: افشین علیزاده، تدوین: حسن ایوبی، آهنگساز: امیر توسلی، طراح و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، مدیر صدابرداری: فرشید احمدی، طراح گریم: عبدالله اسکندری، طراح صحنه: سعید هنرمند، طراح لباس: آرام موسوی، طراح جلوه های بصری: امیر ولی خانی، مدیر برنامه ریزی: نغمه نظری، دستیار اول کارگردان: محمد داوودی کیا، عکاس: عباس بغدادی، منشی صحنه: پریسا تاج، فیلمبردار: سید حسام الدین اطیابی، مدیر تدارکات: روح الله خلجی، مدیر تولید: محمدرضا عزتخانی، جانشین تهیه کننده: کیمیا محمودیان، مجری طرح: مریم رحیمی.
بیشتر بخوانید:
نبرد پلتفرم های نمایش خانگی/ «وحشی» یا «کنکل»؟! تصویری عمیق از جامعهای بیرحم