پلاتوهنر

مرجان آقانوری در گفتگو با پلاتوهنر مطرح کرد:

راز ماندگاری در تئاتر، تجربه و زحمت زیاد است

مرجان آقانوری بازیگر و کارگردان جوان حوزه تئاتر و تصویر است. او از سال ۹۲ تا به امروز در حوزه نمایش فعالیت مستمر داشته و جوایز بازیگری و کارگردانی متعددی چون بهترین بازیگر زن جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال 1398 و سال 1401، بهترین بازیگر زن جشنواره بین المللی سیمرغ ۱۳۹۸، بهترین بازیگر زن جشنواره سراری تئاتر فتح ۱۴۰۱ و… دریافت کرده است.

بازیگر نمایش «شیزوفرنی» در گفتگو با پلاتو هنر با اشاره به اینکه در چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، عنوان کرد: در چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر در بخش مهمان حضور دارم، نمایش «شب‌نشینی با مولیر» به نویسندگی و کارگردانی داود فتحعی‌بیگی روی صحنه می‌رود. این نمایش یک بار در سال ۱۳۹۳ برای جشنواره عروسکی تنظیم شده اما روی صحنه نرفته است.

او درمورد موضوع نمایش «شب‌نشینی با مولیر» عنوان کرد: در این نمایش، مولیر از دنیای خود با آقای داود فتحعلی بیگی در حال بحث است. مولیر و آقای فتحعلی‌بیگی درمورد نحوه اجرای نمایش در ایران و فرانسه و مشکلاتی که در تئاتر وجود دارد به هم می‌گویند.

مشکلات مالی و اجراهای ضعیف

آقانوری با اشاره به فضا، کیفیت و حال و هوای جشنواره تئاتر فجر و باقی تئاترهای روی صحنه نسبت به سال‌های گذشته گفت: به نظرم چه در جشنواره فجر و چه در اجراهای دیگر کیفیت اجرا پایین آمده است. زیرا افرادی نو ظهور آمده‌اند که اگر سرمایه داشتند درخشان‌تر می‌شدند. امروز به خاطر شرایط مالی کیفیت اجراهای این افراد ضعیف است اما در ادامه مسیر قطعا پیشرفت خواهند کرد.

او ادامه داد: مسئله دیگر گران شدن متریال است زیرا تئاتری‌ها مجبورند کارها را با وسایل جزیی و ارزان اجرا ببرند و طراحی صحنه به چشم مخاطب ضعیف می‌آید. با این حال روزهای خوبی منتظر تئاتر است.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا مخاطب تئاتر هنوز به دنبال اثر فاخر است، عنوان کرد: پیش‌بینی این موضوع مقداری سخت شده است، آثار کمدی در حال حاضر فروش بیشتری دارند اما وقتی به سمت آثار فاخر می‌رویم بگیر و نگیر دارد. با این حال من معتقدم اگر کار درست انجام شود به فاخر یا کمدی بودنش نمی‌شود خیلی بسنده کرد.

امروز، تئاتر به مثابه یک سرگرمی خود را نشان می‌دهد 

او ادامه داد: با شناختی که از تاریخ، جامعه و فرهنگ دارم تمایل به نمایش‌های لاله‌زاری بیشتر است و تئاتر به مثابه یک سرگرمی خود را بیشتر نشان می‌دهد تا آموزش. همچنین به نظرم باید آثار ایرانی یا آثاری که مولفه‌های شبیه‌تر به فرهنگ ایرانی دارند را انتخاب کنیم.

مخاطب تئاتر نسبت به قبل سخت‌گیر نیست

این بازیگر با اشاره به میزان سخت گیری مخاطبان تئاتر عنوان کرد: به نظرم مخاطب نسبت به قبل زیاد سخت گیر نیست و حتی با یک اثر کوچک هم ارتباط می‌گیرد و همراهی بیشتری با اعضای تئاتر می‌کند. این درحالی است که بعضی از تئاترهایی که از لحاظ کیفی ضعیف هستند پر فروش می‌شوند.

آقانوری در بخش دیگری از سخنانش درمورد حمایت‌ دولت از گروه‌های تئاتری گفت: سالن‌های دولتی از هزینه‌های کمتر و برخوردهای بهتر برخوردارند حتی در تئاترشهر می‌بینم که همکاری با تیم‌های نمایشی بیشتر شده و حمایت‌های خوبی از گروه‌ها می‌شود. درصورتی که چندین سالن‌ خصوصی تعطیل شدند یا تغییر کاربری دادند و هزینه‌های اجاره سالن را زیاد کردند. درنهایت شرایط به قدری سخت شد که ترجیح دادم اصلا در سالن‎‌های خصوصی کاری روی صحنه نبرم. تیم اجرایی هم باید به فکر یک کار زیبا باشد هم به فکر هزینه‌های سنگین.

نسبت به قبل هم سخت پسند شده‌ام

آقانوری درپاسخ به این سوال که آیا در زمینه انتخاب نقش‌ها سخت‌پسند شده است، تصریح کرد: من بعد از چهل و یکمین جشنواره فجر یک تئاتر با آقای حسین حیدری اجرا رفتم و کارهای دیگر را چون علاقه‌مند نبودم قبول نکردم. از آبان بر روی صحنه رفتم و از آن زمان به صورت مداوم اجرا دارم و تا اسفند مشغول خواهم بود. به نظرم نسبت به قبل هم سخت پسند شده‌ام و سعی می‌کنم با افرادی که از صمیم قلب با آنها امکان همکاری دارم، فعالیت کنم.

برای ورود به سینما باید از صفر شروع کرد

او ادامه داد: بعد از جایزه‌ام از جشنواره فجر تماس‌مرجان آقانوری های زیادی از صداوسیما داشتم و خیلی از دفاتر بازیگری من را معرفی کردند. واقعا در این مدت حمایت زیادی دیدم. با این حال ممکن است که ما بچه‌‎های تئاتر، در خانه اولمان یعنی تئاتر در صدر باشیم اما در سینما در صدر نخواهیم بود و این نباید باعث دلسردی ما شود. باید صبر داشت زیرا برای ورود به سینما بازیگر  حتی باید مجبور شود کارش را از صفر شروع کند.

ماندگار شدن در تئاتر زحمت و تجربه زیادی می‌خواهد

این بازیگر و کارگردان در پایان سخنانش با بیان اینکه فضای تئاتر نسبت به گذشته برای ورود جوان‌ها باز است، گفت: احساس می‌کنم که ورود تئاتری‌ها خیلی راحت‌تر از گذشته است. کافی است پول داشته باشید و کلاس بازیگری بروید، مقداری از هزینه‌ سالن‌های خصوصی را پرداخت کنید تا بتوانید وارد این حوزه بشوید. نکته آخر، با اینکه وارد شدن به تئاتر راحت شده اما ماندگار شدن زحمت و تجربه زیادی می‌خواهد که کسی با پول و کلاس به آن نمی‌رسد.

https://didhonar.ir/?p=40930