پلاتوهنر

رازِ صندلی‌‌ها از زبان هنرمندانی که آن‌ها را آفریدند

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه گروهی «سندلی هنرمند» با دعوت بیش از 200 هنرمند در مدیوم‌های مختلف نقاشی،‌ مجسمه سازی، عکاسی، موسیقی، گرافیک،‌ تصویرسازی،‌ طراحی صحنه و … در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

لیلا ابراهیمی و حسین زینالپور از هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد بودند که با آن‌ها گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

تاثیر زنانگی در خلق یک اثر هنری

لیلا ابراهیمی،‌ هنرمند عکاس با بیان اینکه ایده خلق صندلی، آرام‌آرام به ذهنش راه یافته است، گفت: «در قسمت تکیه‌گاه صندلی موهای برباد رفته یک زن را می‌بینیم که به بخش زنانه اثر اشاره می‌کند، چرا که خالق این صندلی نیز یک خانم است. در قسمت نشیمن یا سکون یافته این اثر یک ماهی مرده یا نیمه جان را می‌بینیم که به احساسات سرکوب شده او اشاره می‌کند. نوری که از قسمت بالا به ماهی می‌تابد عروج یا عبور یک زن از بطن سیاهی است.»

سندلی هنرمند

این گفت‌وگو را در اینجا ببینید.

هنرمند و مبارزه در فضایی که قانون آن مشخص نیست

حسین زینالپور، نقاش معاصر با توجه به موضوع و محوریت نمایشگاه «سندلی هنرمند» اثری چند لایه خلق کرده است؛ صندلی که بتواند همزمان با جایگاه هنرمند، ارتباط او با دنیای معاصر را نیز حفظ کند.

او همیشه در خلق نقاشی‌هایش از بازی‌ها به عنوان سوژه استفاده می‌کند.

زینالپور درباره ایده خلق صندلی گفت:«این‌بار از بازی فکری شطرنج در اثر هنری‌ام استفاده کرده‌ام و کل صندلی را به عنوان صفحه این بازی یا نبرد در نظر گرفتم تا به نوعی قوانین بازی را بهم بزنم.»

سندلی هنرمند

به گفته این هنرمند، هر چقدر اثری که هنرمند خلق می‌کند به کاراکتر اصلی‌اش نزدیکتر باشد،‌ آن اثر هنری نیز جذاب‌تر است. هنرمند در طول زندگی‌اش،‌ درست همانند این صندلی مدام در حال مبارزه در فضایی است که قانون آن مشخص نیست.

این گفت‌وگو را در اینجا ببینید.

https://didhonar.ir/?p=57921