پلاتوهنر

در نشست خبری «مچ مدگ» مطرح شد؛

دولت‌مردان ما دغدغه‌ تئاتر و نمایش ندارند

به گزارش پلاتو هنر، «مچ مدگ» به کارگردانی صادق سهرابی از ۲۵ شهریور در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود و روایت حمله ملخ‌ها به مزارع کشاورزان بلوچ است. نشست خبری این نمایش شنبه ۲۴ شهریور با حضور ستاره اسکندری تهیه کننده، صادق سهرابی کارگردان،مریم رودبارانی مجری طرح و نصیراحمد ملازهی نویسنده و مترجم در تئاتر شهر برگزار شد.

ستاره‌ اسکندری تهیه‌کننده این اثر نمایشی ضمن خوش آمدگویی در صحبت‌هایی گفت: تشکر می‌کنم از اصحاب رسانه که سبب می‌شوند با نقد و انعکاس درست زحمت و تلاش یک گروه، آن‌ها را در دیده شدن یاری دهند. ما خود را جدا از شما نمی‌بینیم و سوای فروش به هرشیوه یا وسیله‌ای، ما دستان‌مان را در دستان شما اصحاب رسانه می‌گذاریم.

صادق سهرابی کارگردان این نمایش در ادامه گفت: دغدغه من به‌عنوان کارگردان این اثر این نبود که فقط به جشنواره برویم. نمایش ما در بازبینی اولیه جشنواره استانی به دلایل نامشخصی رد شده و پس از آن، با پیگیری‌های فراوان ما توانستیم وارد جشنواره استانی شویم. جالب‌ آن است که این نمایش با اینکه در بازبینی رد شده بود، اما با این حال در همان دوره به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. من از همان ابتدا به فکر اجرای عموم بودم دوست داشتم یک کار بومی از بلوچستان اجرا کنیم چون به نظرم نمونه کار‌هایی شبیه به این اجرا جایشان در تئاتر خالی است.

تئاتر و نمایش

ملازهی نویسنده نمایش «مچ مدگ» درباره این اثر گفت: مچ به زبان بلوچی همان نخل و مدگ همان ملخ است، داستان اشاره به هجوم ملخ‌ها به نخلستان‌ها دارد و یکی از بزرگترین آفت‌های مردم بلوچ و کشاورزان ملخ بوده است و داستان جریانی واقعی دارد. در این اثر ملخ به هر چیز از داشته‌های یک جامعه اشاره دارد و بیانگر این است که جوامع چطور در برابر این هجوم مقاومت می‌کنند.

ستاره اسکندری در همین زمینه افزود: نکته‌ای که لازم است حتما ذکر شود این است که حضور این تیم در پایتخت و مجموعه‌ تئاترشهر یک سیاست‌گذاری کلی نیست و تنها مختص به شخص آقای حمید نیلی مدیر کل هنرهای نمایشی و همکاران مجموعه‌ی تئاترشهر است.

او ادامه داد: باید پذیرا باشیم که دولت‌مردان ما دغدغه‌ تئاتر و نمایش ندارند چه برسد به استعدادیابی تئاتر شهرستان. ما حتی یک سیاست‌گذار فرهنگی نداریم که حرکتی در این باره وضع کند و هدف برگزاری این نشست رساندن موضوع اهمیت تئاتر شهرستان است.

اسکندری علت حضور خود در این نمایش را مسئولیت فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: همانطور که آگاه هستید بنده سال‌هاست که در حوزه تهیه‌کنندگی تئاتر فعال هستم. چه در کنار دوستان دانشجو و چه در کنارهایی مانند «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی علی رفیعی.  امروز این ایستادگی کنار بچه‌ها را به این خاطر می‌دانم که بتوانم نگاه مرکز هنرهای نمایشی تهران را به تیمی جلب کنم که بدون هیچ‌گونه پشتوانه مالی در تلاش هستند که تئاتر کار کنند. متاسفانه سینما و ادبیات ما آنچه انعکاس داده فقط بحث قاچاق، ترور و فقر بوده، اما این استان فرهنگی غنی دارد که مهجور مانده است.

تئاتر و نمایش

او در ادامه گفت: وقتی فیلم «خورشید آن ماه» ساخته شد من به جادوی بلوچستان دچار شدم. این فیلم کمتر در ایران مورد توجه قرار گرفت ولی در خارج از ایران به خوبی دیده شد. اگرچه اسم تهیه‌کننده از ابتدا تا انتها می‌تواند شامل حال من نشود، اما کنار بچه‌ها ایستادم تا لااقل خیلی‌ها را متوجه این نگاه کنم که دوستان در شرایط سخت بدون پشتوانه مالی به این باور که تئاتر شاخصه فرهنگی است، اعتقاد دارند.

تهیه‌کننده تئاتر «مچ مدگ» تاکید کرد: هدف ما بیدار کردن اهل فرهنگ است که ما باید سهم مسئولیت اجتماعی‌مان را ادا کنیم. اگر بخواهیم منتظر سیاست‌گذاران باشیم راه به جایی نمی‌رسد. فرهنگ کتاب‌خوانی در شرف فراموشی و از بین رفت است، کودک از طریق کتاب تخیل و رویاپردازی می‌کند. امیدوارم قدم بعدی همه ما نیز در جهت ایجاد کتابخانه‌های سیار باشد.

او با بیان اینکه تئاتر دغدغه اهالی سیاست نیست، گفت: ما سال‌هاست دانشجوی تئاتر می‌پذیریم. بدون این که سالنی برای اجرا داشته باشند. در گذشته تئاترهای تهران مکلف بودند قبل از پایتخت در شهرستان‌ها اجرا داشته باشند. من از حمید نیلی سرپرست مجموعه تئاترشهر سپاسگزارم که با ما همراهی داشتند. اما به شدت به سیاست‌گذاری تئاتر معترض هستم.

اسکندری در پاسخ به سوالی درباره جذابیت‌های تئاتر با توجه به غیبت چهره‌ها در این اثر گفت: دیدن یک چهره اتفاق گذری و عبوری است، ولی شناخت فرهنگ یک قوم اتفاق بزرگ‌تری است. حضور تماشاگر برای من بی‌اهمیت نیست. اما این حضور به چه قیمتی باید اتفاق بیفتد؟ نفس تماشاگر به گروه اجرایی انرژی می‌بخشد. من دعوت می‌کنم که مردم فرهنگ واقعی یک قوم شریف را ببینند. من امیدوارم که دوستان تئاترشهر امثال این اجراها را تکرار کنند. رسالت رسانه انعکاس آن چیزی است که کیفیت دارد.

تئاتر و نمایش ستاره اسکندری

اسکندری ادامه داد: در همه جای جهان چهره‌ها جذاب هستند. مسأله این است که چطور ارزش‌ها جابه‌جا شده است. در این نمایش شاخصه های فرهنگی استان مثل رقص و لباس و موسیقی وجود دارد. مرکزنشینان با بخشی از فرهنگ واقعی این استان آشنا می‌شوند. خیلی خوب است که یک زمانی را در طول سال به تئاترهای خارج از مرکز اختصاص بدهند.

اسکندری در بخش پرسش و پاسخ نیز اظهار کرد: تمام تلاش ما بیدار کردن اهل فرهنگ است و می‌خواهیم بگوییم هر کدام مان سهم مسئولیت اجتماعی خود را برداریم و ببینیم در شرایط فرهنگی کنونی، چه چیزی پیش آمده و در حال نهادینه شدن است. امیدوارم همه ما این مسئولیت را نسبت به استان‌های کشور داشته باشیم.

ستاره اسکندری در پایان سخنان خود افزود گفت: این واژه سلبریتی به قدری فاجعه شده که من آن را به کار نمی‌برم، اما در همه جای دنیا چهره‌های شناخته شده، کار تئاتر انجام می‌دهند. در نمایش «مچ مدگ» شاخصه یک استان از فرم و موسیقی و روایت وجود دارد .اساس تئاتر به حضور تماشاگر است، نفس تماشاگر به گروه اجرایی انرژی می‌دهد و تاثیر می‌گذارد. معلوم است که تماشاگر باید بیاید تا کار دیده شود، منتها نمی‌دانم چرا شرایط در سال‌های اخیر اینگونه شده است. در حال حاضر فضای مجازی نصف خواسته‌های آدم‌ها و انرژی‌شان در مصرف می‌کند و این بسیار دردناک است. من از همه مردم برای دیدن فرهنگ واقعی قوم شریفی که سال‌هاست نادیده گرفته شدند، دعوت می‌کنم.

https://didhonar.ir/?p=66183