پلاتوهنر

سفری از «هام» تا «عصر جدید» در نمایشگاه‌های این هفته تهران

به گزارش پلاتو هنر، طبق روال هر هفته مروری خواهیم داشت بر نمایشگاه‌‌هایی که در گالری‌های تهران میزبان آثار هنرمندان هستند.

جمعه 13 مهر چند نمایشگاه هنرهای تجسمی در تهران افتتاح شد. اگر شما هم به هنر و آثار هنری علاقه دارید، می‌توانید گزارش زیر را مطالعه و گالری مورد توجه خود را برای بازدید انتخاب کنید.

نمایشگاه انفرادی «عصرجدید»

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مرجان نعمتی تا 1 آبان در گالری ایکس هما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک 5 ادامه دارد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

«انگار قبلا شهر بیشتر مال من بود تا الان
شهر قبلا بزرگتر بود یا تجربه‌اش وسیع‌تر؟
جالبه که وارونه است: هرچه شهر بزرگ‌تر شد، تجربه‌اش کوچک‌تر!
چه تناقض عجیبی!
جایی که پیش‌از این همه گوشه‌هایش زیر پای ما بود، ولی کم کم…
سینماها تعطیل شدند. کرکره‌ها کشیده شدند.
دیگر وسط هفته برنامه‌ای نمی‌گذاریم… آن هم وسط شهر!
گستره تجربه ما از شهر شد شعاع یک کیلومتری از مبل خانه!
نهایتاً یک گذر سریع، یا یک عکس فوری، مثل پولاروید.
زیرنویس هم برای آرشیو یادآر. شاید تجربه عصر جدید همین باشد…
مجموعه عصر جدید تلاش من است برای گرد هم آوردن آنچه بود با یادآورهای شهر آشنا در دوره‌ای جدید.»

نمایشگاه‌های

نمایشگاه انفرادی «دست نزدنی‌ها»

نمایشگاه انفرادی آثار آوا افشاری با عنوان «دست نزدنی‌ها» تا ۲۷ مهر در گالری پروژه‌های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «آشنایی‌زدایی بازی‌ای است که اغلب توسط هنرمندان انجام می‌شود. آوا افشاری برای درک بهتر و یادگیری مواد و بافت‌ها به حس لامسه‌اش وابسته است تا مسیر کاری خود را پیش ببرد. قطعات معمولی روزمره که قرار است لمس شوند، برای تغییر ادراک فرد از یک شی به راحتی قابل درک، تغییر شکل داده می‌شوند: عمل تبدیل اشیا آشنا به چیزهایی عجیب و غریب و بیهوده ساختن ابزارهای مفید. گل، این ماده باستانی در معرض گرمای  شدید قرار می‌گیرد تا با عمل ذوب قطعات سرامیکی شکل بگیرند: عمل گریز از تطبیق‌پذیری و فرار از قالب‌ها.

هنرمند با تحریف واقعیت به چند لایه معنایی اشاره می‌کند. محدودیت‌، تبعیض‌، خشونت‌، فاصله‌گذاری که در زمان شیوع کرونا رخ داد و در نهایت دست نزدنی‌ها. برای نسلی که در میان کاستی‌ها و محدودیت‌های مختلف بزرگ شده است و به وضوح خطوط آن را لمس نموده، یافتن راهی برای صحبت کردن یا حداقل زمزمه کردن بسیار مهم است.

آوا افشاری متولد 1371,  لیسانس خود را از دانشگاه هنر تهران در رشته مجسمه دریافت کرده.

او با متریال‌های متنوعی در آثار مجسمه‌سازی و همچنین چیدمان‌های در خور تامل‌اش در نمایشگاه‌های متعدد گروهی شرکت نموده و این اولین نمایشگاه انفرادی اوست.»

روزهای تعطیل: شنبه‌ها و یکشنبه‌ها

نمایشگاه‌های

نمایشگاه گروهی «هام»

نمایشگاه گروهی حجم و نقاشی به گردآوری مهرنوش کمند با عنوان «هام» تا 27 مهر در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپاست.

در این نمایشگاه آثاری از سمانه ابری، شقایق احمدیان، هه‌وال تاژاندره، مهرداد جعفری، رضی رضوی، امیرمهدی زاهدی، هدا زرباف، یاسمن عطایی، شهرام کریمی، امیر کمند، فرشید مثقالی و فرشید ملکی به نمایش گذاشته می‌شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «در سال ۱۹۶۱، آمریکا اولین هومونید را به فضا فرستاد. سرنشین این سفر تاریخی، نه انسانی جسور، بلکه شامپانزه‌ای کوچک به نام «هام» بود. سفری که در زمینه‌ رقابت تسلیحاتی و سیاسی دوران جنگ سرد، به عنوان نمادی از برتری طرف پیروز و البته تحقق میل دیرین انسان در راه برتری بر جهان و سودای تسلط بر طبیعت در تاریخ ثبت شد. این تجربه و بازتاب آن در ذهن یا بدن «هام» هرگز انتقال نیافت. او اولین پستانداری بود که اگرچه به جبر، اما فضای بی‌کران را لمس، و مواجهه با زمین را از جایی نو تجربه کرد.

نمایش «هام» با نگاهی به این لحظه تاریخی و پرسش‌های پیرامون آن، به جستجوی آنچه در ذهن نخستین انسان‌ها نسبت به آسمان شکل گرفته می‌پردازد. آیا آن‌ها زمانی که به گنبد آبی خیره بودند، به فکر سفر به آسمان‌ها می‌افتادند؟ آیا آن‌ها می‌توانستند زمین را از فاصله‌ای دور و از دریچه‌ نگاهی دیگر تصور کنند؟ از این طریق این نمایشگاه مخاطب را به تماشای دیدنِ از دریچه‌ نگاهِ دیگری دعوت کند. دیگریِ هام یا انسان نخستین. در این نمایشگاه، آثاری از هنرمندان نسل‌های مختلف با هدف ایجاد فضایی میان اثر و مخاطب گردآوری شده تا از طریق این هم‌نشینی، نگاه‌ها و دیدگاه‌های متنوع، مخاطب را به «تخیلِ تجربه‌ای تازه از منظر دیگری» دعوت کند.»

روزهای تعطیل: شنبه‌ها

نمایشگاه‌های

نمایشگاه انفرادی «منو ببین، توی خودم گره می‌خورم و آب می‌شم»

نمایشگاه انفرادی آثار کیانا خزچین با عنوان «منو ببین، توی خودم گره می‌خورم و آب می‌شم» تا 25 مهر در گالری بستان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، نبش بیست و دو، پلاک ۷۱ ادامه دارد.

روزهای تعطیل: دوشنبه‌ها

نمایشگاه‌های

https://didhonar.ir/?p=68403