پلاتوهنر

عارف ایوانی در گفتگو با پلاتو هنر؛

فرکانس زندگی را در درامز دیدم

به گزارش پلاتو هنر، عارف ایوانی نوازنده درامز و گیتار الکتریک متولد 30 اردیبهشت 1375 است.

این نوازنده درامز درباره فعالیت هنری‌اش در گفتگو با پلاتو هنر توضیح داد: من از 18سالگی وارد حرفه موسیقی شده‌ام. گیتار را به همراه درامز می‌نواختم ولی چون علاقه داشتم به عنوان نوازنده درامز وارد دنیای موسیقی شوم، درامز را جدی تر ادامه دادم. شرایط تمرین درامز بسیار دشوار است. فضای مناسب معمولا برای تمرین همیشه مهیا نیست. تا به امروز یادگیری این ساز بیشتر برای من به صورت خودآموز بوده است. بیشتر به کمک کتاب این ساز را یاد گرفتم و چندسالی تنها در استودیو تمرین می‌کردم. پس از آن نزد نیما حمیدی به یادگیری درامز پرداختم.

آشنایی با رضا یزدانی

این هنرمند از نحوه آشنایی‌اش با رضا یزدانی گفت: پاییز 1400 توسط نیما حمیدی به رضا یزدانی معرفی شدم و همکاری و آشنایی ما شکل گرفت. پیش از آن در برنامه هایی اجرا داشتم ولی شروع مسیر حرفه ای من با رضا یزدانی بود. سبک فعالیت رضا یزدانی راک و پاپ راک است که با سبک فعالیت من همخوانی دارد. سلیقه موسیقایی او و نوازنده های گروهش به آنچه من معمولا گوش می‌کنم نزدیک است و این باعث می‌شود همکاری ما کنار هم جذابیت بیشتری داشته باشد.

تلفیق موسیقی پاپ و راک به سیک یزدانی مخاطب را جذب می‌کند

ایوانی درباره سبک یزدانی عنوان کرد: مخاطبان یزدانی خاص پسند هستند. تلفیق موسیقی پاپ و راک در سبک موسیقی یزدانی باعث می‌شود یک اجرای کامل به مخاطبان خود ارائه دهد. باتوجه به اینکه موسیقی راک در ایران کمتر دیده می‌‌شود رضا یزدانی در این سال ها توانسته با سبک جدید و خاص پسند خود مخاطبان خود را جذب کند. ولی طبیعتا یک سری هم نمی‌توانند با این سبک ارتباط برقرار کنند.

نقش درامز در موسیقی پاپ

این نوازنده درباره جایگاه درامز گفت: جایگاه و نقش درامز در کنسرت های پاپ و راک کاملا به تنظیم کننده بستگی دارد. باور دارم همه‌ی سازها در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند و تکمیل کننده یکدیگر هستند.

تک نوازی درام

این هنرمند مطرح کرد: یک سری فستیوال برای اجرای این ساز در خارج از ایران برگزار می شود. در این فستیوال ها نوازنده های درامز با تکنیک های مختلف به صورت سولو بدون حضور هیچ ساز دیگری می نوازند. در کنسرت رضا یزدانی پیش از اولین قطعه موسیقی در شروع کار، اجرای کنسرت با درامز آغاز می شود و یک سری از کارها هم در پایان درامز نواخته می‌شود ولی طبیعتا سولوی درامز به علت محدودیت زمان در اجرای زنده کمتر دیده می‌شود.

هویت درامز در موسیقی

ایوانی در ادامه عنوان کرد: درامز با وجود اینکه به عنوان همراهی کننده نقش موثری در موسیقی دارد، به عنوان قلب گروه موسیقی شناخته می‌شود. صدای همه‌ی سازها بر صدای درامز تکیه می کنند و ریتم را دنبال می‌کنند. چون همیشه در گروه های موسیقی یک نوازنده درام حضور دارد نقش و حضور این نوازنده کاملا به چشم می آید. به عنوان مثال با وجود اینکه دو نوازنده گیتار در گروه هستند اگر صدای یکی از آنها قطع شود خللی در اجرا پیش نمی‌آید و اجرا پیش می‌رود ولی قطع شدن صدای درامز کاملا محسوس است.

او افزود: بر اساس سلیقه تنظیم کننده و رهبر ارکستر نقش درامز در موسیقی پاپ و راک و تلفیقی با یکدیگر متفاوت می‌شود. در هر سبکی امکان دارد نقش درامز پررنگ و یا کم‌رنگ در نظر گرفته شود.

شروع اجرای زنده با درامز برایم هیجان‌انگیز است

این نوازنده درباره دلیل انتخاب درامز به عنوان ساز تخصصی خود توضیح داد: در دوران نوجوانی بیشتر به موسیقی متال علاقه داشتم. تم اکثر حوزه های موسیقی فعالیتم گیتار الکتریک، گیتار بیس و درامز بود. این موضوع برای من هیجان بیشتری داشت که همزمان با درامز، گیتار نواخته می‌شود.

او ادامه داد: به هنگام نوازندگی درامز، متوجه گذر زمان نمی‌شوم. برای اولین بار هم در حین اجرا هیچ استرس و اضطرابی نداشته‌ام. به خصوص شروع اجرای زنده با درامز برایم بسیار هیجان‌انگیز است. انرژی که حین اجرای زنده از مخاطبانم دریافت می‌کنم برایم قابل توصیف نیست.

نگاهی به درامز

ایوانی توضیح داد: درامز نوعی ساز کوبه‌ای به حساب می‌آید. این ساز امروزه به دو شکل وی درامز و آکوستیک دیده می‌شود. با توجه به افزایش سازهای الکتریک هنرجویان حتما باید در کنار سازهای الکتریک، سازهای آکوستیک هم بنوازند که اصولا برای آکوستیک استودیو مورد نیاز است. در حقیقت داینامیکی که روی سازهای آکوستیک قرار دارد با وی درامز متفاوت است.

او در ادامه گفت: چیدمان اجزای درامز می‌تواند در هر اجرا متفاوت باشد. چیدمان متفاوت صداهای مختلف ایجاد می‌کند. این چیدمان یک پایه و اساس کلی دارد. تام تام باید در مقابل قرار بگیرد. دوتام باید سمت راست باشد ولی کاملا سلیقه‌ای است. بیس درامز بزرگ‌ترین کیک در مقابل شما قرار می‌گیرد که یک پدال به این کیک وصل می‌شود. با پای راست می توانید به آن ضربه بزنید تا صدای درامز تولید شود.

او افزود: در حقیقت دو عدد تام (تام ۱ و تام ۲) روی بیس درامز سوار می‌شود. در سمت راست فلور تام قرار می‌گیرد که معمولا کشیده و بزرگ است اما از کیک کوچک تر است و یک عدد اسنیر در مقابل نوازنده قرار دارد که کاملا صدای متفاوتی ایجاد می‌کند. در سمت چپ درامز سنج های هت قرار دارد که معمولا اندازه سنج ها ۱۴ اینج است و یک عدد کرش و یک عدد راید هم به عنوان سنج های درامز در کنار این ساز قرار دارند.

این نوازنده درامز بیشتر توضیح داد: انتخاب سایز و تعداد این اجزا کاملا سلیقه‌ای است و بر اساس اندازه های متفاوت صداهای متفاوتی هم ایجاد می کنند. اندازه تام تام به ترتیب 8، 10 و 12 اینچ وزاندازه دو عدد فلور  14 و 16 اینچ است. با توجه به سبک موسیقی کوک درامز قابل تغییر است. همچنین جنس و مدل سنج هایی که انتخاب می‌کنیم طبیعتا بسیار  می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این هنرمند، دنی کری، مایک پورتنوی، گوین هریسون و نیک منزا را به عنوان نوازنده های درامز مورد علاقه خود معرفی کرد.

عارف ایوانی در پایان در پاسخ به این سوال که برای بهبود نوازندگی از چه تکنیک هایی استفاده می‌کند گفت: نوازنده های مطرح معمولا تکنیک های خود را به صورت ویدئو در یوتیوب آموزش می‌دهند. این محتوا در اینترنت قابل تهیه است و نیاز نیست حتما برای یادگیری به آموزشگاه مراجعه و به صورت حضوری اقدام کنید.

سمیرا اسدیان

https://didhonar.ir/?p=31840