بعد رفتن

1396061417010344211851654
1396061417010344211851654

درباره فیلم  “بعد رفتن “

 

خلاصه داستان:

آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است …

بازیگران و سایر عوامل فیلم:

بازیگران: صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی، حامی ترابی

عوامل فیلم: تهیه کننده: محمود بابایی، نویسنده و کارگردان: رضا نجاتی، مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض، تدوین: عماد خدابخش، مشاور کارگردان: امیرحسین عسگری، طراح صحنه: امیرحسین حداد، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران، مدیر تولید: امیر نشاط، طراحی و ترکیب صدا: زهره علی اکبری، طراح گریم: مهدی صیاد، طراح لباس: چکامه میرخانجانی، عکاس: حسن شجاعی، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: حمیدرضا غفارزاده، منشی صحنه: غزل رشیدی، طراح پوستر: محمد شکیبا، طراح لوگو: محمود آراسته

درباره فیلم :

این فیلم اولین فیلم بلند این کارگردان است و پیش از این فیلم کوتاه ارفاق با بازی هوتن شکیبا را ساخته است که توانسته جوایز مختلفی را از جشنواره‌های فیلم کوتاه دریافت کند.

همچنین محمود بابایی در سال گذشته تهیه کنندگی فیلم بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی را تهیه کرده است و امسال با این فیلم به جشنواره آمده است.

نقد فیلم

اولین اثر بلند رضا نجاتی است که در جشنواره چهل و یکم حضور کرده است. فیلم علی رغم اینکه نیت و قصدش تکریم مفهوم خانواده است، اما در ساخت و پرداخت داستان خود با نقص روبه‌روست، نواقصی مانند ریتم کند و خسته کننده، تلاش نافرجام در ساخت درام، بازی تکراری و خسته کننده صابر ابر به عنوان شخصیت اصلی فیلم. «بعد از رفتن » همانند خیلی از آثار سینمایی که نماهای جذاب و تصاویر دیدنی ،ایراد ها و ضعف فیلم ها مرتفع می کند، در اینجا هم با نماها و جلوه های بصری زیبا، موانع داستان و فیلم نامه را می پوشاند. مخاطب در طول روایت به دلیل اینکه فیلم ورای ایده اولیه خود نمی رود، در یک فضای ابتدایی از داستان باقی می ماند. همچنین بازی تکراری صابر ابر که یادآور آثاری همچون  «اینجا بدون من»، «آسمان زرد کم عمق»، «نزدیکتر» و… است، پیش فرضی وارد ذهن مخاطب می کند که به تجربه مخاطب از اثر لطمه می زند و فضایی تکراری را به ذهن او متبادر می کند.

نشست خبری فیلم هوک با حضور عوامل این فیلم

نخستین نشست خبری پردیس سینمایی ملت در پنجمین روز از جشنواره فیلم فجر مربوط به فیلم “بعد از رفتن” یک درام اجتماعی با نگاهی تازه به مسائل روز جامعه برگزار شد.

 

محمد بابایی در ابتدای این نشست  با اشاره به وقت کمی که برای تولید داشت گفت: آخرین گروهی بودیم که برای جشنواره فیلم ساختیم، اگر اشتباه نکنم ۶ آذر ماه بود که تازه کلید زدیم.

در ادامه این نشست رضا نجاتی، کارگردان «بعد از رفتن» بیان کرد: در ابتدا باید بگویم که در این فیلم بهترین تهیه‌کننده جهان را  همراه خود داشتم. آقای بابایی بسیار همراه و پایه است.

وی با اشاره به نگارش فیلمنامه افزود: این فیلم را پس از فیلم کوتاه «شوفر» و «ارفاق» کار کردم. در این سه سال، اتفاق‌های خوب و بد بسیاری برای من رخ داد و نتیجه آن فیلم «بعد از رفتن» شد.

امیرحسین حداد، طراح صحنه فیلم نیز اظهار کرد: گروه تولید این فیلم بسیار میل به خلاقیت داشت و گاهی مجبور بودیم این حجم از خلاقیت را کنترل کنیم. فضایی که کارگردان به ما می‌داد، منجر می‌شد ما تعاریف جدیدی را خلق کنیم که به فیلمنامه آسیب نزد.

نجاتی در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی ریتم فیلم کند می‌شود، گفت: زمانی که ما ریتمی را برای فیلم انتخاب می‌کنیم، نمی‌توانیم آن را دستکاری کنیم. همچنین مخاطب برای موضوع‌هایی که در فیلم مطرح می‌شود نیاز به زمان دارد تا فکر کند.

او ادامه داد: روز اولی که به دفتر آقای بابایی رفتم، گفتم من تلاش می کنم (لطفا دقت کنید من ادعایی نکردم و‌ندارم فقط می گویم تلاش کردیم) یک فیلم شریف بسازم . سعی کردیم از جریان حال سینمای ایران دور شویم و به حال جدیدی در سینمای ایران برسیم.

کارگردان فیلم «بعد از رفتن» درباره ژانر فیلم بیان کرد: ممکن است فیلم بعدی‌ام خشن یا تند باشد اما من در این فیلم انتخاب کرده‌ام که در این ژانر فیلم باشد.

 

 

 

https://didhonar.ir/?p=10420