پلاتوهنر

درباره فیلم‌های حاضر در سودای سیمرغ جشنواره «فجر 42»

به گزارش پلاتو هنر، روز گذشته 19 دی ماه اسامی فیلم های حاضر در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر معرفی شدند، این در حالی است که بر اساس فراخوان منتشر شده قرار بود ۱۵ دی ماه اسامی فیلم‌ها معرفی شوند. از همان روز گذشته و بعد از معرفی فیلم ها نیز نظرهای متعددی درباره فیلم های موجود مطرح شده است. برخی معتقدند که در این دوره از جشنواره حضور چشمگیر و قابل توجه فیلم اولی ها را شاهد خواهیم بود که این شاید بتواند نوید معرفی استعدادهای نو را بدهد. از طرف دیگر برخی بیان می کردند که این دوره از جشنواره، گویا مختص ارگان های دولتی است. از طرف دیگر بیرون ماندن فیلم های مهران مدیری، رامبد جوان و حسین دوماری نیز بحث هایی را به دنبال داشت. با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که چهل و دومین دوره از جشنواره فیلم فجر به چه صورت کار خود را پیش می برد.

در ادامه به معرفی فیلم های راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره 42 می پردازیم.

درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»

فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی

بهروز افخمی بعد از گذشت ۹ سال از ساخت آخرین فیلم خود بار دیگر سراغ فیلمسازی آمده و «صبح اعدام» را بر اساس قصه‌ای در دهه ۴۰ تولید کرده است. این فیلم بازیگران شناخته شده‌ای ندارد و به گفته مدیران سازمان سینمایی سوره جزو کم‌خرج‌ترین آثار تولید شده است. در «صبح اعدام» ارسطو خوش‌رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی و مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی بازی کرده‌اند.

«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز روایت می‌شود.

فیلم «دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی

اصغر نعیمی فیلم هایی چون «هایلایت»، «سایه های موازی» و «خط استوا» و همچنین سریال «عملیات رعد» را در کارنامه خود دارد. سال گذشته در ترکیب اکران فیلم سینمایی «خط استوا» حضور داشت فیلمی که به‌ عنوان یک اثر کمدی معرفی می‌شد و با آنکه در دو سه هفته ابتدایی اکران توانسته بود با فروش قابل‌توجهی مواجه شود اما خیلی زود آمارش در گیشه سیر نزولی پیدا کرد.

«دو روز دیرتر» ششمین فیلم این کارگردان به شمار می‌رود که با پشتیبانی روایت فتح ساخته شده است و نگاهی طنز به مساله جمعیت و فرزندآوری دارد.

سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، کمند امیر سلیمانی، سید جواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد به عنوان بازیگر حضور در این فیلم سینمایی حضور دارند.

فیلم «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور

شهرام حقیقت‌دوست بازیگر اصلی این فیلم است و در کنارش فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری به ایفای نقش می‌پردازند.

«قلب رِقه» از جمله آثار بنیاد سینمایی فارابی امسال است که به‌صورت مشارکتی به فجر رسیده و بنیاد رسانه‌ای بیان در تولید این اثر مشارکت داشته است. این فیلم درباره محور مقاومت و روایتگر اتفاقات پیرامون حضور داعش در سوریه است.

درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»

فیلم «شهسوار» به کارگردانی حسین نمازی

«شهسوار» سومین فیلم سینمایی حسین نمازی است که دو سال پیش نیز با «شادروان» در جشنواره فجر حاضر شد. نمازی در قاب تلویزیون نیز سریال پربیننده «حوالی پاییز» را داشت و حالا در سومین گام به سراغ «شهسوار» رفته است. فیلمی که نیمی از آن را بخش خصوصی و نیم دیگر آن بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذاری کرده اند.

الناز حبیبی و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی این فیلم هستند و داستان این فیلم طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد.

فیلم «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری

محمود کلاری یکی از معتبرترین برندهای سینمای ایران در حوزه تصویربرداری است. کلاری که سابقه همکاری با فیلمسازان شاخص بسیاری از زنده‌یاد علی حاتمی و مسعود کیمیایی گرفته تا ابراهیم حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی را در کارنامه خود دارد، حالا «تابستان همان سال» را به‌عنوان سومین فیلم خود در مقام کارگردان به سرانجام رسانده است و در جشنواره فجر 42 رونمایی می شود.

مهران مدیری به عنوان نقش اصلی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»
درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»

فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی

جواد عزتی در یک تغییر فاز مهم در کارنامه‌ خود به سمت کارگردانی خیز برداشته و فیلم سینمایی «تمساح خونی» را به جشنواره فجر رسانده است.

عزتی که در دو فیلم اخیر خود یعنی «کت چرمی» و «مرد بازنده» به تهیه‌کنندگی کامران حجازی ایفای نقش کرده بود، حالا با تهیه‌کنندگی او اولین فیلمش را کارگردانی کرده است.

در این فیلم سینمایی که نقش اصلی آن را جواد عزتی بر عهده دارد؛ عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج و شبنم قربانی نقش‌آفرینی ‌می‌کنند. در خلاصه داستان «تمساح خونی» آمده است: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره … ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

رونمایی از تصویر سجاد بابایی در نقش شهید زین‌الدین

فیلم «مجنون» به کارگردانی مهدی شامحمدی

مهدی شامحمدی کارگردان مستندهایی چون «عملیات غیرممکن»، «فصل هرس»، «خانه‌ای برای تو» و.. پا به عرصه سینمای داستانی گذاشته و اولین فیلم بلند خود را به سرانجام رسانده است. «مجنون» فیلمی است که او با همراهی عباس نادران در مقام تهیه‌کننده در آبادان جلوی دوربین برد. «مجنون» احتمالا مهمترین فیلم سازمان «اوج» در ویترین فجر امسال است.

سازمان اوج در این فیلم سراغ شهید مهدی زین‌الدین رفته است و «مجنون» مقطعی از زندگی این شهید و حضورش در عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. نقش مهدی زین الدین را سجاد بابایی بازی می‌کند، بازیگری که سال گذشته به دلیل حضورش در «استاد» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مرد شد.

«دروغ‌های زیبا» پروانه نمایش خود را دریافت کرد

فیلم «دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم

فیلم «دروغ های زیبا» محصول مشترک بین ایران و بنگلادش است، فیلمی که سال گذشته مرتضی آتش زمزم آن را با ترکیبی از بازیگران ایرانی و بنگلادشی از آن را در خاک بنگلادش جلوی دوربین برد. آخرین ساخته مرتضی آتش زمزم به سال ۹۹ بازمی گردد که امسال با نام «هولیا» روی پرده رفت.

درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»
درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»

فیلم «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا

بابک خواجه پاشا سال گذشته با فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در این رویداد از سوی منتقدان تحسین شد و امسال «آبی روشن» را به پشتیبانی اوج ساخته است.

سارا حاتمی که سال گذشته در ویترین فجر به دلیل حضور در «کت چرمی» موفق به کسب سیمرغ نقش مکمل زن شد، در این فیلم بازی می کند، همچنین مرتضی امینی تبار که با «زخم کاری» پا به سینما گذاشت در کنار او قرار دارد و مهران احمدی هم دیگر بازیگر این اثر است.

درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»
درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»

فیلم «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری

محمد عسگری که سال گذشته به واسطه ساخت «اتاقک گلی» در جشنواره فجر مورد تحسین قرار گرفت امسال باز هم یک سوژه دیگر از جنگ تحمیلی را دستمایه ساخت اثر کرده است و به سراغ ماجرای دلاوری‌های شهید شیرودی رفته است.

«آسمان غرب» به تهیه کنندگی حبیب الله والی نژاد روایتی از رشادت‌های این شهید است و حضور او در سه روز آغازین جنگ را نشان می‌کند.

میلاد کی‌مرام نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد و ایفاگر نقش شهید شیرودی است. «آسمان غرب» فیلم جنگی اکشنی است که در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است و در تولیدش فارابی و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز سهیم بوده‌اند.

درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»

فیلم «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی

«پرویز خان» اولین تجربه کارگردانی علی ثقفی است. فیلمی درباره یکی از مربیان بزرگ فوتبال که تصمیماتش همواره برای فوتبال دوستان و البته بازیکنان این ورزش حیرت‌انگیز بوده است، فوتبال دوستان دهه ۴۰ و ۵۰ پرویز دهداری را به خوبی به یاد دارند، مربی‌ای که یک الگوی ورزشی و اخلاقی به شمار می‌آید و همیشه اخلاق را بر ورزش مقدم می‌دانست. عطا پناهی که پیش از این چند مستند ورزشی ساخته است به عنوان تهیه کننده حضور دارد و تولید شده در سازمان اوج است.

سعید پورصمیمی در این فیلم در نقش پرویز دهداری حضور دارد.

فیلم «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی

امیرعباس ربیعی که این روزها فیلم سینمایی «ضد» را روی پرده دارد، حالا با «احمد» به جشنواره فیلم فجر آمده است، فیلمی درباره زلزله بم.

ربیعی در این اثر سعی کرده است گوشه‌ای از فعالیت‌های شهید احمد کاظمی در سامان دادن به شهر بم پس از زلزله را به نمایش بگذارد. این اثر برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را روایت می‌کند.

«احمد» محصول دیگری از سازمان سینمایی سوره است که البته موسسه تصویر شهر هم در ساخت آن سهیم بوده است.

درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»
درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»

فیلم «میرو» به کارگردانی حسین ریگی

«لیپار» اولین فیلم حسین ریگی بود که از نظر ساختار و داستان سینمایی، بازخوردهای خوبی هم در جشنواره فجر شاهد بود اما دومین فیلم او یعنی «هوک» نتوانست انتظارات را برآورده کند. حالا «میرو» سومین تجربه کارگردانی حسین ریگی است که به تهیه‌کنندگی سعید الهی و با سرمایه‌گذاری بنیاد شهید و بنیاد فارابی آن را به سرانجام رسانده است.

اصلی‌ترین وجه تمایز «میرو» با دو فیلم قبلی حسین ریگی، زمان روایت آن است که مربوط به دوران دفاع مقدس می‌شود اما همچنان با قهرمانی برخاسته از خطه سیستان و بلوچستان مواجه هستیم و داستان در همان لوکیشن به تصویر درآمده است.

«شور عاشقی»

فیلم «شور عاشقی» به کارگردانی داریوش یاری

«شور عاشقی» فیلم تازه داریوش یاری است که روایتی مستقیم از واقعه عاشورا دارد و از معدود آثار تاریخی حاضر در ویترین جشنواره فجر محسوب می‌شود. این فیلم هم محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد فارابی است و مهدی زمین‌پرداز، پیام احمدی‌نیا، نادر فلاح، علیرضا استادی و سیامک صفری در آن ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق

سهیل موفق در امتداد فیلم های کودکش باز هم سراغ فیلمی برای کودکان رفته است، او این بار «نوروز» را ساخته و به ویترین فجر آورده است.

علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

این فیلم در مورد نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود …»

فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت

سروش صحت در ادامه تجربه‌های موفقی همچون «ساختمان پزشکان» و «لیسانسه‌ها» در حوزه سریال‌سازی، برای ورود به دنیای کارگردانی سینما، فیلم «جهان با من برقص» را در سال ۹۷ کارگردانی کرد که در جشنواره جهان فیلم فجر رونمایی شد و اتفاقا در اکران عمومی هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

«صبحانه با زرافه‌ها» حالا دومین فیلم سروش صحت در مقام کارگردان محسوب می‌شود که یکی از مهمترین برگ‌برنده‌هایش ترکیب متفاوت بازیگران اصلی است.

پژمان جمشیدی، بهرام رادان، هوتن شکیبا و هادی حجازی‌فر چهار بازیگر محوری فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» هستند.

درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»
درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره «فجر ۴۲»

فیلم «آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی

بهروز شعیبی آخرین بار با فیلم «بدون قرار قبلی» به جشنواره فیلم فجر آمد. او در کارگردانی ژانرهای متنوعی را تا به امروز تجربه کرده و حالا فیلم «آغوش باز» را با همراهی علی سرتیپی در مقام تهیه‌کننده به جشنواره فجر رسانده است. فیلمی که پروانه ساخت آن پیش‌تر با نام «هم‌آهنگ» صادر شده بود و در آستانه رونمایی در جشنواره فجر نام آن تغییر کرد.

حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی، مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی ازجمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: سه‌ قصه عاشقانه… سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند.

فیلم «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌ حسینی

شاه‌ حسینی بالغ‌ بر یک دهه از عرصه کارگردانی فاصله گرفته بود و حالا فیلم «دست ناپیدا» حکم بازگشت او به عرصه کارگردانی را دارد. داستان فیلم تازه این کارگردان درباره زنانی است که در سال‌های جنگ، البسه خونی رزمندگان را در آب‌های رود کارون می‌شستند.

فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی

مسعود جعفری با «بهشت تبهکاران» پا به میدان رقابت گذاشته است، فیلمی که سال گذشته در بخش رزروهای جشنواره قرار داشت و اعلام شد هر زمان که مراحل تولیدش به پایان برسد در فجر به نمایش گذاشته می شود.

مسعود جعفری جوزانی اما سال‌ها بود که دغدغه ساخت این اثر را داشت؛ فیلمی که مقطعی حساس از تاریخ معاصر ایران را به نمایش می گذارد و درباره ملی شدن صنعت نفر ایران است. در این فیلم تاریخی امیرحسین آرمان و رضا یزدانی بازی می‌کنند.

فیلم «نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی

«نبودنت» فیلمی است که سجادی حسینی پروانه ساخت آن را در سال ۱۴۰۰ دریافت کرد و حتی زمزمه‌های مبنی‌بر تلاش برای رونمایی آن در جشنواره چهلم فیلم فجر هم وجود داشت، اما فرآیند تولید آن در موعد مقرر به سرانجام نرسید و حالا در جشنواره چهل‌ودوم قرار بر رونمایی از این فیلم است.

سجادی‌ حسینی سابقه دستیاری کارگردانان معتبری همچون اصغر فرهادی را در کارنامه خود دارد و «نبودنت» بعد از سه فیلم «شب بیرون»، «بوفالو» و «بی‌سر» چهارمین تجربه کارگردانی بلند کاوه سجادی‌حسینی محسوب می‌شود که فیلمنامه آن را هم خودش به نگارش درآورده است.

مارال بنی‌ آدم در نقش پروین اعتصامی

فیلم «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی

این فیلم داستان زندگی پروین اعتصامی بانوی شاعر ایرانی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در این فیلم سینمایی علاوه بر مارال بنی‌آدم در نقش پروین، هنرمندانی همچون آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی‌نیا، حسین پاکدل، محمدعلی نجفی، امیرحسین صدیق، رامین ناصر نصیر، رضا فیاضی، بیژن بنفشه‌خواه، یوسف صیادی، حسام نواب‌صفوی، ملیکا شریفی‌نیا، محمد شعبان‌پور، الهه جعفری، محمدرضا شهبانی‌نوری، مریم ورزی، محمد ساربان، مجید جعفری، شهرداد بانکی و عباس علی محمدی حضور دارند.

فیلم «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان

محمدابراهیم غفاریان سال گذشته بود که برای فیلم «نپتون» پروانه ساخت دریافت کرد، کارگردانی که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نامش در ترکیب ۸۶ کارگردان فیلم‌ اولی مورد تأیید بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد و حالا اولین ساخته‌اش برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر آماده نمایش شده است.

پروانه ساخت فیلم بلند سینمایی «نپتون» به تهیه‌کنندگی مهدی ودادی، نویسندگی مرجان رئیس‌الساداتی و کارگردانی محمدابراهیم غفاریان آذرماه سال گذشته صادر شد.

داریوش ارجمند، حسین زندباف، روح الله سهرابی، محمدرضا عباسیان، محمدحسین لطیفی، احمد مرادپور و محمدحسین نیرومند اعضای هیات انتخاب این رویداد هستند.

 

بیشتر بخوانید:

پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینما در یک دهه اخیر

https://didhonar.ir/?p=39831