پلاتوهنر

گمانه زنی‌ها درباره دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر

به گزارش پلاتو هنر، مدتی است که صحبت‌هایی پیرامون انتخاب دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر مطرح شده و در چند روز اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره این مساله عنوان شده است و در این راستا از تعدادی از افراد هم نام برده می‌شود. حتی برخی بیان می‌کنند که گزینه قطعی دبیری جشنواره فیلم فجر مشخص شده است.

در دوره‌های گذشته افرادی چون مجتبی امینی، مسعود نقاش زاده، سید محمدمهدی طباطبایی نژاد، ابراهیم داروغه زاده و… در این جایگاه قرار گرفته و هر کدام به نوبه خود دبیری یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های داخل کشور را پیش برده‌اند. هرچند که اتفاقات بیرونی و درونی باعث کم‌رنگ شدن، کم فروغ شدن و حتی فاصله گرفتن از حضور رنگارنگ طیف‌ها و افراد مختلف شده است، ولی انتظار می‌رود برای انتخاب دبیر جشنواره چهل و دوم به سراغ فردی بروند که دارای قدرت عمل و توانمند در ‌تعامل گسترده با اغلب طیف‌ها و سلیقه‌ها باشد و همچنین این فرد تجربه جشنواره‌های هنری و فرهنگی را داشته و از بدنه خانواده سینما باشد.

با این تفاسیر از مدتی قبل تا روزهای اخیر چندین اسم برای جایگاه دبیری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر مطرح شده است.

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از همان ابتدا یکی از کسانی بود که نام او به عنوان دبیر جشنواره چهل و دوم یاد می‌شد. حمیدی مقدم سابقه مدیریتی و برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» را در کارنامه خود دارد اما در چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی طی حکمی محمد حمیدی مقدم را به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منصوب کرد تا حضور این مدیر سینمایی در جایگاه دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر منتفی به نظر برسد.

روح‌ الله سهرابی مدیر کل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده که در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر یکی از اعضای هیات انتخاب بود نیز یکی دیگر از جدی‌ترین گزینه‌های دبیری جشنواره فیلم فجر است. سهرابی با روی کار آمدن در سمت مدیر کل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی بیش از پیش خود را نشان داده و یکی از گزینه‌های جدی این جایگاه به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از گزینه‌های اصلی این جایگاه محمدرضا عباسیان است که سابقه مدیریت موسسه رسانه‌های تصویری، دبیری جشنواره فجر سی و یکم، تهیه کنندگی و ساخت مستند را در کارنامه خود دارد. عباسیان نیز در دوره پیشین جشنواره به عنوان عضو هیات انتخاب حضور داشت. همچنین در برنامه ۱۹ بهمن ‌ماه 1401 «نقد سینما» عباسیان مطرح کرده بود که جشنواره‌ فیلم فجر هیچ‌وقت به طور مستقیم بر جریان‌های فرهنگی-اجتماعی جامعه تاثیر جدی و مشخص نداشته‌ است. اما چرا می گوییم جشنواره تاثیرگذار نیست. به این دلیل که هیچ‌وقت سیاست منسجم واحدی در برگزاری جشنواره فجر وجود نداشته است. اگر این رویداد را با جشنواره‌های تاثیرگذار دنیا مقایسه کنیم، مهم‌ترین چالش آن تغییر مکرر مدیران و دبیران جشنواره و بعد از آن تغییر مکرر سیاست‌گذاران و مسئولان ارشد برگزاری جشنواره است‌. این باعث می‌شود هیچ سیاست‌گذاری شکل نگیرد.

مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما و تهیه کننده سینما نیز نام دیگری است که در این باب مطرح شده است.

ابراهیم داروغه زاده که سه بار و در دوره‌های سی و ششم تا سی و هشتم دبیر جشنواره بوده است نیز به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی یاد می‌شود.

گزینه ششمی که برای دبیری فجر ذکر می‌شود؛ یزدان عشیری مدیرکل فعلی روابط عمومی سازمان سینمایی و مشاور محمد خزاعی است.

در بین گزینه‌های مطرح شده به نظر می‌رسد که روح الله سهرابی از شانس بیشتری برخوردار است ولی این امکان هم وجود دارد که اسمی بیان شود که در این مطلب ذکر نشده و شاید همه را متعجب کند. حتی برخی معتقد هستند که امکان انتخاب دوباره مجتبی امینی هم وجود دارد که باتوجه به تجربه دوره گذشته بعید به نظر می‌رسد. در مجموع با وجود حال و روز متفاوت سینما و تجربه سال‌های اخیر جشنواره فیلم فجر، دبیر چهل و دومین دوره از این جشنواره کار مهمی پیش رو خواهد داشت که یا روزهای پر شور و باکیفیت سال‌های دورتر را برمی‌گرداند و یا طبق روال دو سه دوره اخیر پیش می‌رود. درنهایت باید منتظر ماند و دید گزینه نهایی و معرفی شده از طرف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی چه کسی خواهد بود.

https://didhonar.ir/?p=20202