پلاتوهنر

لیلا نجفی در گفتگو با پلاتو هنر؛

خوانندگی برای من نوعی مدیتیشن و اتصال است

به گزارش پلاتو هنر، لیلا نجفی سرپرست و خواننده گروه موسیقی «نهال»، مدرس ردیف آواز ایرانی است.

نگاهی به گروه موسیقی «نهال»

این هنرمند درباره گروه موسیقی «نهال»، گروهی ویژه بانوان توضیح داد: حدود 16 سالی است که مشغول تدریس آواز ایرانی هستم. از یک جایی به بعد دوست داشتم اجرای صحنه‌ای داشته باشم که تصمیم گرفتم گروه موسیقی «نهال» را تاسیس کنم. همزمان با ثبت گروه موسیقی «نهال» در دفتر موسیقی وزارت ارشاد در سال 1394، فعالیت حرفه‌ای این گروه موسیقی به صورت رسمی آغاز شد. تمام نوازنده های این گروه موسیقی، نوازنده‌های خانم درجه یک و به‌نام کشورمان هستند.

او ادامه داد: موسیقی این گروه، پاپ سنتی تلفیقی از سازهای ایرانی و جهانی است که معمولا در این گروه قطعاتی نوستالژی و قدیمی که عموم مردم با آن‌ها خاطره دارند با تنظیم جدید بازخوانی و اجرا می‌شوند.

او اشاره کرد: به دلیل وجود محدودیت‌های قانونی که به عنوان خانم برای انتشار صدا داریم، امکان انتشار کارهای جدید و رونمایی از آن‌ها را در کنسرت‌هایمان نداریم.

لیلا نجفی درباره اجرایی که گروه موسیقی «نهال» جمعه 1 دی ماه در تالار وحدت در سانس 15 روی صحنه رفت، عنوان کرد: در این کنسرت، حدود 15 قطعه موسیقی به مدت 100 دقیقه روی صحنه اجرا شد. این قطعات موسیقی ترکیبی از قطعات نوستالژی و ماندگار، تعدادی آهنگ محلی (آهنگ معروف جومه نارنجی و سه گدار) و آواز است.

او در ادامه گفت: معمولا برای اجرا با یک گروه حرکت (به صورت عامیانه گروه رقص) همکاری می‌کنیم که روی بعضی از قطعات موسیقی حرکاتی رو طراحی می‌کنند. در بعضی از قطعات موسیقی رقص ایرانی کلاسیک و رقص سماع اجرا می‌شود. همچنین گروه حرکت برای اجرای آهنگ‌های محلی، رقص محلی انجام می‌دهند.

او افزود: حین اجرا روی صفحه‌ نمایش تصاویری متناسب با اجرا به مخاطب ارائه می‌شود.

لیلا نجفی اشاره کرد: کنسرتی که 1 دی ماه 1402 روی صحنه اجرا شد، آخرین اجرای امسال است. اجرای بعدی گروه موسیقی «نهال» بهار 1403 برگزار می‌شود.

اهمیت برگزاری اجرای موسیقی ویژه بانوان

لیلا نجفی درباره اهمیت برگزاری اجرا گروه‌های موسیقی ویژه بانوان مطرح کرد: از آنجایی که موسیقی یک بخش مهمی از فرهنگ کشور ماست، حضور و فعالیت در این عرصه برای حفظ میراث کشورمان برای آیندگان و داشتن موسیقی فاخر اهمیت دارد.

سختی را به جان می‌خرم تا اجرای بانوان سرپا بماند

این هنرمند تصریح کرد: این در حالی است که به ما به عنوان خانم اجازه دادند در چارچوب قوانین، گروه موسیقی ویژه بانوان داشته باشیم و در این حوزه فعالیت کنیم. من هم جز دسته‌ای هستم که از این موضوع استقبال کردم. عده‌ای تصور می‌کنند، اجرای کنسرت بدون حضور نیمی از جمعیت (آقایان) بی‌فایده است ولی زمانی‌که برای یک شهروند خانم فرصتی پیش آمده تا مخاطب یک برنامه فرهنگی باشد، نباید بی‌تفاوت از این موضوع چشم‌پوشی کنیم. در صورتی که من به عنوان خواننده یک گروه موسیقی ویژه بانوان از دیگر اعضای گروه آسیب‌پذیرتر هستم و باید با احتیاط بیش‌تری رفتار کنم تا مجوز گروه موسیقی به مشکل مواجه نشود. با وجود تمام محدودیت ها سختی ها را به جان می‌خرم تا اجرای بانوان به عشق خانم‌های علاقه‌مند به هنر و موسیقی سرپا باشد.

لیلا نجفی عنوان کرد: قطعا من به عنوان سرپرست گروه ویژه بانوان طبیعتا با محدودیت ها و چالش هایی نظیر مراحل اداری گرفتن مجوز و تبلیغات مواجه می‌شوم. برای تک تک اعضای گروه برای تمام اجراها و تک تک قطعات اجرایی باید مجوز گرفته شود، ولی با وجود سختی‌هایی که برای مجوز وجود دارد، می‌گویم بهتر است که میدان را خالی نکنیم و مسیرمان را ادامه بدهیم.

این خواننده درباره استقبال مخاطبان از گروه موسیقی «نهال» توضیح داد: خوشبختانه تا به امروز استقبال خانم‌ها از کنسرت ما خوب بوده است. در حقیقت خانم ها همیشه از هنر یکدیگر حمایت و استقبال می‌کنند. کنسرتی که جمعه 1 دی ماه برگزار شد، سومین کنسرت ما در سال جاری بوده است. ممکن است عده‌ای پیش از شرکت در این نوع کنسرت تصور کنند این فضا را دوست ندارند ولی پس از دیدن اجرا نظرشان تغییر می‌کند و تازه متوجه می‌شوند خانم ها در هنر، موسیقی، نوازندگی، صدابرداری، نورپردازی، رقص و سایر مسائل فنی که بر عهده دارند با وجود سختی ها تا چه اندازه توانمند هستند.

خوانندگی برای من نوعی اتصال است

لیلا نجفی احساسش را به خوانندگی توصیف کرد: از دوران کودکی خواندن برای من رویایی بود که در سرم داشتم. خواننده اگر خودش را جای شاعر بگذارد قطعا بهتر می‌تواند حس و حال شاعر را درک کند و به مخاطب هم حس بهتری القا کند. انگاری که تمام سلول‌های بدن نه تنها حنجره بلکه کل وجودتان درگیر می‌شود. در حقیقت خوانندگی برای من نوعی مدیتیشن به شمار می‌آید و نوعی اتصال است.

موسیقی ایرانی باید در حد تئوری در مدارس تدریس شود

این مدرس آواز درباره وضعیت آواز ایرانی اظهار کرد: متاسفانه موسیقی ایرانی در حد تئوری و پایه در مدارس تدریس نمی‌شود. اگر از ابتدا در مدارس به هنر موسیقی هم مانند هنرهای دیگری نظیر خطاطی، نقاشی و… اهمیت بدهند و کلاس هایی برای یادگیری دستگاه‌های ایرانی تعبیه شود، بدیهی است که آینده بهتری برای موسیقی ایرانی رقم می‌خورد.

علاقه‌مندان به موسیقی باید هنر را در وجود خود پرورش دهند

لیلا نجفی در پایان گفتگو به علاقه مندان به حرفه آواز و خوانندگی پیشنهاد داد: من در ابتدا از کلاس‌های آواز به عنوان فوق برنامه شروع کردم و با علاقه بیشتری که به یادگیری ردیف و موسیقی دستگاهی داشتم، این مسیر را حرفه‌ای تر ادامه دادم. افرادی که در این حرفه استعداد و علاقه دارند، باید با تمرین و کلاس متناوب این هنر را در وجود خود پرورش دهند تا بتواند آینده‌ای در ارتباط با این هنر برای خود رقم بزنند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

باید عاشق باشی تا بمانی و ادامه دهی

گروه موسیقی «نهال» در تالار وحدت روی صحنه می‌رود

https://didhonar.ir/?p=38338