پلاتوهنر

خلاقیت چگونه در هنر بروز پیدا می‌کند؟

به گزارش پلاتو هنر، پرستو عزیزی هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز است که فعالیت‌های تحصیلی و حرفه‌ای مختلفی در خارج از کشور داشته و در این زمینه تجارب و دیدگاه‌هایی کسب کرده است. این هنرمند فعالیت حرفه ای خود را در عرصه هنری از سال ۱۳۷۳ آغاز کرده است.

او در سال ۱۳۸۴ برای تحصیل و ادامه فعالیت های هنری به آمریکا رفت و چندین سال فعالیت هنری در این کشور داشته است. این هنرمند تا به امروز چندین نمایشگاه گروهی و فردی در ایران و تگزاس برگزار کرده است.

او یادداشتی در رابطه با موضوع «خلاقیت در هنر» برای پلاتو هنر نوشته که به شرح زیر است:

«خلاقیت را می‌توان یکی از روش‌هایی دانست که انسان ها را منحصر به فرد می سازد. انسان با تفکر، تولید ایده های جدید و تحت تاثیر قرار دادن واقعیت های زندگی در فرایند خلاقیت پیشرفت می نماید.

یکی از تعریف های آکادمیک این فرایند را می توان بدین شکل بیان کرد: «خلاقیت فرایند تولید ایده‌ها یا محصولاتی نو است که به طور قابل توجهی متفاوت از آنچه تا کنون وجود داشته است».خلاقيت، فعاليتي فكري و در عين حال مبتني بر اطلاعات است. اگر تفكر را عامل يا جريان اصلي خلاقيت بدانيم، اطلاعات نيز ماده اوليه يا اساسي آن محسوب می‌شود.

خلاق بودن لزوما ارتباطی به وضعیت اجتماعی، سطح تحصیلات، جنسیت، نژاد، ثروت و ضریب هوشی ندارد.

افراد خلاق در انجام تصمیم گیری ها انعطاف پذیر بوده و زمانی به شکوفایی در این امر دست می یابند که از احساس ایمنی، اعتماد به نفس و در نتیجه پذیرش خویشتن سرشار باشند.

خلاقیت یک مفهوم پیچیده و چند لایه است که مهم‌ترین جنبه آن تولید یا به وجود آوردن ایده های جدید و کاربردی است. لازم به یادآوری است هر ایده تازه ای برای اینکه خلاقانه محسوب شود علاوه بر جدید بودن باید مفید نیز باشد.

یکی از راه های خلاقیت شکستن الگوها و قواعد موجود است. در این مسیر فرد خلاق معمولا با دیدگاهی جدید قواعد رایج را به چالش می‌کشد.

خلاقیت وابسته به آزادی‌ عقیده و تفکر غیرخطی بوده و عموماً با عدم قطعیت و ریسک همراه است.

ایده‌های جدید ممکن است در ابتدا مورد تردید، انتقاد و نیازمند پذیرش باشند. این مرحله  مهمی از فرایند خلاقیت را تشکیل می دهد.
عواملی مانند انعطاف‌پذیری، شجاعت، تجربه، دانش و هوش هیجانی بالا تاثیر مثبت قابل ملاحظه ای بر توانایی خلاقیت افراد دارد. افراد خلاق عموما انگیزه بالا، اعتماد به نفس و اطمینان کافی به توانایی های خود دارند.

در سطح کلان، خلاقیت از طریق کشفیات علمی و فناوری های جدید و خلق آثار هنری و ادبی جدید جامعه انسانی را تحت تاثیر قرار داده و پیشرفت فرهنگی و اجتماعی را به همراه دارد.

در بحث هنر، آثار هنری خلاق معمولاً مفاهیمی عمیق‌تر و جذاب‌تر را منعکس می‌کنند که مخاطبان را بیشتر به اندیشه و تأمل وامی‌دارد.
در کل می‌توان گفت خلاقیت در هنر یعنی توانایی خلق آثاری که قدرت تازه‌سازی، شگفتی‌آفرینی و الهام‌بخشی داشته باشند.

كودكان را می توان در زمره هنرمندان خلاق طبيعي دسته بندی کرد چرا که به شکل طبیعی مطابق با برنامه ريزي هاي استاندارد بزرگسالان عمل نمی نمایند و مسیر فکری و ذهنی خودشان را طی می نمایند.

تصاوير تازه و ديدگاه هاي جديد از دنیا و محیط از مشخصات اصلی خلاقیت هنری هستند. خلاقیت در هنر به معنای تولید آثاری جدید، شیوا و تازه است که حس متفاوتی را برانگیخته و تجربه‌ای جدید ارائه می‌دهد.

من به عنوان یک نقاش با بیش از ۳۰ سال سابقه کار به شکل عمده از تلفيق سبك ها، ديدن آثار مختلف و توجه به عمق مفاهيم كلمات، توجه كافي به اطراف و طبيعت، تمركز كافي به اثر و اطلاعات در فرایند خلاقیت برای خلق آثار هنری خودم بهره می گیرم. به نظر من در این فرایند كمي ريسك، اعتماد به نفس و داشتن صداقت درون نیز لازم و ضروری است.

بسیاری از هنرمندان خلاق قواعد و کلیشه‌های موجود را زیر پا می‌گذارند و با ابزار و روش‌های غیرمتعارف کار می‌کنند.»

 

https://didhonar.ir/?p=21388