پلاتوهنر

محمدعلی جدیدالاسلام در گفتگو با پلاتو هنر:

خاطرات عکاسی از شهریار/ همچون کوه حیدربابا استوار!

به گزارش پلاتو هنر، محمدعلی جدیدالاسلام متولد ۱۷ فروردین ۱۳۳۱ عکاس و مجموعه‌دار اهل تبریز است که چندسال پیش مجموعه‌ گرانبهای دوربین‌های عکاسی خود را به برج آزادی تهران آورد. او ازجمله عکاسانی است که از هنرمندان و افراد و چهره‌های شاخص بسیاری عکاسی کرده است، یکی ازاین افراد سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر ایرانی است.

جدیدالاسلام با چهره مهربان و آرام و لهجه شیرین آذری اش برایمان از خاطرات دیدار و عکاسی از استاد شهریار گفت.

او این خاطره را اینگونه آغاز می‌کند: یک روز تلفن زنگ زد. تا گوشی را برداشتم صدای گرم و شیرین استاد شهریار را شنیدم که از من خواستند از ایشان عکاسی کنم. ما هم تمام امکانات را به منزل استاد بردیم تا هنگام عکاسی اذیت نشوند. من پنج حلقه نگاتیو 120 از او تهیه کردم. نگاتیوها را به لابراتوار دوستم دادم تا ظاهر کنند.

این عکاس با اشاره به خراب شدن حلقه نگاتیوها هنگام ظهور ادامه می‌دهد: از بخت بد من آن روز یک دستیار تازه آمده بود و او نگاتیوها را بدون اینکه چسب بزند به تاریکخانه می‌برد. نگاتیوها کم کم باز می شوند و از اطراف کلی نور می خورند. من هم روز بعد که رفتم نگاتیوها را تحویل بگیرم دیدم چه مکافاتی پیش آمده است!

عکس شهریار
تصویری از استاد شهریار اثر محمدعلی جدیدالاسلام

او درباره واکنش شهریار یه این موضوع می‌گوید: چند روز بعد استاد تماس گرفتند. من هاج و واج نمی‌دانستم چه بگویم و گفتم استاد عکس‌هایتان خوب در نمی آید. یکی از بهترین جملاتی که در آن موقعیت شنیدم این بود که استاد گفتند: «جانین ساغ اولسون (جانت سلامت) بیا دوباره عکس بگیر».

جدید الاسلام که یکی از معروف‌ترین عکس‌های شهریار را به ثبت رسانده است، درباره خاطره این عکس بیان می‌کند: دوباره به منزل ایشان رفیم و عکس گرفتیم. پس از چند فریم عکاسی به او گفتم که استاد دوست دارم مانند کوه حیدربابا صاف، سربلند و استوار بایستید و نگاه نافذتان رو به بالا باشد. در این حالت از ایشان عکس گرفتم و این معروف ترین عکس شهریار است که در آذربایجان و چند کشور دیگر چاپ شده و اکنون روی جلد کتاب هایشان استفاده می شود.

عکس شهریار
تصویری از استاد شهریار اثر محمدعلی جدیدالاسلام

او در ادامه توصیه‌ می‌کند: پس از این، رابطه من با استاد شهریار ایجاد شد. من به منزل ایشان می رفتم و خاطراتشان را برای من تعریف می کردند. توصیه من به دوستان این است که اگر پیش هنرمندی رفتید سعی کنید همیشه خاطراتش را فیلم بگیرید یا ضبط کنید. من اگر در آن زمان از خاطرات استاد فیلم گرفته بودم الان یکی از غنی‌ترین گنجینه‌ها را داشتم.

در ادامه می‌توانید گفتگوی ویدیویی پلاتو هنر با جدیدالاسلام را مشاهده کنید:

https://didhonar.ir/?p=27024