پلاتوهنر

چنگیز حبیبیان در گفتگو با پلاتو هنر گفت:

«حیدر بابا» نسل‌ها ماندگار می‌ماند

به گزارش پلاتو هنر، چنگیز حبیبیان خواننده موسیقی پاپ متولد ۲۰بهمن ۱۳۴۷ است که در سال 1378 اولین آلبوم رسمی پاپ خود را به نام «همسفر» منتشر کرده است. تا به امروز آلبوم‌های «نغمه‌های عاشورایی» ۱۳۷۶، «همسفر» ۱۳۷۸، «دلسپرده» ۱۳۷۹، «ترانه بارون» ۱۳۸۰، «عطش باران» ۱۳۸۱، آلبوم «شب عاشق» ۱۳۸۲، «قصه دیدار» ۱۳۸۴، «لحظه دیدار» ۱۳۸۶، «گلشن راز» ۱۳۸۸، «فراموشم نکن» ۱۳۹۰ و تک‌آهنگ‌های «بغض سکوت»، «حس نیاز» و «ایرانم جانم» توسط این خواننده منتشر شده است.

در انتخاب ترانه ضعف داریم

چنگیز حبیبیان درباره وضعيت موسیقی ایران و اجراهای صحنه‌ای در گفتگو با پلاتو هنر گفت: در حال حاضر همین که بسیاری از گروه‌های موسیقی در حال اجرا هستند، نشانه خوبی است. می‌توان گفت که به طور کلی وضعیت بدی در موسیقی نداریم. باوردارم همه گروه‌های موسیقی حتی گروه‌های رپ باید مجوز اجرا داشته باشند ولی آنچه مشخص است، باید روی ترانه‌ها نظارت بیشتری شود، بخاطر اینکه ما در انتخاب ترانه بسیار ضعف داریم. بعضی اوقات تعدادی از ممیزی‌هایی هم که برای ترانه‌ها انجام می‌شود به‌جا و درست است و خواننده ها باید از نظر محتوایی در انتخاب ترانه‌های خود دقت بیشتری داشته باشند.

این خواننده تاکید کرد: البته در انتخاب ترانه سلیقه موسیقایی همه نسل‌ها باید در نظر گرفته شود. بهتر است مدیران در‌این‌باره کمی انعطاف نشان دهند و برای گروه‌های موسیقی بیشتری مجوز صادر کنند.

تحمیل سبک موسیقی به نسل جدید اشتباه است

حبیبان درباره تغییر ذائقه نسل جدید توضیح داد: تولید محتوا نوعی فرهنگ‌سازی به حساب می‌آید. درحال حاضر محتوایی که برای نسل جدید آماده می‌شود، مناسب نیست. این تغییر ذائقه تنها مربوط به چند درصد از جامعه است. ما باید روی تولید محتوا بیشتر تمرکز کنیم و اجازه دهیم هر نسلی با سلیقه و ذائقه شخصی خود موسیقی موردعلاقه خود را گوش کند. تحمیل یک نوع سبک موسیقی به یک شخص یا یک نسل اشتباه است. این ما هستیم که از نسل گذشته باید به درستی و هوشمندانه عمل کنیم تا آثارمان به خوبی شنیده شود.

نسل جدید به حمایت نیاز دارند

او در ادامه گفت: استاد شجریان با خواندن اشعار حافظ و سعدی باعث می‌شد مردم ناخودآگاه با شنیدن صدای خواننده مورد علاقه خود به اشعار بزرگان شعر و ادب هم گوش کنند. همین روند باید برای نسل جدید هم اتفاق بیافتد. نسل جدید به حمایت نیاز دارند و باید مورد توجه تهیه کنندگان موسیقی قرار بگیرند تا فضای تولید محتوای قوی برای آن‌ها انجام شود.

«خاطره سازها»؛ تلگری برای افراد دهه 60

حبیبان درباره کنسرت نوستالژی «خاطره سازها» که به تازگی روی صحنه تالار وحدت اجرا شد، عنوان کرد: خوشبختانه کنسرت «خاطره سازها» توانست با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار کند. ما تقریبا در این کنسرت از هرنسلی در دهه های ۳۰ تا ۸۰ مخاطب داشتیم. کنسرت نوشتالژی پاپ زمانی می‌تواند به صورت مستمر ادامه داشته باشد که از این نوع کنسرت از نظر مالی، مکان اجرایی و از جانب وزارت ارشاد حمایت شود. اگر این کنسرت به غیر از شهر تهران در شهرهای دیگر هم روی صحنه برود اتفاق خوبی رقم می‌خورد.

این خواننده تاکید کرد: باور دارم کنسرت هایی مانند «خاطره سازها» یک تلگری برای افراد دهه 60 است که متوجه شوند موسیقی نسل آنها هنوز زنده است و می‌توانند موسیقی مورد علاقه خود را بشنوند. با استمرار کنسرت نوستالژی در تهران می‌توانیم کم کم نسل‌های جدید را هم جذب کنیم.

امروزه به صدای خواننده توجه نمی‌کنند

این هنرمند مطرح کرد: متاسفانه امروزه به صدای خواننده توجه نمی‌کنند و بیشتر توجه به ظاهر خواننده جلب می‌شود. ظواهر روی نسل جدید بسیار تاثیر می‌گذارد. در همین جهت هم به محتوا آنطور که باید توجهی نمی‌کنند. نسل جدید بیشتر گرفتار ظاهر خواننده مورد علاقه خود می‌شوند و به صدا توجه نمی‌کنند. خوانندگان نسل جدید هم به ظاهر، طراحی لباس و استایل موی خود بیشتر توجه می کنند تا بتوانند نسل جدید را به سمت خود جلب کنند. به همین خاطر تعدادی از خوانندگان نسل جدید با وجود کیفیت پایین توانستند به خوبی شناخته شوند و تهیه‌کنندگان موسیقی هم از آن‌ها حمایت می‌کنند.

ظاهر خواننده برای کنسرت باید معقول باشد

حبیبان تصریح کرد: لباس و ظاهر خواننده برای کنسرت باید معقول انتخاب شود. تا زمانی که در هنر ما درگیر ظاهر باشیم پیشرفت نخواهیم کرد. خانواده ها هم در تعییر ذائقه نسل جدید تاثیر دارند و کمک می‌کنند تا آن ها بیش‌تر درگیر ظواهر شوند.

شعر قوی مهم‌ترین فاکتور در ماندگاری یک ترانه

این خواننده درباره نحوه ماندگاری ترانه توضیح داد: فاکتورهایی نظیر تکرار ترانه، ترانه‌های کوتاه، عنوان هایی که ذهن مخاطب را درگیر کند و شعر قوی به عنوان مهم‌ترین فاکتور به ماندگاری یک ترانه کمک می‌کند. خواننده باید بتواند در زمان کوتاه آهنگ، موسیقی، صدا و کلام خود را به رخ مخاطب بکشاند.

«حیدر بابا» نسل ها ماندگار می‌ماند

حبیبیان اظهار کرد: دهه شصتی‌ها بیشتر من را با آهنگ «خاطره» شعر سهیل محمودی می‌شناختند. این شعر برای فضای دهه ۶۰ بسیار متفاوت بود ولی با قطعیت می‌توانم بگویم از میان آهنگ‌هایی که تا به امروز خوانده‌ام، آهنگ «حیدر بابا» شعری از شهریار جز آهنگ هایی است که نسل‌ها بعد هم ماندگار می‌ماند.

او ادامه داد: شعر «حیدر بابا» را سال 1380 با آلبوم «ترانه بارون» خوانده‌ام. آن زمان من بهترین فرازهای استاد شهریار را انتخاب کردم و تنها دلیل من هم از این انتخاب ماندگاری ترانه بود. شعر قوی فاکتور مهمی است که به ماندگاری یک ترانه کمک می‌کند. بسیاری از ترانه‌هایی که خوانندگان نسل جدید می‌خوانند، چون محتوای قوی ندارد در ذهن مخاطب نمی‌ماند. همین دلیل باعث می‌شود این خوانندگان مقطعی باشند و در آینده اسمی از آن‌ها شنیده نشود.

او افزود: میان ترانه هایم آهنگ «ساحل جدایی» از آلبوم «هم‌سفر»، «فراموشم نکن» و «اگه تو نبودی» شعری از یغما گلرویی و آهنگ بابک زرین را بسیار دوست دارم. «اگه تو نبودی» آهنگی است که مخاطب با یک بار شنیدن مفهوم ترانه را متوجه نمی‌شود و مخاطبانی که بیشتر اهل شعر و موسیقی هستند با این نوع موسیقی ارتباط برقرار می‌کنند. باور دارم این آهنگ هر زمان شنیده شود، قابل دفاع است.

بازخوانی آهنگ به بیشتر شنیده شدن آهنگ اصلی کمک می‌کند

این خواننده درباره تاثیر بازخوانی بر آهنگ اصلی مطرح کرد: بازخوانی آهنگ به بیشتر شنیده شدن آهنگ اصلی کمک می‌کند. آن زمان که من شعر «حیدر بابا» را در یک ملودی و تنظیم جدید به صورت امروزی خواندم، باوجود اینکه پس از آن تعدادی از خوانندگان آذری ایران حتی باکوی آذربایجان این آهنگ را خواندند، باز هم مشابه با آن‌چیزی نبود که من خوانده‌ام، چون این سبک تنها متعلق به من بود.

«خاطره سازها» در شهرهای مختلف اجرا می‌شود

او درباره اجرای «خاطره سازها» گفت: در نظر داریم اجرای کنسرت نوستالژی پاپ را حتما به صورت جدی پیگیری کنیم تا باعث شود خوانندگان موسیقی نوستالژی دیگر به این روند رو بیاورند. در تلاش هستیم «خاطره سازها» در شهرهای مختلف روی صحنه برود تا این گروه نوستالژی به خوبی شناخته شود. تاکنون برای اجرا در شهرهای ساری، کرج، قزوین، ابهر، زنجان، آذربایجان، ارومیه، تبریز، اصفهان، کرمان و شیراز هماهنگی هایی انجام شده است. در اجرای شهرستان‌ها همان آهنگ هایی که در تالار وحدت تهران اجرا شد، خوانده می‌شود ولی برای اجراهای بعدی تهران آهنگ‌های تولیدی جدیدمان به آهنگ‌های پیشین اضافه می‌شود.

تک‌آهنگ‌های جدیدم به زودی منتشر می‌شوند

چنگیز حبیبیان در پایان درباره برنامه های هنری‌اش در آینده مطرح کرد: در حال حاضر حدود ده قطعه موسیقی به صورت آماده دارم که در ابتدا به زودی به صورت تک آهنگ منتشر می‌شوند و در نهایت هم زمانی که آهنگ‌ها به تعدادی رسیدند به صورت آلبوم پخش می‌شود. این تک‌آهنگ‌ها ترکیبی از آهنگ‌های ترکی و فارسی هستند. آهنگ ترکی «خبرین وارمی»(آیا خبر داری تو از من) شعری از عاشیق زولفیه آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده باکوی آذربایجان، آهنگهای فارسی «باران» به آهنگسازی مجید رضازاده و ترانه‌سرایی معصومه رضایی‌زاده و تنظیم مهدی انصاری‌پور، «چکامه» شعری از سعید امیر انصاری و تنظیم علیرضا افکاری، «یاد رفتنت میوفتم» ترانه بابک صحرایی و موزیک فول آکوستیک بابک زرین، نمونه‌هایی از این تک‌آهنگ‌ها هستند.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

هدف ترانه‌های امروزی جذب گیشه و درآمدزایی است

در کنسرت «خاطره‌سازها» خبری از پلی بک نیست/ همه چیز واقعی است

هنوز یخ بین خاطره‌سازها و نسل جوان شکسته نشده است

https://didhonar.ir/?p=37263