پلاتوهنر

مینلی دانلیان در گفتگو با پلاتو هنر:

حفظ شأن و احترام یک نوازنده از همه چیز مهم‌تر است

به گزارش پلاتو هنر، چندی پیش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه ای با نمایندگان ۴۰ نوازنده اخراج شده از ارکستر سمفونیک تهران برگزار کرد.

در این جلسه این نوازندگان درباره دغدغه‌های خود سخن گفتند و به بحث و گفتگو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستند. پس از این گفتگوها و بیان دغدغه‌ هنرمندان حاضر، محمدمهدی اسماعیلی در پایان جلسه، دستور فوری بازگشت همه ۴۰ نوازنده اخراج شده از سوی بنیاد رودکی را صادر و تاکید کرد که حق و حقوق از دست رفته این نوازندگان باید پیگیری شود.

همچنان منتظریم…

مینلی دانلیان نوازنده سابق ارکستر سمفونیک تهران در ارتباط با این جلسه در گفتگو با پلاتو هنر توضیح داد: طبق این جلسه وزیر فرهنگ و ارشاد دستور دادند ۴۰ نوازنده‌ای که از ارکستر سمفونیک تهران خارج شده‌اند باید به ارکستر سمفونیک بازگردند ولی ما همچنان منتظر هستیم که این دستور اجرا شود. برای اجراشدن این درخواست هم بالاتر از دستور وزیر وجود ندارد.

حفظ شأن و احترام یک نوازنده از همه چی مهم‌تر است

او درباره حقوق نوازندگان ارکستر سمفونیک عنوان کرد: ما همیشه مشکلات متعددی درباره حقوقمان در ارکستر سمفونیک تهران داریم. حقوقی که در ارکستر سمفونیک برای ما در نظر گرفته‌ می‌شود حداقل میزان حقوق است. در واقع حقوقی که باید نسبت به یک متخصص در هنر و حرفه خود درنظر گرفته شود، نیست. با این وجود ما بازهم ارکستر سمفونیک را باهمه این شرایط عاشقانه پذیرفتیم ولی بعضی اوقات تحمل بعضی مشکلات از حد توان ما خارج است. بنیاد رودکی طبق بودجه سالانه می تواند شرایط را بهبود ببخشد اما در حال حاضر هر کدام از ما با وجود مهارتی که در نواختن ساز تخصصی خود داریم حقوقی کمتر از یک متخصص دریافت می‌کنیم. ما بیشتر از اینکه به حقوق خود فکر کنیم می‌خواهیم به ما احترام گذاشته شود. حفظ شان و احترام یک نوازنده از همه چی مهم‌تر است.

با رهبرهای متعدد روزهای خوبی را پشت را گذاشته‌ایم

این نوازنده در ادامه گفت: به یاد می‌آورم از ۸ سال پیش که وارد ارکستر سمفونیک تهران شدم با رهبرهای متعددی فعالیت داشتیم. آقای علی رهبری، شهرداد روحانی و بیشتر درکنار نصیر حیدریان و همچنین رهبرهای مهمان متعدد خارجی روزهای خوبی را پشت سر گذرانده‌ایم. همراهی با رهبران خوب باعث می‌شد معضلات حقوق مان کمتر به چشممان بیاید اما متاسفانه از سال گذشته که آقای حیدریان بیمار شدند و نتوانستند دیگر همکاری خود را با ارکستر سمفونیک ادامه بدهند معضلات ما با جایگاه رهبری ارکستر آغاز شد.

صهبایی از مطرح کردن امتحان نوازندگی هدف شخصی دارد

دانلیان درباره حواشی مربوط به منوچهر صهبایی مطرح کرد: مشکلات ما با منوچهر صهبایی به سال ۱۳۹۸ بر‌می‌گردد که در یک برنامه به عنوان رهبر مهمان حضور داشت. قابل ذکر است که ما در همان اجرا هم پس از نیمه دوم کنسرت بدون حضور او روی صحنه رفتیم. پس از این اجرا هم دیگر او را ندیدیم تا بهمن سال گذشته که متوجه شدیم قرار است برای جشنواره فجر مجدد با منوچهر صهبایی روی صحنه برویم. ما همان موقع به بنیاد رودکی اطلاع دادیم که از نظر حرفه ای و اخلاقی امکان ادامه همکاری با صهبایی وجود ندارد. در این راستا بنیاد رودکی از ما درخواست کرد استثنا این اجرا را با او همراهی کنیم. ماهم به همین شرط که دیگر قرار نیست با منوچهر صهبایی همکاری کنیم، این اجرا را پذیرفتیم. با این وجود پس از نوروز امسال برخلاف تمام همه شرط و شروط هایمان با بنیاد رودکی، صهبایی دوباره به ارکستر سمفونیک بازگشت. ما هم بارها به بنیاد رودکی توضیح دادیم که صهبایی نمی‌تواند به ارکستر سمفونیک کمک کند.

او افزود: پس از آن هم طبق مصاحبه ای که منوچهر صهبایی داشت، اعلام کرد با چند نفر از اعضای ارکستر مشکلات خاصی دارد و نمی‌خواهد آنها دیگر در ارکستر سمفونیک تهران حضور داشته باشند. در همین جهت بحث امتحان نوازندگی مطرح شد. در نتیجه ما هم به عنوان یک گروه باهم تصمیم گرفتیم که این امتحان را به رسمیت نشناسیم و در این امتحان شرکت نکنیم. منوچهر صهبایی از مطرح کردن امتحان نوازندگی هدف شخصی دارد. طبق اصول همه ارکسترهای جهان پیش از ورود به ارکستر یک بار امتحان برگزار می‌شود. سپس هر نوازنده در جایگاه خود قرار می‌گیرد.

این نوازنده در ادامه گفت: تاجایی که در جریان هستم در حال حاضر منوچهر صهبایی همچنان رهبر ارکستر سمفونیک تهران هستند. ۴۰ نفر از اعضای ارکستر سمفونیک فعلی تهران جایگزین ۴۰ نفر از افراد سابق این ارکستر شده‌اند. ما سال هاست که سابقه نوازندگی در این ارکستر داریم و بارها در امتحان های متعدد شرکت کرده‌ایم. هر اجرا روی صحنه برای یک موزیسین با یک امتحان برابری می‌کند. به عنوان یک سولیست، نواختن سولو در مقابل صدها تماشاچی بزرگ‌ترین امتحان من است. چه لزومی برای امتحان مجدد وجود دارد. در نهایت امیدوارم هرتغییری که ایجادمی‌شود به نفع اعضای سابق ارکستر سمفونیک تهران باشد.

در اجرای ارکستر سمفونیک تهران که به زودی برگزار می‌شود، حضور نداریم

این هنرمند با توجه به اجرای ارکستر سمفونیک تهران که قرار است به زودی برگزار شود، تصریح کرد: ما در حال حاضر از این اجرای ارکستر سمفونیک تهران هیچ اطلاعی نداریم. برای حضور در این اجرا هنوز با ما تماسی گرفته نشده است. این ارکستر همان ارکستری است که وزیر فرهنگ و ارشاد دستور بازگشت ۴۰ نوازنده سابق را به آن داده است اما برخلاف دستور وزیر فعلا در این ارکستر حضوری نداریم.

فعالیت هنری مینلی دانلیان

این نوازنده درباره شروع فعالیت هنری خود توضیح داد: از ۴ سالگی موسیقی را شروع کردم و در ادامه وارد هنرستان موسیقی شدم. پس از هنرستان بلافاصله در دانشگاه اتریش در رشته نوازندگی کلاینت ادامه تحصیل دادم. پس از آنکه به ایران برگشتم زمانی که آقای علی رهبری رهبر ارکستر بودند، برای ارکستر سمفونیک تهران آزمون دادم و فعالیت خود را با این ارکستر شروع کردم. در حال حاضر هم در هنرستان موسیقی و به صورت خصوصی تدریس می‌کنم.

او با توجه به تجربه نوازندگی در تئاترهای موزیکال «اشک و لبخندها» و «مری پاپینز» گفت: نمایش موزیکال برای من یک تجربه متفاوتی بود. اینکه از نظر مخاطب به یک نمایش کمک می‌کنید بسیار جذاب است. البته یک سری پیچیدگی هایی هم وجود دارد. تعادل صداها تمرکز بالایی می‌خواهد و باید حواسمان باشد بعد از چه دیالوگ هایی اجرا برویم.

سازم را از خودم جدا نمی‌بینم

مینلی دانلیان از احساسش به ساز کلارینت گفت: زمانی که وارد هنرستان موسیقی شدم این ساز را برای من انتخاب کردند. آن زمان کلارینت را نمی‌شناختم ولی الان عاشق این ساز هستم. من خودم را از سازم جدا نمی‌بینم. فکر کنم سازم قسمتی از من است و بهترین لحظاتم زمانی است که ساز می‌نوازم. در واقع وقتی ساز می‌نوازم ارتباطم با تمام مشکلات و دنیا قطع می‌شود.

کلارینت، سازی با صدای منعطف

این نوازنده درباره ساز کلارینت توضیح داد: ساز کلارینت یک ساز بادی چوبی با یک قمیش تک زبانه است. صدای ساز کلارینت بسیار منعطف است. کلارینت پیش از سال ۱۷۰۰ میلادی توسط کریستفر دنر در آلمان با اضافه کردن قطعه ای به ساز شالوما اختراع شده است که در طول زمان با اضافه شدن کلیدها و تغییراتی صدای ساز بهتر شده است. انواع حرفه‌ای کلارینت از چوب سیاه آفریقایی ساخته‌ می‌شود. این ساز از سه قسمت قمیش، مجرای استوانه‌ای شکل و سوراخ تشکیل شده است. به فردی که کلارینت را می‌نوازد کلارینتیست گفته می‌شود.

سازهای بادی رنگ آمیزی ارکستر را تکمیل می‌کنند

این هنرمند درباره سازهای بادی مطرح کرد: سازهای بادی خانواده‌ی بزرگی با وسعت صداهای متنوعی هستند و جز سازهای سولو حساب می‌شوند. در ارکستر تک نوازی های متعددی از سازهای بادی به چشم می‌خورد که هر کدام از سازهای بادی یک رنگ صدای منحصر به فرد خود را دارند. هرکدام از سازهای بادی می‌توانند رنگ آمیزی ارکستر را کامل کنند.

او ادامه داد: در موسیقی پاپ کلارینت خیلی کمتر استفاده می‌شود و بیشتر در قطعات موسیقی کلاسیک کاربرد دارد. درموسیقی پاپ میان سازهای بادی ساکسیفون استفاده می‌شود. سازهای بادی برنجی مانند ترومپت بیشتر در موسیقی پاپ کاربرد دارند. در بین سازهای بادی چوبی هم اُبوا کمتر و فاگوت اصلا دیده نمی‌شود. این معیار انتخاب سازهای بادی در موسیقی پاپ به همان جنس و رنگ صدای ساز برمی‌گردد. برخلاف موسیقی پاپ در موسیقی کلاسیک سازهای بادی به صورت سلو و هم نوازی دیده می شوند.

وقفه در نوازندگی در صدای ساز مشخص می‌شود

مینلی دانلیان در پایان گفتگو عنوان کرد: نواختن ساز بادی مانند انجام دادن ورزش است. تمرین های روزانه باید حفظ شوند. نفس گیری از دیافراگم صورت می‌گیرد. عضلات صورت، لب و زبان باید همیشه آماده و ورزیده باشند. اگرچه این آمادگی به همه سازها مربوط می‌شود ولی برای سازهای بادی بیشتر صدق می‌کند. یک نوازنده نمی‌تواند چند روز ساز خود را رها کند و دوباره مجدد به آن برگردد. در غیر این صورت این وقفه در صدای ساز و توانایی های فردی کاملا مشهود است.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

شرایط بازگشت نوازندگان ارکستر سمفونیک هنوز مشخص نیست

پشت پرده جنجال‌های ارکستر سمفونیک تهران

محمد الهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی می‌شود

https://didhonar.ir/?p=30172