شقایق نجاتی: اضطراب بهم خوردن پوشش، ذهن نوازنده را از اجرا دور میکند. امیدوارم از هنر خانم ها به درستی استفاده شود…
به گزارش پلاتو هنر، شقایق نجاتی نوازنده ویونسل متولد سال 1377 در تهران است. ساز تخصصی فعلی او ویولنسل است. او فعالیت موسیقی را از سن 6 سالگی با یادگیری ساز پیانو نزد بامداد بیات شروع کرد. سپس وارد هنرستان موسیقی شد. او در مدرسه ساز ویولنسل را به عنوان ساز تخصصی انتخاب کرد و توسط استاد کریم قربانی و مهرداد عالمی آموزش دید. پس از هنرستان موسیقی در دانشگاه موسیقی علمی کاربردی در رشته موسیقی ساز جهانی ادامه تحصیل داد.
از کودکی موسیقی کلاسیک گوش می دادم
این نوازنده در گفتگو با پلاتو هنر درباره فعالیت هنری خود توضیح داد: من از دوران بچگی موسیقی کلاسیک گوش میدادم و در خانواده ای بزرگ شدم که هنر دوست هستند و با وجود اینکه موسیقی کار نمیکنند اما سواد موسیقایی بالایی دارند.
او ادامه داد: اولین ارکستری که اجرا کردم در سن 16 سالگی با ارکستر نوجوانان به رهبری آرمان نوروزی بود که هیجان بسیاری برای من به همراه داشت. سپس در سن 18 سالگی پس از اینکه آموزشم در هنرستان موسیقی تمام شد وارد ارکستر ملی شدم و در کنار آن با ارکسترهای متفاوتی تجربه همکاری داشتهام از جمله ارکستر خصوصی فرهنگ و هنر نزد فرهاد فخرالدینی، ارکستر حافظ، ارکستر سمفونیک های خصوصی، ارکستر پایتخت نزد شهرام توکلی.
همچنین این نوازنده تا به امروز با اساتید و هنرمندانی چون سالار عقیلی، وحید تاج، علیرضا افتخاری و محمد اصفهانی همکاری داشته است.
با احسان دریادل وارد گروه های موسیقی پاپ شدم
شقایق نجاتی بیان کرد: یک سال و نیم است که وارد گروه های موسیقی پاپ شدم. این فعالیت را با احسان دریادل خواننده پاپ شروع کردم. در شرایط فعلی جامعه در سال جدید با بابک جهانبخش نیز فعالیت خودم را ادامه دادهام.
علاقه دارم به صورت مستقل کار کنم
این هنرمند درباره وقفه کاری که به علت ماه محرم و صفر در تابستان برای هنرمندان پیش می آید، اظهار کرد: این وقفه در محرم و صفر با وجود اینکه من را به عنوان یک نوازنده کمی از حرفهام دور میکند اما یک زمان مناسب برای استراحت ذهنی است. این وقفه فرصتی ست تا برای هدفم برنامهریزی کنم. به طور کلی در کنار موسیقی پاپ بیشتر نظرم بر این است که مستقل کار کنم. یک سری دوئت ها آماده کرده ایم مانند پیانو چلو، هارمونیکا چلو، ترومپت چلو و سازهای متفاوتی که به نظرم جذاب و متفاوت میشود. بیشتر تمایل دارم مستقل کار کنم. دوست دارم به صورت های دوئت و تریو در جاهای خصوصی، فرهنگسراها و تالارهای کوچکتر اجرا داشته باشم.
این نوازنده در ادامه توضیح داد: من به تولید برنامه های استودیویی علاقه بیشتری دارم و با این کار خیلی راحت تر هستم. چون اعتقاد دارم برنامه تولیدی سختی های برنامه های اجرایی را ندارد و به عنوان یک نوازنده بهتر و بیشتر می توانم هنر خود را نشان دهم.
بانوان ایرانی در فعالیت هنری محدودیت بسیار دارند
نجاتی درباره فعالیت هنری بانوان ایرانی بیان کرد: موسیقی و فعالیت هنری در ایران برای خانم ها به طور کلی دشوارتر است اما برای من تا به امروز مشکلی پیش نیامده است. چون همیشه طبق قانون و جمهوری اسلامی پیش رفتهام اما به طور کلی برای بانوان ایرانی محدودیت های بسیاری در فعالیت هنری وجود دارد.
او در این راستا ادامه داد: همیشه پیش از اجرا روی صحنه بیشتر از اینکه روی گرم کردن بدن و دست ها تمرکز کنم باید به پوشش اهمیت دهم. حتی در هنگام نوازندگی هم از بهم خوردن پوشش اضطراب دارم و این مسئله ممکن است ذهن یک نوازنده را از اجرا دور کند. در این روزها شاهد این هستیم که گروه های موسیقی پاپ از خانم ها بیشتر به عنوان نوازنده سازهای زهی استفاده می کنند. این اتفاق خیلی جذاب است اما امیدوارم این مسیر به صورت درست پیش رود و این اتفاق تنها به صورت نمایشی نباشد و از هنر نوازندگی خانم ها به درستی استفاده شود.
نگاهی به ساز ویولنسل
این هنرمند درباره ساز ویولنسل بیان کرد: ویولنسل یا ویلنسل یا ویولونسل (به ایتالیایی: violoncello) یا چِلو (به انگلیسی: cello) سازی زهی و آرشهای از خانوادهٔ ویولن است. صدای این ساز در منطقهٔ میانیِ سازهای این خانواده قرار دارد و بین سازهای زهی صدای بم دارد. ویولنسل از ویولن و ویولا بزرگتر است. در هنگام اجرا، این ساز در بین دو پای نوازنده قرار میگیرد و از طرفی دیگر، توسط میلهای که در انتهای آن تعبیه شده، روی زمین استوار میشود.کوک سیمهای این ساز بهترتیب از زیر به بم عبارتند از: لا (سیم اول)، رِ (سیم دوم)، سُل (سیم سوم)، دو (سیم چهارم) سیمهای ویولنسل نسبت به سیمهای ویولا یک اکتاو بمتر کوک میشوند. نُت این ساز را به دلیل گسترهٔ صوتیِ وسیعش با کلیدِ «فا» خط چهارم (اصوات منطقهٔ بم این ساز)، کلید «دو» خط چهارم (اصوات منطقهٔ میانیِ این ساز)، و کلید «سُل» (اصوات منطقهٔ زیر این ساز) مینویسند.
او ادامه داد: این ساز با قدمت بسیار در ارکستر، موسیقی های پاپ، راک و سنتی بسیار استفاده میشود. همچنین می توان این ساز را به صورت سولو (تک نوازی) نواخت.
بهترین راه یادگیری موسیقی، مدرسه موسیقی است
شقایق نجاتی به علاقهمندان به موسیقی توصیه کرد: بهترین راه برای ورود به این حرفه مسیر آکادمیک است. افراد اگر از کودکی به موسیقی علاقه دارند، بهتر است در مدرسه موسیقی آموزش ببینند. در مدارس موسیقی در کنار تمامی درس ها، درس های تخصصی موسیقی و مربوط به سازشناسی تدریس میشود. بهترین راه یادگیری موسیقی در اصل همین است. اما افرادی هم که در سنین بالاتر شروع به یادگیری موسیقی می کنند باید ابتدا تئوری آموزش ببینند و در ادامه ساز تخصصی خود را به صورت عملی دنبال کنند و در کنارش باید تمرین و پشتکار بسیار داشته باشند.
این نوازنده در ادامه اظهار کرد: من سابقه تدریس دارم و به زودی از مرداد ماه 1402 در آموزشگاه موسیقی پارس تدریس میکنم.
عنصر مهم اجرای نوازندگی اعتماد به نفس است
نجاتی در پایان گفتگو مطرح کرد: یک نوازنده برای یک اجرای با کیفیت باید در کنار نوازندگی، عملکرد و تکنیک های اصولی، علم و اعتماد به نفس داشته باشد. وقتی میدانی که هزاران نفر مخاطب اجرای تو هستند اعتماد به نفس روی اجرا بسیار تاثیر میگذارد.
بیشتر بخوانید:
حضور خانمها در گروههای موسیقی نباید نمایشی باشد قسمت دوم
پرونده ویژه؛ بررسی فعالیت زنان در گروههای موسیقی
سمیرا اسدیان