پلاتوهنر

اشکان هورسان در گفتگو با پلاتوهنر مطرح کرد:

حسادت و بی‌معرفتی در تئاتر ایران روز به روز بیشتر می‌شود

اشکان هورسان بازیگر سینما و تئاتر است. این هنرپیشه دوره بازیگری و تئاتر را زیر نظر استاد سمندریان در سال ۸۸ گذارنده و از همان سال با اجرای تئاتر رمولوس کبیر وارد عرصه بازیگری شده است. هورسان با بازی در نقش بهادر در سریال «جیران» بیش از پیش دیده شد.

این بازیگر این شب‌ها با نمایش «چای تلخ» به کارگردانی مسعود تکاور در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

هورسان در گفتگو با پلاتوهنر، با اشاره به موضوع نمایش «چای تلخ» گفت: این نمایش دو بخش کاملا متفاوت دارد، تماشاچیان این نمایش شاهد نوعی تئاتر کمدی هستند و خیلی‌ها با آن ارتباط برقرار می‌کنند و می‌خندند. هر چه نمایش پیش می‌رود مخاطبان درگیر تراژدی و درام می‌شوند. این نمایش می‌تواند بخنداند و بگریاند، همین موضوع دلیل برتری نمایش است.

او با اشاره به نقش خودش عنوان کرد: نقشی که خودم به عهده دارم هم شامل این پارامتر می‌شود که توانایی خنداندن و گریاندن مردم را دارد. من از سال‌ها قبل و به صورت دورادور با آقای تکاور آشنا بودم و امروز خوشحالم که با او کار می‌کنم. او انسان بسیار شریفی است و من قلبا دوستش دارم.

دچار انتقادهای غرض‌ورزانه شدیم

هورسان با اشاره به شیوه اجرایی نمایش «چای تلخ» توضیح داد: شیوه اجرایی این نمایش جذاب است و شاید مخاطبان تئاتری سختگیر خیلی با آن ارتباط ویژه برقرار نکنند اما مخاطب تئاتری عام و مخاطبی که هدفش دیدن تئاتر است بدون اینکه تئاتر را بشناسد یا جایگاه ویژه‌ای در آن داشته باشد آن را دوست دارد. مخاطبان حرفه‌ای تئاتر بیشتر به دنبال انتقاد هستند و متاسفانه ما برای این نمایش در این بازه دچار انتقادهای غرض‌ورزانه بودیم.

او تصریح کرد: به هرحال تئاتر آوانگارد در هر فضایی می‌تواند جواب بدهد. نمایش «چای تلخ» فضای قهوه‌خانه‌ای دارد اما با آن خیلی تفاوت دارد و داستان چیز دیگریست. اما سعی کردیم یک بار متنی که خود آقای تکاور داشتند را به فضای قهوه خانه‌ای نزدیک کنیم.

آثار کمدی مخاطب بیشتری دارند

این بازیگر با اشاره به علاقه مردم عام به تئاترهای کمدی عنوان کرد: به نظرم امروزه آثار کمدی مخاطب بیشتری دارند. مثال ساده‌ای که می‌توانم بزنم درمورد فیلم «فسیل» و «هتل» است که چندماهی درحال اکران بودند و 60 درصد از فروش کل سینما در یک سال گذشته مربوط به این دو فیلم بود. همین موضوع به تئاتر هم تعمیم داشته زیرا مردم امروز حوصله غم ندارند. مردم ایران ذهنشان به قدری درگیر است که فقط به دنبال یک ساعت هستند که بتوانند بدون دغدغه تئاتری ببینند که مسئله کمدی داشته باشد.

حسادت در بین تئاتری‌ها روز به‌ روز بیشتر می‌شود

این هنرمند از فضای تئاتر انتقاد کرد و گفت: شاید این حرف من خیلی تلخ باشد اما در گذشته فضای تئاتر اینطور نبود و دوستانه‌تر بود. الان حسادت و بی‌معرفتی‌ها در بین تئاتری‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، نمی‌دانم چرا فضا اینطور شده است. اداره کل هنرهای نمایشی از تئاتری‌ها حمایت نمی‌کند و تئاتر مهجور مانده است.

او تصریح کرد: در جشنواره تئاتر فجر به بازیگرانی که جایزه می‌گیرند اجازه سخنرانی داده نمی‌شود درصورتی‌که در سینما تمام بازیگران اجازه صحبت دارند و این نشان‌دهنده تفاوت بین سینما و تئاتر است و اصلا چیز قشنگی نیست.

نمایش چای تلخ

بازیگرانی که از تئاتر وارد سینما شده‌اند موفق‌تر بودند

هورسان با اشاره به بازیگرانی که از تئاتر وارد سینما شده‌اند، عنوان کرد: به مراتب بازیگران تئاتر از بازیگران سینما قوی‌تر هستند و این موضوع را حتی مردم عادی هم می‌دانند. تمام بازیگرانی که از تئاتر وارد سینما شده‌اند موفق‌تر و ماندگارتر شده‌اند و نقش‌های تاثیرگذارتر بازی کرده‌اند. کدام یکی از بازیگرانی که با زد و بند یا معرفی وارد این فضا شده‌اند در این فضا ماندگار شدند؟

تاثیر مهم تبلیغات در معرفی تئاترهای روز

این بازیگر با اشاره به تاثیرات تبلیغات بر دیده شدن تئاترها گفت: هر روز می‌گویند مخاطب تئاتر کم است، درصورتیکه این جمله غلط است. اتفاقا اگر تبلیغات یک نمایش درست باشد آن تئاتر هر روز با حداکثر مخاطب روی صحنه می‌رود. حتی دیده شده که نمایش‌هایی با کیفیت خیلی معمولی به خاطر تبلیغات درست، از روزها قبل از شروع اجرا، تمام بلیط‌هایشان فروش رفته است.

او در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: به امید روزی که تمام کسانی که صادقانه و مخلصانه برای تئاتر این مملکت زحمت می‌کشند کارشان دیده شود و دست‌های پشت پرده و مافیای تئاتر ایران باعث زمین زدن آن‌ها نشود.

https://didhonar.ir/?p=43479