پلاتوهنر

برگزیدگان فستیوال کن معرفی شدند

جشنواره کن 77 به پایان رسید/ نخل طلای آمریکایی

به گزارش پلاتو هنر، هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن شنبه شب 25 می برابر با 5 خرداد، بعد از یازده روز نمایش بی‌وقفه فیلم به پایان رسید. جشنواره‌ای که روز 14 می با نمایش فیلم کمدی فرانسوی «پرده دوم» ساخته کانتن دوپیو و اعطای نخل طلای افتخاری به مریل استریپ آغاز و با نمایش آثار تازه فیلمسازان برجسته‌ای چون فرانسیس فورد کوپولا، پائولو سورنتینو، دیوید کراننبرگ، جیا ژانکه و حضور ستاره هایی چون اما استون، کاترین دنو، آنیا تیلور-جوی، کیت بلانشت و غیره روی فرش قرمز ادامه و با اهدای جایزه نخل طلایی به فیلم «آنورا» ساخته شان بیکر به کار خود خاتمه داد.

در مراسم اختتامیه جشنواره که شنبه شب برگزار شد به سنت همیشه فستیوال، جوایز بین تعدادی از فیلم‌های تحسین شده این چند روز تقسیم شد. پیش از آغاز مراسم به نوعی مشخص بود که چهار فیلم «همه آنچه به عنوان نور تصور می‌کنیم» ساخته پایال کاپادیا، «آنورا» ساخته شان بیکر، «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول اف و «امیلیا پرز» ساخته ژاک اودیار احتمالا دست خالی جشنواره را ترک نکنند و همینطور هم شد.

جایزه بهترین بازیگر این دوره فستیوال را جسی پلمونس هنرپیشه پرکار این روزهای سینما و نمایش خانگی آمریکا برای بازی در فیلم «انواع مهربانی» ساخته یورگوس لانتیموس دریافت کرد. پلمونس در «انواع مهربانی» مانند دیگر بازیگران اصلی فیلم در سه نقش به نام‌های رابرت، دنیل و اندرو در سه اپیزود جدا اما مرتبط به هم ظاهر شده است.

جایزه بهترین بازیگر زن این دوره فستیوال نیز به کارلا سوفیا گاسکون بازیگر اسپانیایی برای بازی در فیلم «امیلیا پرز» رسید. «امیلیا پرز» ساخته اودیار داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که وظیفه‌اش کمک به یک رهبر کارتل مکزیکی فراری است تا او عمل تغییر جنسیت دهد. کارلا سوفیا گاسکون نقش اصلی این فیلم را ایفا می‌کند.

جایزه بهترین کارگردان فستیوال به میگل گومیس برای فیلم «گرند تور» رسید. گومیس پرتغالی قصه فیلمش را به دوره استعمار برمه توسط بریتانیا اختصاص داده و روایتی سیاه و سفید از زندگی یک کارمند دولت ارائه می‌دهد که نامزدش را در روز ازدواج رها و از محل زندگی اش فرار می‌کند، نامزدش نیز که در تصمیمش برای ازدواج مصمم است، به دنبال او می رود.

در این دوره از فستیوال «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول اف کارگردان ایرانی نیز توانست برنده جایزه ویژه‌ای که صرفا امسال ابداع شد، شود. این جایزه تحت عنوان جایزه ویژه به فیلم رسول‌اف رسید. لازم به ذکر است که این جایزه با دو جایزه مشهور فستیوال کن با نام‌های جایزه بزرگ هیات داوران که به فیلم «همه آنچه به عنوان نور تصور می‌کنیم» ساخته پایال کاپادیا و جایزه هیات داوران که به فیلم «امیلیا پرز» ساخته ژاک اودیار رسید، تفاوت دارد.

جایزه بهترین فیلمنامه این دوره فستیوال نیز به فیلم وحشت «ماده» به نویسندگی کورالی فارگیت رسید. قصه این فیلم درباره یک سلبریتی رو به افول است که تصمیم می‌گیرد از یک داروی بازار سیاه استفاده کند تا او را به طور موقت جوان‌تر کند. دیوید اهرلیچ منتقد سینما فیلم را یک شاهکار ترسناک اصطلاحا یک بادی هارر حماسی و جسورانه خواند.

سرانجام در انتهای اعطای جوایز شب گذشته، جایزه نخل طلایی جشنواره به شان بیکر کارگردان و فیلمبردار شناخته شده آمریکایی برای ساخت فیلم «آنورا» رسید. بیکر که در این فیلم در جایگاه کارگردان، تدوینگر، فیلمنامه نویس و تهیه کننده حضور دارد بیشتر برای فیلم «پروژه فلوریدا» با بازی ویلم دفو شناخته می‌شد. «آنورا» داستان یک رقاص اهل بروکلین است که با پسر یک اولیگارش روس ازدواج می‌کند. این ازدواج رویایی با آمدن والدین پسر به نیویورک با تهدید مواجه می‌شود.

در انتهای مراسم شب گذشته جشنواره از جرج لوکاس کارگردان سرشناس آمریکایی فیلم های «جنگ ستارگان» نیز با اهدای جایزه نخل طلایی تجلیل شد.

گرتا گرویگ بازیگر و فیلمساز آمریکایی، خوان آنتونیو بایونا فیلم‌ساز اسپانیایی، ابرو جیلان بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس ترکیه‌ای، پیرفرانچسکو فاوینو بازیگر ایتالیایی، لیلی گلادستون بازیگر آمریکایی، اوا گرین بازیگر فرانسوی، هیروکازو کورئیدا فیلم‌ساز ژاپنی، نادین لبکی بازیگر و کارگردان لبنانی و عمر سی بازیگر فرانسوی اعضای هیات داوران این دوره جشنواره را تشکیل می‌دادند.

https://didhonar.ir/?p=52254