جشنواره ثور، فرصتی جدید برای آموزش سواد مالی از تلفیق هنر و بورس

به گزارش پلاتوهنر، آیین رونمایی از پوستر دومین جشنواره ثور و نشست خبری اعضای شورای سیاست‌گذاری برای تبیین اهداف و برنامه‌های این رویداد فرهنگی-اقتصادی روز یکشنبه ۹ دی‌ماه ۱۴۰۳ در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد.

دومین دوره این جشنواره با موضوع فیلمنامه نویسی، نمایشنامه نویسی و تبلیغات خلاقانه بصری برگزار خواهد شد.

امین آذریان دبیر دومین جشنواره ثور در ابتدای این نشست گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره در دوران پرتلاطم‌ و پرهیاهوی اقتصادی فعلی این است که با آموزش سواد مالی و مفاهیم مالی از طریق هنر، بین هنر و بورس پیوند مناسب برقرار کنیم.

او ادامه داد: طبق آماری که شب گذشته گرفتم تاکنون ۱۷ فیلمنامه، ۷ نمایشنامه و 32 اثر تبلیغاتی به دست ما رسیده است. اما سال گذشته چیزی بیش از ۱۰۰ فیلمنامه برای ما ارسال شد. جشنواره امسال در همین سه رشته برگزار می‌شود اما امیدواریم این دوره رابطی برای ورود در حوزه‌های دیگر شود.

او افزود: کمیته انتخاب آثار از ۱۰ بهمن ارزیابی آثار را آغاز می‌کنند و درنهایت از هر بخش یک اثر منتخب خواهد شد.

جشنواره ثور
جشنواره ثور

ایوب آقاخانی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر و همچنین عضو شورای سیاست‌گذاری این رویداد نیز در ادامه با اشاره به دوره اول جشنواره ثور گفت: این جشنواره در دوره اول با سکوت و مهجوریتی خود خواسته برگزار شد اما در این دوره بر آن شدیم که این جشنواره را توسعه بدهیم.

تئاتر در سوء مدیریت بسیار زننده‌ای به زمین خورده است

این کارگردان همچنین با اشاره به خصوصی سازی تئاتر توسط دولت عنوان کرد: واقعیت این است تئاتر در سوء مدیریت بسیار زننده‌ای نزدیک به دو دهه است کاملا به زمین خورده، از زمانی که دولت با بهانه خصوصی سازی تئاتر ما را به حال خود رها کرد، تئاتر را خصوصی نکرد اما شعار خصوصی سازی داد زیرا در تصور او بود که دست حمایتی‌اش را از سر تئاتر بردارد، از آن زمان بود که عملاً تئاتر روند قهقرایی خود را آغاز کرد.

او ادامه داد: ممکن است پشت این تفکر، فکر درخشانی بوده باشد که من به عنوان عضوی از خانواده تئاتر، موهای خودم را از سیاهی مطلق به سفیدی درآوردم اما هنوز از درک آن عاجزم. فکر نمی‌کنم که اگر من درک نمی‌کنم شخص دیگری هم بتواند درک کند. زیرا من به عنوان خانواده تئاتر باید بفهمم این سیاست گذاری چه نفعی برایمان داشته، نه کسی که در حاشیه تئاتر ایستاده و با نام سیاستگذار در حال فعالیت است.

جشنواره ثور
جشنواره ثور

آقاخانی با اشاره به دغدغه‌های خود در آغاز فعالیت حرفه‌ای حوزه تئاتر در دهه 70 عنوان کرد: در دهه اول حضورم در حوزه تئاتر، یعنی در دهه ۷۰ تا اواخر دهه ۸۰ با چیزی جز جهان‌بینی و سلیقه خودم کار نمی‌کردم و در ساختار فرهنگی و تعریف شده نظام ساختاری جامعه خودم مشغول بودم و دغدغه‌ای جز تولید محتوای فرهنگی نداشتم.

احمقانه‌ترین لبخندی که می‌توان به خانواده تئاتر زد

او ادامه داد: امروز تولید محتوای فرهنگی آخرین دغدغه من شده است زیرا باید به محل اجرا، مسائل مالی، جذب روی خوش مردم و منتقدان، انتخاب درگاه اینترنتی، هزینه متریال‌های تبلیغاتی و نحوه کار با انواع و اقسام افرادی که به حق یا ناحق در فضای فرهنگ و هنر تنفس می‌کنند و اکسیژن من و همکارانم را کمتر می‌کنند توجه کنم، باج بدهم تا بتوانم تئاتر کار کنم و دولت (که مشخصا منظورم دولت چندم نیست) نیز به روی ما لبخند بزند و بگوید که چه کسانی روی صحنه‌اند و در طول سال چند تئاتر روی صحنه می‌رود و این احمقانه‌ترین لبخندی است که می‌توان به خانواده تئاتر زد.

آقاخانی با بیان تاثیرات مسائل اقتصادی بر تئاتر و اهالی تصریح کرد: خانواده تئاتر زمین خورده‌اند و یکی از دلایل اصلی آن مسائل اقتصادی است. زیرا از یک جایی به بعد دولت تصمیم گرفت دیگر از تئاتر حمایت نکند و اسم آن را خصوصی سازی گذاشت. ما هیچ چیزمان در تئاتر خصوصی نیست، فقط از دولت پول نمی‌گیریم. اگر تئاتر ما خصوصی است پس همه چیز آن را خصوصی کنید.

جشنواره ثور
جشنواره ثور

این کارگردان خاطر نشان کرد: شخصاً طرفدار تئاتر خصوصی نیستم بلکه طرفدار تئاتری در نظام ساختاری جامعه هستم که اتفاقاً با ریل‌گذاری مسئولین فرهنگی به درستی، با کیفیت و زیبایی شناسی سنجیده تولید می‌شود.

آقاخانی ادامه داد: از ما می‌خواهند که در انزوای خود خواسته بمانیم و افرادی که لزوماً صلاحیت ندارند روی صحنه‌ها باشند. تمام این‌هایی که گفتم از اقتصاد و ضعف درک علم اقتصاد در حوزه فرهنگ و هنر نشئت می‌گیرد، ما عادت نکرده‌ایم که به این درک برسیم زیرا به آن احتیاجی نداشتیم.

این هنرمند با بیان اینکه در چند سال اخیر ضرورت افزایش فهم چارچوب‌های برخورد اقتصادی در فرهنگ و هنر برای تئاتر ضروری شده است، گفت: در شرایط فعلی وظیفه ما این است که از جریانات آموزشی و رویدادهای فرهنگی چون جشنواره‌ ثور حمایت کنیم و مطلع باشیم که این رویداد در فرایندی دیر بازده و آرام، راهگشا خواهد بود.

او ادامه داد: ظاهراً هیچ دولتی قرار نیست به فکر ما باشد، به این نتیجه رسیده‌ام که عموم متصدیان فرهنگی ما به هیچ چیزی جز آمارسازی در دوران مدیریتشان فکر نمی‌کنند، به همین دلیل به تئاتر اصلاً فکر نمی‌کنند، پس ما باید به فکر خودمان باشیم.

من سینه سوخته حوزه فرهنگی تئاتر هستم/اهداف جشنواره ثور

آقاخانی با اشاره به جشنواره فرهنگی و هنری ثور عنوان کرد: سازمان بورس برای برگزاری چنین رویداد فرهنگی به ما روی خوش نشان داده پس تا زمانی که بفهمم دغدغه‌های من و تئاتر با این جشنواره در یک مسیر است، با هم به سمت جلو می‌رویم. اگر اینطور نبود به طریق دیگری کارمان را پیش می‌بریم و این مسئولیت قرار نیست از روی دوش ما ساقط شود. همه این‌ها گفته شد تا دلیل پیدایش این جشنواره و دلیل حضورم در چنین رویدادی مشخص شود. من سینه سوخته حوزه فرهنگی تئاتر هستم و قلبم برای ایوب آقاخانی دهه ۷۰ که هیچ چیزی جز دغدغه‌های خود نداشت، به درد آمده است.

در پایان این نشست؛ از پوستر دومین جشنواره ثور که توسط محمد تقی‌پور طراحی شده بود، توسط خبرنگاران حوزه فرهنگی و بورس رونمایی شد.

جشنواره ثور
جشنواره ثور

بیشتر بخوانید:

نامزدهای بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر اعلام شدند

https://didhonar.ir/?p=79402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =