پلاتوهنر

یاسر فریادرس در گفتگو با پلاتو هنر؛

جشنواره تلویزیونی مستند پرمخاطب‌ترین جشنواره مستند کشور است

یاسر فریادرس دبیر هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند در گفتگو با پلاتو هنر درباره این دوره از این جشنواره گفت: جشنواره تلویزیونی مستند، امسال هفتمین دوره خود را پشت سر خواهد گذاشت. روند برگزاری جشنواره به این شکل بوده است که دوره های گذشته توسط شبکه مستند برگزار می‌شده و ویژگی جشنواره این است که از تلویزیون پخش می‌شود.

وی ادامه داد: طی دو ماه مستندها پخش می‌شوند و ما روی آنتن شبکه مستند هستیم و از این حیث چون داریم درباره مدیوم تلویزیون حرف می‌زنیم، می‌توانیم بگوییم وسیع‌ترین مخاطبان را داریم. در جشنواره‌ای مانند فیلم کوتاه تهران در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن یک فیلم چیزی حدود دو هزار مخاطب دارد ولی وقتی شما سر و کارتان با تلویزیون است، منظورم مدیوم تلویزیون است، با توده وسیعی از مردم از جای جای کشور طرف هستید. مخاطب‌هایی که به ما پیامک می‌دهند و یا از هر طریقی با ما ارتباط برقرار می‌کنند؛ از شمال، جنوب، شرق، غرب و جاهای حیرت انگیزی که خود کارگردان به آن فکر نمی‌کند با آن‌ها در تماس هستند و این ویژگی انحصاری جشنواره ما است که می‌توانیم بگوییم پرمخاطب‌ترین جشنواره مستند کشور است و این ثروت بسیار خوبی است.

فریادرس درباره بخش‌های مختلف جشنواره توضیح داد: درمجموع نزدیک به ششصد اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که از این تعداد 69 مستند انتخاب شدند. جشنواره تلویزیونی مستند در چند حوزه برگزار می‌شود؛ در بخش فیلم ما بخش‌های نیمه بلند، بلند و کوتاه را داریم که هر شب ساعت 9 شب از شبکه مستند پخش می‌شوند و فردا ساعت 10 صبح و همان شب ساعت 12 شب از شبکه مستند تکرار می‌شوند. متناسب با باکس فیلم‌ها بعضی شب‌ها که فیلم‌ها کوتاه هستند، دو فیلم و اگر بلند باشد در آن شب یک فیلم به نمایش در می‌آید. در بخش مجموعه مستند که این ویژگی خاص جشنواره ما است و اینجا تنها جایی است که مجموعه مستندها در آن قضاوت می‌شوند، آثار انتخاب می‌شوند و توسط هیات داوران مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

وی افزود: ما دو بخش دیگر نیز داریم که یکی از آنها مستندنگاری و دیگری عکس است. در بخش عکس؛ یک بخش تک عکس و دیگری مجموعه عکس داریم. همچنین در بخش مستندنگاری که ویژه دوستان خبرنگار و روزنامه نگار است، دوستانی که درباره یک واقعه‌ای گزارش مستند می‌نویسند، برای دبیرخانه ارسال می‌کنند و مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

یاسر فریادرس در پایان گفت: جشنواره ما یک شعاری دارد که تقریبا شعار مستند است و آن «روایت حقیقت در قاب واقعیت» است. یک ویژگی فیلم مستند این است که وقتی شما یک فیلم مستند را نگاه می‌کنید به دلیل واقعی و حقیقی بودن آن یک حس تجربه به شما دست می‌دهد و شما آن را رها نمی‌کنید. من معتقدم وقتی شما یک فیلم داستانی را نگاه می‌کنید چون بعد از آن متوجه هستید که یک فیلم دیده‌اید، نهایتا در خوشبینانه‌ترین حالت آن شاید چند روز است که شما را درگیر می‌کند ولی فیلم مستند می‌تواند یک اتفاقی در زندگی شما رقم بزنم که تا آخر عمر شما را رها نکند و این اتفاق می‌تواند بسیار مثبت باشد. در این دوره از جشنواره از جهت تنوع موضوعی هم تلاش کردیم تا این تنوع رعایت شود. ما مستند حیات وحش، سیاسی، ورزشی، اجتماعی،  گردشگری و… داریم و این تنوع باعث می‌شود که در شب‌های مختلف فیلم‌های متفاوتی پخش شود و سلیقه‌های مختلف را پوشش بدهد.

هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند در بخش‌های فیلم مستند، مجموعه مستند، عکس مستند و مستندنگاری، از مهرماه ۱۴۰۲ به دبیری یاسر فریادرس آغاز شده و اختتامیه این دوره از جشنواره هفته دوم آذر در یکی از شهرستان‌های کشور برگزار خواهد شد و صاحبان برگ زرین معرفی خواهند شد.

https://didhonar.ir/?p=35740