پلاتوهنر

معرفی جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر جهان 2:

جشنواره‌های تابستانه تئاتر اروپا و آفریقا

به گزارش پلاتو هنر، در ادامه معرفی جشنواره بین‌المللی تئاتر در جهان، این‌بار به سراغ جشنواره‌های تابستانه در اروپا و آفریقا رفته‌ایم. در این گزارش جشنواره‌های نام آشنایی همچون آوینیون و کمتر شناخته شده‌ای مانند تولوود مونیخ معرفی شده‌اند.

جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی اوریاک (Festival International de Théâtre de Rue)

مکان: شهر اوریاک در فرانسه

جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی اوریاک که از سال 1986 کار خود را آغاز کرد و عمدتاً در یک منطقه روستایی برگزار می‌گردید، همچنان خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین رویدادهای تئاتر خیابانی در فرانسه، جشنواره مرجع برای مقامات دولتی و همچنین مرجعی در مقیاس اروپایی و بین المللی تثبیت کرده است.

میشل کرسپین، بنیانگذار و کارگردان از 1986 تا 1993، ژان ماری سونگی، مدیر هنری از 1994 تا 2018، سپس فردریک ریمی، کارگردان از سال 2019 و تیم‌هایشان روابط پایدار و قوی را با هنرمندان تئاتر خیابانی در سرتاسر جهان ایجاد کردند.

این جشنواره هر ساله از حدود 20 گروه نمایشی، با توجه به کیفیت و اجراهایی با فرم‌های متفاوت برای اجرا در این جشنواره دعوت می‌کند.

جلسات حرفه ای، کنفرانس ها و جلسات عمومی از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره هستند.

در طول 4 روز جشنواره بیش از صد هزار نفر مخاطب به دیدن نمایش‌های این جشنواره می‌آیند. مخاطبانی بسیار متنوع که شامل نسل‌ها و طبقات اجتماعی می‌شوند.

جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی اوریاک امسال در تاریخ 14 تا 17 آگوست برابر با 24 تا 27 مرداد برگزار خواهد شد.

جشنواره آوینیون (Festival d’Avignon)

مکان: شهر آوینیون در فرانسه

جشنواره آوینیون که در سال 1947 توسط ژان ویلار تأسیس شد، یکی از مهمترین رویدادهای هنرهای نمایشی معاصر جهان است. هر سال در ماه ژوئیه، آوینیون به یک شهر تئاتری تبدیل می شود و میراث معماری خود را به مکان‌های مختلف اجراهای باشکوه و غافلگیرکننده تبدیل می‌کند و پذیرای ده‌ها هزار دوست‌دار تئاتر در تمام سنین است. این جشنواره موفق به گردهم آوردن مخاطبان محبوب و خلاقیت‌های بین‌المللی می‌شود. آوینیون نیز یک نشست تفکر است: این شهر یک انجمن در فضای باز است که در آن تماشاگران جشنواره از نمایش‌ها دیدن می‌کنند و سپس در مورد نمایش‌هایی دیده‌اند، تجربیات خود را به عنوان تماشاگر با دیگران به اشتراک می‌گذارند و بحث می‌کنند. در طول یک ماه، همه می‌توانند به هنرهای نمایشی پر جنب و جوش و معاصر دسترسی داشته باشند.

این رویداد شامل نمایش، نمایشنامه‌خوانی، نمایشگاه، فیلم و مناظره است که همگی بینشی از دنیای هنرمندان و روشنفکران دعوت شده ارائه می‌دهند. هر شب، یک یا چند افتتاحیه وجود دارد که آوینیون را به مکانی برای خلاقیت هنری و ماجراجویی هم برای هنرمندان و هم برای تماشاگران تبدیل می‌کند.

مدیران جشنواره توسط هیئت مدیره منصوب می‌شوند و باید به طور رسمی توسط شهردار آوینیون و وزیر فرهنگ فرانسه تایید شوند. از زمان ژان ویلار، مدیر هنری جشنواره، این رویداد کاملاً آزاد بوده که برنامه خود را طراحی کند. این استقلال از هرگونه مداخله، صرف نظر از زمینه سیاسی، همیشه تضمین شده است.

جشنواره آوینیون امسال از 29 ژوئن تا 21 جولای برابر با 9 تا 31 تیر برگزار می‌گردد.

جشنواره تابستانی تولوود (Tollwood Sommerfestival)

مکان: شهر مونیخ در آلمان

تولیدات تئاتر استثنایی، اجراهای نفس‌گیر، موسیقی جاز تا راک و پاپ تا موسیقی جهانی، به علاوه بازار ایده ها با صنایع دستی و غذاهای ارگانیک از سراسر جهان، و همچنین تعهد قوی به انسان و طبیعت از برنامه‌های جشنواره تولوود مونیخ است.

این جشنواره تابستانی به مدت حدود 26 روز در ژوئن و ژوئیه در پارک المپیک جنوبی مونیخ برگزار می‌شود

«فرهنگ برای همه» بخش مهمی از فلسفه جشنواره است. به همین دلیل، بیش از 80 درصد از رویدادهای هر جشنواره تولوود رایگان است. دسترسی به محوطه جشنواره نیز رایگان است.

«Tollwood Ltd» یک شرکت خصوصی برای فعالیت‌های فرهنگی و زیست محیطی است. برای تحقق فلسفه جشنواره، تولوود یک شعبه انتفاعی و غیرانتفاعی دارد. بازار ایده ها بیشتر از طریق اجاره و اجاره غرفه‌های بازار، فعالیت‌های فرهنگی و پروژه‌های زیست محیطی را تامین مالی می‌کند. علاوه بر این، تولوود توسط حامیان مالی حمایت می‌شود.

اولین جشنواره تولوود در تابستان 1988 در «Olympiapark Süd» برگزار شد. هدف این جشنواره بازتاب جامعه چند فرهنگی است. بنابراین، تساهل، بین‌المللی بودن، و گشاده‌رویی، سنگ‌های اصلی جشنواره هستند. این امر در تمام بخش‌های جشنواره، مانند برنامه‌های اجرایی و همچنین ساختار «بازار ایده‌ها» یا انتخاب غرفه‌های غذا مشهود است.

جشنواره تولوود مونیخ امسال از 21 ژوئن تا 21 جولای برابر با 1 تا 31 تیر برگزار می‌شود.

تئاتر قلعه گیولا (جشنواره شکسپیر) (Gyula Castle Theatre (Shakespeare Festival))

مکان: شهر گیولا در مجارستان

از سال 2005، تئاتر قلعه گیولا یک جشنواره بین‌المللی شکسپیر را در صحن تنها دژ آجری گوتیک که در اروپای مرکزی باقی مانده است، سازماندهی کرده است. جشنواره یک هفته‌ای شکسپیر بخشی از یک برنامه شش هفته‌ای جشنواره همه‌هنر است که بهترین اجراهای درام تاریخی، اشکال مختلف تئاتر معاصر، اپرا، موزیکال، باله، رقص مدرن، جاز، بلوز، نمایش‌های عروسکی را ارائه می‌کند. موسیقی کلاسیک، موسیقی محلی و رقص محلی نیز از دیگر برنامه‌های این جشنواره است. نه تنها صحن قلعه به یک سالن تئاتر تبدیل شده است، بلکه برنامه‌های متنوعی در آمفی تئاتر دریاچه مجاور و دیگر آمفی تئاترهایی که در مکان‌های مختلف شهر برپا شده است در دسترس است.

هر ساله جشنواره شکسپیر شامل یک محصول جدید از گیولا است که چندین بار برگزار می‌شود. علاوه بر این، جشنواره از اجراهای تئاتری مجارستانی و بین‌المللی استقبال می‌کند. شرکت‌هایی مانند تئاتر فلوت از انگلیس، شرکت تئاتر یوهانگزا کره جنوبی و شرکت رپرتوری موکوها، تئاتر ملی گرجستان، تئاتر گلوب از لندن، تئاتر ملی کرایووا و تئاتر متروپلیس بخارست تاکنون در این رویداد حضور داشته‌اند. این جشنواره پیش از این میزبان تولیدات بین المللی پیتر بروک، اسکاراس کورسونواس، ایمونتاس نکروزیوس، سیلویو پورکارته، آندری سربان، رابرت استوروا، اوه تائه سوه و همچنین بهترین هنرمندان و کارگردانان مجارستانی مانند لاسلو بوکساردی و کاسابا هوروپاث بوده است.

علاوه بر برنامه اصلی، مهمانان جشنواره می‌توانند از کنسرت‌های موسیقی رنسانس و مدرن، اجراهای تئاتر خیابانی، اجراهای تئاتر آلترناتیو، اجراهای دانشجویی، نمایش فیلم، کنفرانس‌های شکسپیر و غذاهای مربوط به دوران شکسپیر لذت ببرند. جشنواره غذا شناسی نیز طعم منحصر به فردی به جشنواره می‌بخشد.

جشنواره شکسپیر گیولا امسال از 9 ژوئن تا 15 جولای برابر با 20 خرداد تا 25 تیر برگزار می‌شود.

جشنواره ملی هنر آفریقای جنوبی (National Arts Festival)

مکان: شهر گراهامزتاون در آفریقای جنوبی

جشنواره ملی هنر آفریقای جنوبی که یکی از نکات برجسته در تقویم فرهنگی آفریقای جنوبی است، از زمان آغاز به کار آن در سال 1974، یک جشنواره هنری چند رشته‌ای سالانه بوده است که در زادگاهش در کیپ شرقی ماخاندا (گراهامستون سابق)، آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

این جشنواره که فضایی حیاتی برای اعتراض در دوران آپارتاید بود، میزبان هنرمندان پیش‌گام متعددی بوده است و با برگزاری مجازی از دوران کرونا جان سالم به‌دربرد و دوباره به زندگی بازگشت و اکنون در پنجاهمین سالگرد خودش در حال تکامل و شکل دادن به هنر آفریقای جنوبی است.

جشنواره ملی هنر آفریقای جنوبی با این ایده تعریف می‌شود که هنرها به ما کمک می‌کنند دنیای خود را بهتر درک کنیم، با آن ارتباط برقرار کنیم، معنا پیدا کنیم و تحول ایجاد کنیم.

جشنواره جشنواره ملی هنر آفریقای جنوبی امسال از 20 تا 30 ژوئن برابر با 20 تیر تا 9 مرداد برگزار می شود.

در هفته‌های آینده جشنواره‌های دیگری را معرفی خواهیم کرد.

https://didhonar.ir/?p=52149