پلاتوهنر

نظر منتقدان در مورد درام چینی «گرفتار جزر و مد»

جستجویی مرموز در بستر یک داستان حماسی

به گزارش پلاتو هنر، درام چینی «گرفتار جزر و مد» (Caught by the Tides) به کارگردانی جیا ژانکه (ژانکو) که بخش عمده آن بر اساس حلقه فیلم‌های مربوط به 22 سال گذشته این فیلمساز که در آثار قبلی جیا وجود داشته‌اند ساخته شده است و ترکیب امپرسیونیستی غیرخطی از آثار مستند و داستانی است. این فیلم که به تازگی در جشنواره کن دوره هفتادوهفتم به نمایش درآمده است توانسته تحسین منتقدان را همراه داشته باشد و به نوعی تبدیل به محبوب‌ترین فیلم جشنواره از نگاه منتقدان تبدیل شده است.

داستان «گرفتار جزر و مد» در شهر داتونگ در شمال شرقی چین در سال 2001 آغاز می شود جایی که یک زن از طبقه کارگر به نام کیائو کیائو با مدیرش گوائو رابطه عاشقانه‌ای برقرار می‌کند. گوآئو شهر داتونگ را ترک می‌کند تا برای کسب درآمد در استان دیگری تلاش کند و پیامی برای کیائو کیائو به جا می‌گذارد که در آن گفته است وقتی پول به دست آورد او را پیش خودش می‌آورد. پس از مدتی طولانی، کیائو کیائو تصمیم می‌گیرد به دنبال او برود و یک سفر اودیسه‌وار را آغاز می‌کند.

پیتر بردشاو، منتقد گاردین درباره این فیلم نوشت: فیلمساز چینی در آثارش اغلب در اقیانوسی غم انگیز و غریب شنا می‌کند. فیلم جدید او روایت یک جستجوی مرموز با یک موسیقی پویا و غربی است. فیلم قصه یک عشق شکست خورده طی 20 سال است و به موازات آن یک داستان بزرگتر از تغییرات هزارساله چین را بازگو می‌کند. «گرفتار جزر و مد» یک فیلم حماسی و عمیق دیگر از جیا ژانکه است.

فیونولا هالیگان، منتقد اسکرین دیلی نیز درباره این فیلم نوشت: اثر اودیسه وار جیا ژانکه آمیزه‌ای از فیلم‌های مستند و داستانی است که زندگی زنی ساکت و آرام را روایت می‌کند. زنی که تلاشش برای یافتن همسرش او را در بستر تحولات عظیمی که در کشور چین رخ داده قرار می‌دهد. این فیلم سومین قسمت از سه گانه ژانکه است که در آن سفر حماسی قهرمانانش را روایت می‌کند. قهرمان قصه «گرفتار جزر و مد» زنی است که از شهری که به سختی تلفن دارد خارج می‌شود تا سالها بعد برگردد ولی در این بین با یک ربات دوست می‌شود. کووید 19 چین را دربرمی‌گیرد و اتفاقات دیگر. در آخر جیا این پرسش را مطرح می کند: آیا ارزشش را داشت؟ چه چیزهایی را به چه مقدار از دست دادیم؟ او هیچ پاسخی ندارد.

از نکات جالب این فیلم این است که فیلم شامل 10 سکانس از آثار قبلی این کارگردان است.

https://didhonar.ir/?p=51837