پلاتوهنر

گفت‌وگو با احمد دهقان، کارگردان نمایش «جادوی شهرزاد»

جای خالی خلاقیت و نوآوری در نمایش ایرانی احساس می‌شود

 به گزارش پلاتو هنر، احمد دهقان متولد ۱۳6۸ در اصفهان است. او از سال ۱۳۸۴ در شهر اصفهان تئاتر را زیر نظر استاد رضا ارحام صدر و ابراهیم کریمی هسنیجه، از پیکسوتان عرصه نمایش ایرانی شروع کرده و در سال ۱۳۹۰ شاگرد حمید سمندریان بوده است. او فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر در سال 99 از دانشگاه هنر و معماری است.

دهقان در همان دوران دانشجویی در سال ۱۳۹۸ با نمایش “به دنبال بخت” در جشنواره آیینی سنتی شرکت کرد.

دهقان از علاقه‌اش به نمایش ایرانی گفت: در دوران دانشگاه بارها به گفته شد که قادر به فعالیت در نمایش ایرانی نیستم اما من از علاقه خودم دست نکشیدم و شروع کردم به تحقیقات گسترده و از شیوه «نمایش شادی‌آور زنانه» استفاده و نمایش «به دنبال بخت» را کارگردانی کردم. می‌توانم بگویم من «نمایش شادی‌آور زنانه» را بازتولید کردم. بعد از آن شروع به تحقیق و واکاوی در مورد دیگر گونه‌های نمایش ایرانی کردم.

او اضافه کرد: بار دیگر در سال 1400 در جشنواره آیینی سنتی، این‌بار با نمایش «جادوی شهرزاد» شرکت کردم. آن نمایش در مقایسه با نمایشی که در حال حاضر روی صحنه بسیار کیفیت پایین‌تری داشت اما باز هم در جشنواره دیده شد و با این‌که همگی گروه دانشجو محسوب می‌شدیم اما بیشترین کمک هزینه به نمایش ما تعلق گرفت.

 

«جادوی شهرزاد» کولاژی از سیبک‌های مختلف نمایش ایرانی

کارگردان نمایش «جادوی شهرزاد» افزود: دوست دارم نمایش‌های نو و جدید اجرا کنم نه نمایش‌ ایرانی که مردم با آن قهر کرده‌اند. در نمایش «جادوی شهرزاد» کولاژِی از شیوه‌های مختلف نمایش ایرانی مانند نقالی، سیاه‌بازی، مکتب اصفهان، نقش‌پوشی، بازی در بازی را مشاهده می‌کنید. حتی صحنه‌ای از نمایش به شیوه آرکائیک اجرا می‌شود و بارها شکست فضایی در این نمایش رخ می‌دهد.

او دلایل قهر مردم با نمایش ایرانی را این‌گونه توصیف کرد: مردم این روزها علاقه چندانی به نمایش‌های آیینی سنتی ندارند چون این نمایش‌ها ایستا و منفعل شده‌اند. مردم به دنبال چیزهای نو و جدید هستند و پس نمی‌توان نمایشی در قالب‌های قدیمی روی صحنه ببریم و انتظار داشته باشیم مردم آن را بپسندند. این موضوع نه تنها در تئاتر بلکه در تمام مسائل زندگی هم صدق می‌کند. ما باید سعی کنیم رو به جلو حرکت کنیم. پس باید با استفاده از نوآوری و خلاقیت می‌توان دوباره مردم را به نمایش ایرانی علاقه‌مند کرد. من هم همیشه تلاش می‌کنم در فعالیت حرفه‌ای خود نوآوری داشته باشم.

 

«نمایش در ایران» تنها مرجع نمایش‌های ایرانی

دهقان از بهرام بیضایی یاد کرد و او را کسی دانست که تلاش کرد تا قالب‌های قدیمی تئاتر ایران بشکند. دهقان گفت: آقای بیضایی با نوشتن نمایشنامه‌هایی مانند «مرگ یزدگرد»، «ندبه» و «مجلس قربانی سنمار» جریانی برعلیه تئاتر لاله‌زاری و سیاه‌بازی به وجود آورد و نوع جدیدی از نمایش ایرانی را عرضه کرد. ما هرچه داریم از ایشان داریم زیرا تنها مرجع ما برای نمایش ایرانی کتاب «نمایش در ایران» آقای بیضایی است. البته من نمی‌خواهم خودم با استاد بیضایی یا استاد فتحعلی‌بیگی یا بقیه اساتید مقایسه کنم. من در حال کشف و شهود هستم و ادعایی ندارم. من عاشق نمایش ایرانی و سبک و شیوه‌های مختلف آن هستم.

 

حمایت معنوی را ترجیح می‌دهم

دهقان همچنین از مدیران تئاتری درخواست حمایت معنوی کرد و گفت: با وجود تمامی سختی‌ها من به فعالیت خودم در حوزه نمایش‌های ایرانی ادامه می‌دهم و مشکلات بهانه‌ای برای متوقف شدن تلاش‌هایم نشده است اما از مسئولین انتظار دارم که با حمایت‌های خودشان موجب دلگرمی ما شوند. من به دنبال حمایت مالی نیستم. من مبلغی نزدیک به پنج میلیون تومان بابت اجاره لباس از شهرک غزالی پرداخت کردم. من نمی‌گویم که این مبلغ را به جای من پرداخت کنند اما می‌شود با رایزنی کردن با نهادی مثل شهرک غزالی تمهیدی اتخاذ شود تا از گروه‌های تئاتری مبالغ کمتری دریافت کنند یا برای چاپ بروشور و پوستر یا اجاره پلاتو یا هزینه‌هایی از این قبیل. این حمایت‌های معنوی باعث می‌شود تا من بتوانم حداقل ارزان‌تر یک نمایش را تولید کنم و برای ادامه راه دل‌گرمی بیشتری داشته باشم.

احمد دهقان در آخر از نمایش جدید خود به نام «لوبیا» که در سبک کمدی-فانتزی است و از بیست خرداد در تماشاخانه مولوی روی صحنه می‌رود، خبر داد.

نمایش «جادوی شهرزاد» به نویسندگی شه‌ناز روستایی و کارگردانی احمد دهقان از 9 تا 31 اردیبهشت ساعت 18 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.

در این نمایش رعنا زرگرزاده، نازنین دیده‌ور، آرتمیس دشتی، رضا حکمی، زهرا عسگری، شیدا شلالوند، شاهو فلاحی، عباس سلطانی، علی مختاری، بهزاد حاجی‌حسنی و احمد دهقان به ایفای نقش می‌پردازند.

https://didhonar.ir/?p=50816