پلاتوهنر

جادوی هوش مصنوعی در دنیای ادبیات؛ قهرمانی که جانی دوباره گرفت

به گزارش پلاتو هنر، اگر اهل رمان خواندن باشید، احتمالا گاهی آرزوی دیدار با شخصیت‌های رمان‌ محبوب‌تان را می‌کنید؛ صحبت با آدمایی که هرگز خارج از دنیای کلمات فرصت زندگی کردن نداشتند آن هم در خانه خالق‌شان می‌تواند تجربه‌ای بسیار شیرین و به یادمانی باشد.

خوشبختانه در عصری زندگی می‌کنیم که فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی فرصت تجربه غیرممکن‌ها را به ما می‌دهند و حالا می‌توانیم با الیزابت بِنِت، قهرمان داستان یکی از محبوب‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات جهان ملاقات کنیم.

جین آستین، نویسنده انگلیسی قرن هجدهم و نوزدهم است که آثارش تأثیر گسترده‌ای بر ادبیات غرب گذاشتند. او در سال 1796 و زمانی که تنها 21 سال داشت، رمان «غرور و تعصب» را نوشت. بسیاری ازمنتقدان «غرور و تعصب» را بهترین اثر او و یکی از شاهکار‌های ادبی جهان می‌دانند و ما حالا می‌توانیم در خانه خود آستین که تبدیل به موزه شده است، با الیزابت، قهرمان این داستان صحبت کنیم.

غرور و تعصب
جین آستین

خانه جین آستین در هَمپشِر سال‌هاست که تبدیل به موزه شده است. مسئولان این موزه با کمک شرکت «استارپَل» و دانشگاه هنرهای خلاق (UCA)، آواتار الیزابت بِنِت را با استفاده از هوش مصنوعی ساخته‌اند.

سوفی اسمیث، مدیر بخش بازی و فناوری‌های خلاق این دانشگاه عنوان کرده است: «زندگی بخشیدن به الیزابت و در لحظه صحبت کردن با او بسیار هیجیان‌انگیز است.»

او در ادامه صحبت‌های خود مطرح کرد که هوش مصنوعی پتانسیل آن را دارد که بخش آموزش و تجربه مخاطب را در این موزه متحول کند.

غرور و تعصب
خانه جین آستین در هَمپشِر انگلستان
غرور و تعصب
خانه جین آستین در هَمپشِر انگلستان

لورن نیوپورت-کوین، مدیر پروژه مرکز بازی‌ها و نوآوری دانشگاه هنرهای خلاق طی مصاحبه‌ای با دیکریپت اعلام کرد که ساختن آواتار یک شخصیت داستانی به نظرشان کار جالبی آمد زیرا تا پیش از این آواتارهایی که ساخته بودند از اشخاصی واقعی بودند.

او درباره انتخاب شخصیت مناسب عنوان کرد: «ما به شخصیتی نیاز داشتیم که حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، نظرات قوی و شخصیت کاملی داشته باشد و بتواند به خوبی مشورت دهد. این طور شد که به الیزابت بنت رسیدیم.»

غرور و تعصب

شرکت «استارپل» و دانشگاه هنرهای خلاق برای ساختن پایگاه اطلاعاتی این آواتار از مجموعه‌ای از رمان‌ها، دست‌نوشته‌ها و اطلاعات تاریخی دقیقی که پژوهشگران خانه جین آستین جمع‌آوری کرده بودند، استفاده کردند.

همچنین، پایگاه اطلاعاتی این آواتار شامل خود رمان «غرور و تعصب»، مطالعات علمی درباره این رمان، مجموعه آثار جین آستین و مطالعات انجام شده درباره زندگی اوست.

دانشجویان رشته هنرهای بازی و مد دیجیتال این دانشگاه، لباس و مو الیزابت را با الهام از الگوهای رایج در دوره ریجنسی[1] طراحی کردند.

غرور و تعصب

آنیا هابر، دانشجوی کارشناسی ارشد مد دیجیتال دانشگاه هنرهای خلاق که لباس لیزی را به‌صورت سه‌بعدی طراحی کرده بود، گفت: «طراحی لباس، اکسسوری‌ها و گلدوزی‌ها بسیار هیجان‌انگیز بود. همه این‌ها با الهام از نقاشی‌ها و توصیفاتی که در دسترس بودند، طراحی شدند.»

او افزود: «این پروژه نشان داد که فناوری چقدر می‌تواند در مکان‌های تاریخی مفید باشد.»

غرور و تعصب

سازندگان این آواتار ویدیویی از الیزابت بنت را منتشر کرده‌اند که در ادامه می‌توانید ببینید.

الیزابت صحبت خود را این‌گونه شروع می‌کند: «من الیزابت بنت هستم اما بیشتر لیزی صدایم می‌کنند… من علاقه بسیاری به مطالعه دارم.»

او همچنین از صحبت کردن با مردم لذت می‌برد و مفتخر است از این‌که اولین آواتار الیزابت بنت در دنیاست و می‌تواند نظرات و تجربیاتش را درمیان بگذارد.

……..

[1] نام دوره‌ای در تاریخ انگلستان که از زمان برکناری پادشاه جرج سوم و جانشینی فرزندش، شاهزاده جرج چهارم آغاز می‌گردد.

طراحی کردند.

بیشتر بخوانید:

اینستالیشن «دایره‌ شیطانی»، بازتابی از جامعه ماشینی ما

«خاطرات رهگذران»، پرتره انسان‌هایی که هرگز فرصت زیستن نداشتند

https://didhonar.ir/?p=66375